لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱۶ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۰۸

قصر سفید: هیچ سلاح از نیروهای امریکایی در افغانستان باقی نمانده است


جان کربی، سخنگوی شورای امنیت قصر سفید
جان کربی، سخنگوی شورای امنیت قصر سفید

پس از ادعای استفاده از سلاح‌های امریکایی در حملات مسلحانۀ تحریک طالبان پاکستان (تی تی پی) در این کشور، ایالات متحدۀ امریکا می‌گوید که در بارۀ استفاده از سلاح‌های امریکایی در حملات علیه پاکستان اطلاعی ندارد و نمی‌تواند این موضوع را تأیید کند.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت قصر سفید دیروز در یک نشست خبری گفت که نیروهای امریکایی هیچ سلاح و تجهیزاتی در افغانستان باقی نگذاشته اند و آنچه به دست طالبان افتاده، متعلق به نیروهای امنیتی جمهوری پیشین افغانستان است:
"من نمی‌توانم این گزارش‌های خاص را تأیید کنم، این سلاح‌ها متعلق به نیروهای دفاعی و امنیتی افغانستان بود، این چیزی است که آنجا، جا گذاشته شده است نه این که ایالات متحده بیرون شد و انبوهی از سلاح‌ها را در افغانستان جا گذاشت. از نظر تاریخی دقیق نیست."

آقای کربی گفت که حضور امریکا در ۲۰ سال گذشته در افغانستان نظامی بوده و آنها به مشاوره و تجهیز نیروهای دولت قبلی افغانستان کمک کرده اند.

وزارت دفاع ایالات متحدۀ امریکا سال گذشته در گزارشی اعلام کرد که قبل از فروپاشی نظام جمهوری در افغانستان، نیروهای امنیتی افغانستان تجهیزاتی به ارزش ۷.۱ میلیارد دالر داشتند، اما معلوم نیست که چه مقدار از آن به دست طالبان افتاده است.

این در حالی است که پس از افزایش حملات تحریک طالبان پاکستان، مقامات این کشور مدعی شدند که در این حملات از سلاح‌های امریکایی استفاده شده است.

انوارالحق کاکر، نخست ‌وزیر حکومت موقت پاکستان
انوارالحق کاکر، نخست ‌وزیر حکومت موقت پاکستان

انوارالحق کاکر، نخست ‌وزیر حکومت موقت پاکستان در دوازدهم سنبلۀ سال جاری مدعی شد که سلاح‌های امریکایی باقی مانده در افغانستان علیه سایر کشورهای منطقه از جمله پاکستان استفاده می‌شود.

اما حکومت طالبان آن زمان این ادعاها را رد کرده بود.

نخست‌وزیر حکومت موقت پاکستان همچنین گفت که سلاح‌های جدید و پیشرفتۀ امریکایی در افغانستان برای کشورهای منطقه به دور از خطر نیست.

وی همچنین گفت که خروج عجولانۀ نیروهای امریکایی از افغانستان باعث شد تا سلاح‌های نیروهای امریکایی و افغان به غیر از طالبان به دست گروه‌های مسلح دیگر بی‌افتد.

آقای کاکر مدعی شد که تحریک طالبان پاکستان و جدایی طلبان بلوچ از سلاح‌های مدرن، دوربین‌های شب بین و سایر تجهیزات در حملات خود استفاده می‌کنند که ایالات متحده آنها را در افغانستان جا گذاشته است.

اما احمد خان اندر، آگاه امور امنیتی به رادیو آزادی گفت، به دلیل هرج و مرج در روزهای اول سقوط حکومت جمهوری قبلی، ممکن است تعداد محدودی سلاح‌های امریکایی به دست برخی گروه‌ها رسیده و به پاکستان قاچاق شده باشد.

او افزود، اما این سلاح‌ها اما اندازه‌ای نیست که با استفاده از آن به کشوری حمله کرد:
"پاکستان به دنبال اجرای پروژه‌های جدید در افغانستان است، ما می‌دانیم که ممکن است برخی از قاچاقبران با آمدن طالبان اسلحه سرقت کرده باشند، اما اکنون که پاکستان در خط دیورند سیم خاردار گرفته است، طالبان هرگز سلاح‌های خود را به گروه دیگری نمی‌دهند، این ادعا نادرست است."

پس از به قدرت رسیدن مجدد طالبان در افغانستان، حملات تحریک طالبان پاکستان در پاکستان افزایش یافته است.

تنها در حملۀ که در ۱۲ دسمبر در دیرۀ اسماعیل خان در ایالت خیبر پختونخواه پاکستان رخ داد، بر اساس گزارش رسانه‌های این کشور ۲۳ سرباز پاکستانی کشته شدند.

مقامات پاکستانی بارها مدعی شده اند که حملات در این کشور در افغانستان برنامه ریزی شده است و اعضای تحریک طالبان پاکستان پناهگاه‌های امن در افغانستان دارند، اما این ادعاها بارها از سوی حکومت طالبان در افغانستان رد شده است.

XS
SM
MD
LG