لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۲۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۵

توافق تازهٔ کابل و اسلام آباد؛ دروازهٔ سرحدی تورخم به طور موقت بروی لاری ها باز شد


لاری های اموال تجارتی که از پاکستان به افغانستان می روند
لاری های اموال تجارتی که از پاکستان به افغانستان می روند

مقامات گمرک پاکستان در تورخم به رادیو آزادی گفته اند که به رانندگان لاری ها بدون ویزه اجازه عبور داده شده است.

رئیس اتاق مشترک تجارت افغانستان و پاکستان می گوید که سرحد تورخم به دلیل آن بسته شده بود که جانب پاکستان فقط به موترهای حامل سبزیجات اجازه تردد را می داد و سایر وسایط باربری اجازه عبور را نداشتند.

خان جان الکوزی ناوقت روز سه شنبه(۲۱ نوامبر) به رادیو آزادی گفت که پس از بحثهای زیاد، هر دو جانب متقاعد شدند که سرحد را به طور موقت باز کنند:

"مسولین امارت اسلامی، اتاق های تجارت و کمیساران سرحدی دو طرف نشست را دایر کردند و گفته شد که مسدود ساختن سرحد صلاحیت کمیساران سرحدی نیست و در این مورد اسلام آباد و کابل باید تصمیم بگیرند، بناً فعلاً موافقه شده و تردد موتر ها به هردو طرف آزاد شده و مانند سابق جریان دارد."

خان جان الکوزی
خان جان الکوزی

بر اساس گزارشها، مقامات پاکستان تاکید کرده بودند که رانندگان لاری هایی که از طریق تورخم تردد میکنند باید پاسپورت و ویزه داشته باشند و این یک شرط اجباری است.

مولوی عصمت الله یعقوب، کمیشنر طالبان در تورخم در واکنش به این شرط پاکستانی ها گفته بود که رانندگان پاکستانی هم باید پاسپورت و ویزه، داشته باشند.

به گفتۀ خان جان الکوزی، رئیس اتاق مشترک تجارت افغانستان و پاکستان به روز سه شنبه پس از بحث های طولانی، تصمیم گرفته شد که کابل و اسلام آباد در مورد ویزه، تصمیم بگیرند.

مقامات گمرک پاکستان در تورخم به خبرنگار رادیو آزادی گفته اند که در حال حاضر به لاری های حامل سبزیجات، میوه جات و سایر محصولات اجازه داده شده که از سرحد عبور کنند.

مقامات پاکستانی در هفتۀ گذشته، داشتن ویزه را اجباری خوانده و با حل آن، وعده آزاد سازی هزاران کانتینر اموال تجار افغان از بندر کراچی را دادند .

بر اساس اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان، حدود چهار هزار کانتینر اموال تجار افغان از حدود سه ماه به اینسو در بندر کراچی گیرمانده بود و روزانه تا یک میلیون دالر برای تجار افغان مصرف داشت.

این در حالیست که اخیراً حکومت پاکستان نه تنها محدودیت ها را بر تجار و ترانزیت افغانستان وضع کرده، بلکه اخراج میلیون ها مهاجرافغان را در شرایطی سرعت بخشیده که افغانستان با زمستان سرد و شرایط سخت اقتصادی روبرو است.

نورالدین عزیزی سرپرست وزارت تجارت حکومت طالبان
نورالدین عزیزی سرپرست وزارت تجارت حکومت طالبان

نورالدین عزیزی سرپرست وزارت تجارت حکومت طالبان که اخیراً برای حل مشکلات تجار افغان و مسائل ترانزیتی به اسلام آباد رفته بود، در گفتگو با خبرگزاری رویترز، مشکلات مهاجرین افغان را یک مسئله آزمون برانگیز خوانده است:

"ده نفر، یا صد نفر نیست، تقریباً یک میلیون هفتصد یا هشتصد هزار نفر است که بدون مشکلات و تکلیف هم نیست. زمستان در پیشروست و مهاجرین هم با مشکلات زیاد روبرو هستند. مسایل دوا، صحت، خوراک، زمستان، سردی و موضوعات بسیار زیاد در پیشرو داریم و این آزمون بزرگ در برابر امارت است."

پاکستان همچنین گفته که علاوه بر مهاجرین افغان فاقد اسناد، روند اخراج افغان هایی در ماه جنوری آغاز خواهد کرد که اسناد اقامت نیز دارند.

در این جمله افغان های زیادی هم هستند که در انتظار رفتن به کشورهای خارجی بوده و چند ماه اخیر را در پاکستان بسیار به دشواری گذرانیده اند. آنها نگران هستند که در صورت اخراج به افغانستان، حیات شان با خطر مواجه خواهد شد.

آرش همایون

XS
SM
MD
LG