لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱ جوزا ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۴

بهاره کریمی یکی از زنان معترض از سوی طالبان بازداشت شد


آرشیف - شماری از زنان از ترس طالبان در یک مکان سربسته در یکی از مناطق شهر کابل علیه وضع محدودیت های حکومت طالبان بر زنان دست به اعتراض زده اند.
آرشیف - شماری از زنان از ترس طالبان در یک مکان سربسته در یکی از مناطق شهر کابل علیه وضع محدودیت های حکومت طالبان بر زنان دست به اعتراض زده اند.

یکی از نزدیکان بهاره کریمی، از جمله زنان معترض افغانستان در گفت‌وگو با رادیو آزادی مدعی است که افراد طالبان او را به تاریخ ۱۷ اکتوبر از داخل خانه‌اش در منطقۀ جمال مینه در شهر کابل بازداشت کردند.

او که نخواست نام و صدایش در گزارش منتشر شود، به رادیو آزادی گفت که چند فرد مسلح با یک خانم او را از داخل خانه‌اش بازداشت کردند.

منبع گفت که حکومت طالبان در پیوند به بازداشت او جزئیاتی به خانواده و دوستانش شریک نکرده است.

در چند ماه اخیر چند زن معترض دیگر از جمله ژولیا پارسی، ندا پروانی، پریسا آزاد و منیژه صدیقی از سوی طالبان بازداشت شده اند و با وجود واکنش‌های بین‌المللی تا اکنون اطلاعی از سرنوشت آنان در دست نیست.

حکومت طالبان تا به حال هیچ یک از این بازداشت‌ها را تأیید یا رد نکرده است، اما برخی فعالان حقوق زنان هم موضوع بازداشت بهاره کریمی را تأیید کردند.

مونسه مبارز، یکی از فعالان حقوق زن روند بازداشت زنان معترض و فعالان زن در افغانستان را نگران کننده می‌خواند و می‌افزاید که طالبان تمام حقوق زنان را از آنان گرفته و حق اعتراض را هم به آنان نمی‌دهند:
" گروهی که اعتراض مدنی دارند و برای دادخواهی صدا بلند می‌کنند، سزاوار این نیستند که در بند کشیده شوند و زندانی شوند. چون آنها نه خاین هستند و نه هم در جنگ با طالبان بودند که مورد شکنجه قرار بگیرند، شوک برقی برایشان داده شود و فامیل‌شان تحت تهدید قرار بگیرد."

پریسا مبارز، یکی دیگر از زنان معترض می‌گوید که زنان معترض نه تنها در جاده‌ها بلکه مبارزات‌شان در داخل خانه‌ها نیز از سوی طالبان سرکوب می‌شود.

او در صحبت با رادیو آزادی گفت:
"متاسفانه از وضعیت آنان هیچ اطلاعی در درست نیست که چگونه برخوردی با آنها در زندان صورت می‌گیرد و این نگران کننده است که افراد بازداشت می‌شوند و خانواده‌های شان در جریان قرار نمی‌گیرند، هیچ زن معترض امنیت جانی و مالی ندارند."

در همین حال لیدا سیدخیلی، یکی دیگر از زنان فعال در صحبت با رادیو آزادی می‌گوید که طالبان با بازداشت زنان نمی‌توانند صدای آنان را خاموش کنند:
"ما نگران هم رزمان خود هستیم و از جامعۀ جهانی می‌خواهیم که برای آزادی این زنان تلاش کنند."

آرشیف - اعتراض مدنی زنان معترض افغان در یک مکان نامعلوم. آنها خواستار رفع محدودیت های وضع شده از سوی حکومت طالبان بر کار، سفر، تحصیل و بقیه حقوق اساسی شان شده اند
آرشیف - اعتراض مدنی زنان معترض افغان در یک مکان نامعلوم. آنها خواستار رفع محدودیت های وضع شده از سوی حکومت طالبان بر کار، سفر، تحصیل و بقیه حقوق اساسی شان شده اند

این در حالی است که پس از به قدرت رسیدن دوبارۀ طالبان و وضع ممنوعیت‌ها بر زنان، زنان دست به اعتراضات خیابانی زدند. اما پس از سرکوب و منع این گونه اعتراضات، اکنون بسیاری از جنبش‌های زنان در مکان‌های سرپوشیده اعتراض می‌کنند.

حکومت طالبان خلاف تمام نگرانی‌های ملی و بین‌المللی مدعی است که حقوق زنان در افغانستان زیر حاکمیت آنان در چارچوب شریعت اسلام تأمین است.

در سه ماه اخیر این پنجمین مورد بازداشت زنان معترض از سوی حکومت طالبان است که گزارش می‌شود.

پیش از این نیز طالبان برخی از زنان معترض را بازداشت و سپس رها کردند، اما برخی زنانی که از زندان‌های طالبان رها شده اند، روایت‌های تلخ از شرایط و برخورد آنان دارند.

مرتبط

XS
SM
MD
LG