لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۲۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۵۹

نگرانی از تاثیر تغییرات اقلیمی در افغانستان؛ سازمان ملل خواهان اقدامات جدی و عملی است


اثرات زیانبار خشکسالی در افغانستان
اثرات زیانبار خشکسالی در افغانستان

دفتر هماهنگی امور بشردوستانۀ سازمان ملل متحد(اوچا) در افغانستان به روز یک‌شنبه در صفحهٔ ایکس خود (توییتر سابق) نوشته است که افغانستان یکی از کشورهایی است که شدیدترین آسیب را از تغییرات اقلیمی دیده، اما کمترین مسئولیت را در قبال اثرات آن دارد.

به گفتۀ اوچا، سهم افغانستان در تولید گازهای گلخانه‌ای تنها ۰،۸ درصد است.

این ادارۀ ملل متحد گفته است که آنان باید برای راه حل‌های عادلانه متحد شوند و از کسانی که در خط مقدم آسیب‌های تغییرات اقلیمی هستند، حمایت کنند.

از سوی هم برخی افراد متاثر از تغیرات اقلیمی در افغانستان به رادیو آزادی می‌گویند، باید به مشکلات‌شان رسیدگی شود.

ظاهر عرب، یک تن از دهقانان در ولایت نیمروز به رادیو آزادی می‌گوید، به دلیل خشک‌سالی دوامدار نزدیک به چهار سال است که حاصل قابل توجهی از مزارع‌اش برداشت نکرده است:

"چهار سال است که دهقانان به این مراد نرسیده‌اند که کشت گندم جو و پالیز خود را به گونهٔ درست آبیاری کنند و حاصلی از آن به دست بیاورند."

در بسیاری از مناطق دور افتاده افغانستان آب نیست و دهقانان ونیز حاصل زیادی از زمین های خود برداشت نکرده اند
در بسیاری از مناطق دور افتاده افغانستان آب نیست و دهقانان ونیز حاصل زیادی از زمین های خود برداشت نکرده اند

گل احمد، از دیگر دهقانان در ولایت نمیروز است که از کمبود آب برای نوشیدن و آبیاری مزارع‌اش شکایت دارد:

"مردم در آب آشامیدنی بسیار مشکل دارد، یونیسف چاه غلافت افتتاح کرد و سولری کرد، اما کفایت نمی‌کند هفتهٔ‌یک ساعت الی دو ساعت در خانه آب می‌آید."

در کنار خشک‌سالی و کاهش منابع آبی، جاری شدن سیلاب‌ها، وقوع زلزله‌های مرگبار و توفان‌های شدید از دیگر پیامدهای تغیرات اقلیمی در افغانستان است که مردم را شدیداً متضرر کرده است.

میلادگل میرازیی، یک تن از آسیب دیدگان زلزله در هرات به رادیو آزادی می‌گوید، خانه‌اش را از دست داده و در هوای سرد در زیر خیمه زندگی می‌کند:

"مشکل ما مشکل سرپناه است، چون زمستان در پیش است، ما در زنده‌جان هستیم که اطراف هرات است منطقهٔ خیلی است سرد است، نوفان‌های شدید دارد، یک شب این‌جا نوفان آمد، عاجل‌تر سرپناه جور شود چون که منطقهٔ ما منطقهٔ سردتر بود."

بر اساس آمار وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث حکومت طالبان، در سال گذشته نزدیک به ۲۰ میلیون افغان از تغییرات اقلیمی متاثر شده اند.

تخریبات ناشی از سیلاب ها
تخریبات ناشی از سیلاب ها

ملاجانان سایق، سخنگوی این وزارت در یک پیام ویدیویی که به رسانه‌‌ها فرستاده، گفته است:

"به اساس ارزیابی‌های سال روان، سال روان سطح باران‌ها بسیار پایان بود، در سال‌های سطح باران‌ها خوب در مناطق مرکزی سطح باران‌ها تا صد ملی متر بود، اما در سال روان به اساس گزارش‌ها باران‌ها بیشتر از ۱۸ الی ۳۴ ملی متر بیشتر نبوده است."

این درحالیست که بیست و هشتمین دور کنفرانس تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد از ۳۰ ‌ام نوامبر در دبی آغاز شده و تا ۱۲ دسامبر ادامه خواهد داشت.

بر اساس گزارش‌ها، نمایندگان ۱۵۰ کشور و سازمان در این کنفرانس شرکت کرده اند، اما از حکومت طالبان به این کنفرانس دعوت نشد که با واکنش مقام‌های طالبان هم مواجه شد.

پیش از این برنامۀ جهانی غذا نیز در ماه نوامبر گذشته گفته بود که خشکسالی برای میلیون‌ها دهقان در افغانستان که هیچ منبع درآمد دیگری ندارند، فاجعه ایجاد کرده است.

XS
SM
MD
LG