لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱۲ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۴۲

برنامه جهانی غذا: مهاجران اخراج شده از پاکستان با آینده تاریک روبه‌رو اند


برنامه جهانی غذا: یک سوم مهاجران برگشت کننده نمی‌دانند وعدۀ غذایی خود را از کجا تهیه کنند و با آیندۀ تاریک روبه‌رو هستند.
برنامه جهانی غذا: یک سوم مهاجران برگشت کننده نمی‌دانند وعدۀ غذایی خود را از کجا تهیه کنند و با آیندۀ تاریک روبه‌رو هستند.

برنامۀ جهانی غذا در افغانستان می‌گوید، روزانه شاهد سرازیر شدن هزاران مهاجر افغان است که همه دارایی‌شان به شمول خانه‌هایشان را در پاکستان ترک می‌کنند و به بسیار وقت نامناسب به افغانستان می‌آیند.

هاشیویی لی رئیس این برنامه در افغانستان گفته که مهاجرین افغان که برگشت می‌کنند، فقیر هستند و به کشوری می‌آیند که یک سوم آنها نمی‌دانند وعدۀ غذایی خود را از کجا تهیه کنند و با آیندۀ تاریک روبه‌رو هستند.

خانم لی در یک نوار ویدیویی که در صفحۀ ایکس (توییتر سابق) بخش افغانستان برنامه جهانی غذا نشر شده، وضعیت کنونی افغانستان را دشوار توصیف کرده است.

به بیان او، در حالیکه در افغانستان تنها چند هفته به زمستان باقی مانده است، در این زمان بسیاری از خانواده‌ها در حال بازگشت از پاکستان هستند و این کشور به دلیل زلزله‌های ویرانگر، اقتصاد ضعیف و تغییرات اقلیمی با بحران‌های زیادی مواجه است.

رئیس برنامۀ جهانی غذا در افغانستان درخواست ۱۶ میلیون دالر امریکایی کمک فوری کرده است تا به گفتۀ وی برای نزدیک به یک میلیون افغان کمک صورت گیرد.

همزمان سازمان بین‌المللی مهاجرت (آی او ام) نیز با انتشار ویدئویی در صفحۀ ایکس (توییتر سابق) خود از وضعیت مهاجران افغان که به کشور بازگشته اند ابراز نگرانی کرده و گفته است که در زمانی که زمستان در راه است، آنها به غذا، سرپناه و مراقبت‌های صحی نیاز دارند.

این سازمان می‌افزاید که ۶۰ درصد افغان‌های برگشت کننده را کودکان تشکیل می‌دهند.

آی او‌ ام به تهدیدات احتمالی که زنان و اقلیت‌های قومی پس از برگشت به افغانستان به آنها مواجه خواهند شد، نیز اشاره کرده است.

یک کمپ مهاجرین افغان
یک کمپ مهاجرین افغان

این سازمان همچنین ویدیویی از یک پناهجوی افغان به نام سیمین گل را منتشر کرده است که در آن از وضعیت بد فعلی خود شکایت می‌کند:
"ما نه جا داریم و نه سرپناهی. از وقتی آمدم مریض هستم، چشمانم درست نمی‌بیند، گوش‌هایم کر است، مشکلات زیاد است و سختی‌های بیشتر هم در راه است."

وحیدالله یک عودت کنندۀ دیگر از پاکستان به رادیو آزادی گفت که آنها کار و سرپناه ندارند و با مشکلات مختلفی روبه‌رو هستند:
"ما نه خیمه و نه هیچ چیزی دیگری نداریم، ما حدود ۱۶-۱۷ سال را در آنجا گذراندیم. حتی یک خیمه هم ندادند، به گونۀ موقت چند روپیه کمک کردند، سپس نه کسی زنگ زد و نه به ما کمک کرد. اینجا فقط به یک خانه افتادیم."

پس از اول نوامبر، حکومت موقت پاکستان اخراج مهاجرین فاقد اسناد افغان را آغاز کرد و به گفتۀ ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان، تا کنون نزدیک به ۴۰۰ هزار افغان به کشور بازگشته اند.

مجاهد به اسوشیتدپرس گفته که این تعداد مهاجران افغان از طریق دروازۀ تورخم و سپین بولدک به افغانستان فرستاده شده اند.

بر اساس گزارش‌ها، ستره محکمۀ پاکستان با بررسی تصمیم اخراج میلیون‌ها مهاجر افغان از این کشور موافقت کرده است.

محسن داور، رهبر جنبش ملی دموکراتیک و عضو پارلمان پاکستان در صفحۀ ایکس خود نوشته که در دیدار با یحیی افریدی، قاضی ستره محکمۀ پاکستان، خواستار توقف روند اخراج مهاجران افغان شده است و ستره محکمه این کشور نیز خواست آنان را پذیرفته و قول داد در این باره بحث کند.

رسانه‌های پاکستانی نیز به نقل از منابع ناشناس این خبر را منتشر کرده اند، اما گفته اند که ستره محکمه تاریخ برگزاری این نشست را برای بررسی این موضوع اعلام نکرده است.

مرتبط

XS
SM
MD
LG