لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۴ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۵۷

روزنامه اندیپندنت: رئیس دفتر یوناما خواهان تماس های بیشتر جهان با طالبان است


 روزا اتانبایوا نماینده سرمنشی سازمان ملل و رئیس دفتر یوناما درافغانستان
روزا اتانبایوا نماینده سرمنشی سازمان ملل و رئیس دفتر یوناما درافغانستان

روزنامه اندیپندنت

  • روزنامه اندیپندنت چاپ بریتانیا در شماره اخیر خود به سخنان رئیس دفتر سیاسی ملل متحد در افغانستان٬خانم روزا اوتانبایوا٬ در شورای امنیت سازمان ملل متحد اشاره نموده که خواهان ارتباط بیشتر جامعه جهانی با حکومت طالبان در افغانستان شده است.

خانم اوتنبایوا در گزارش سه ماهه خود به شورای امنیت سازمان ملل متحد روز چهار شنبه گفت که جامعه جهانی باید از تمایل طالبان برای تماس با جمعه جهانی استفاده کرده و زمامداران فعلی افغانستان را تشویق نمایند که تغییرات ایجاد کنند.

جامعه جهانی حکومت طالبان را برسمیت نشناخته و برای این کار شرایط مختلف را پیشنهاد کرده است٬ از جمله تامین حقوق زنان و دختران، حقوق اقلیت ها، ایجاد حکومت همه شمول و مسایل دیگر .

به نوشته روزنامه اندیپندنت خانم اتوانبایوا گفته است که بیشتر ساختن تماس و ارتباط با طالبان به معنی به رسمیت شناختن حکومت آنها نیست .

به نوشته اندیپندنت خانم اوتانبایوا در یک زمانی در مورد افزایش ارتباط و تماس جامعه جهانی با طالبان سخن می گوید که فعالان سیاسی و مقامات حکومت قبلی جمهوری در افغانستان تلاش دارند که به طالبان در صحنه جهانی تبارز نکنند.

روزنامه اکسپرس تربیون

  • روزنامه اکسپرس تربیون چاپ پاکستان در شماره اخیر خود به سخنان سفیر این کشور در ملل متحد٬ منیر اکرم٬ در اجلاس شورای امنیت اشاره نموده که یک تغییر جدی را در موقف سیاسی حکومت پاکستان در رابطه با حکومت طالبان در افغانستان نشان میدهد.

پاکستان یکی از حامیان طالبان بشمار میرود و وقتی که طالبان قدرت را در کابل بدست گرفتند ، پاکستان همیشه تلاش داشت که راه برای برسمیت شناختن حکومت طالبان در جامعه جهانی باز شود.

اما اکنون به نوشته اکسپرس تربیون٬ سفیر پاکستان در شورای امنیت پیشنهاداتی را در رابطه با افغانستان در میان گذاشت که برسمیت شناختن حکومت طالبان را مشکل تر میسازد.

سفیر پاکستان در ملل متحد به شورای امنیت گفت هر نوع تماس و ارتباط با طالبان باید به اساس نگرانی های اساسی جامعه جهانی صورت بگیرد از جمله احترام به حقوق بشر مخصوصا حقوق زنان و دختران ، همه شمول بودن سیاسی، و اقدام برای خنثی ساختن سازمان های تروریستی البته نه تنها داعش بلکه تحریک طالبان پاکستان و دیگر سازمانهای که به گفته او امنیت افغانستان و همسایه گان آن را تهدید می کنند.

به گفته سفیر پاکستان در ملل متحد دوام حضور گروه های تروریستی در افغانستان جدی ترین تهدید امنیتی را به افغانستان، منطقه و شاید هم جهان ایجاد کند.

به نوشته روزنامه اکسپرس تربیون این سخنان سفیر پاکستان یک نوع تغییر را در موقف سیاسی پاکستان در رابطه با افغانستان نشان میدهد و در راه تماس جامعه جهانی با حکومت طالبان موانع بیشتر ایجاد میکند.

XS
SM
MD
LG