لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۲۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۴۲

برای دهها خانواده زلزله زده درهرات خانه های نو ساخت توزیع شده است


خانه های نو ساخت که برای زلزله زده گان در هرات ساخته شده است
خانه های نو ساخت که برای زلزله زده گان در هرات ساخته شده است

بنیاد عزیزی از ساخت و توزیع ۳۰۰ خانه برای زلزله زدگان ولایت هرات در غرب افغانستان خبر داده است.

میرویس عزیزی، رئیس این بنیاد به روز جمعه در صفحۀ ایکس خود نوشته که این شهرک معیاری در کمتر از چهار ماه تکمیل و به مردم تحویل داده شد.

اما نثار احمد الیاس، سخنگوی والی حکومت طالبان در ولایت هرات در صفحۀ ایکس خود در مورد این خانه‌ها نوشته است که این شهرک با ۲۲۰ خانه در روستای سیاه آب ولسوالی زنده جان ولایت هرات ساخته و به مردم تحویل داده شده است.

باشندگان این روستا از دریافت سرپناه در این هوای سرد ابراز خوشحالی می‌کنند اما مدعی اند که تنها ۱۷۰ خانه به مردم تحویل داده شده و درخواست‌شان این است که ۵۰ خانۀ دیگر نیز به زلزله زدگان تحویل داده شود.

عیسی، باشندۀ روستای سیاه آب، مدعی است که حکومت طالبان می‌خواهد این ۵۰ خانه را به مهاجران برگشت کرده از کشورهای همسایه توزیع کند.

"به این قریه ۱۷۰ خانه را به ما تحویل دادند اما ۵۰ خانه هنوز باقی مانده است. حالا امارت به ما می‌گوید ما این خانه ها را به شما نمی‌دهیم و مهاجران افغان برگشت کرده را اینجا می‌آوریم. ما درخواست می‌کنیم اینجا افرادی هستد که تازه عروسی کردند متاهل و یا نامزد هستند در میدان خدا رها شده اند به آنها بدهید."

در برخی از مناطق زلزله زده هنوز هم روند ساختن خانه های جدید ادامه دارد
در برخی از مناطق زلزله زده هنوز هم روند ساختن خانه های جدید ادامه دارد

شیراحمد، یکی دیگر از باشندگان روستای سیاه آب به رادیو آزادی گفت:

"۵۰ خانه را به ما ندادند. درخواست ما از دولت این است که پناهگاه‌هایی که برای ما ساخته شده است، به ما تحویل داده شود."

این در حالیست که هنوز هم شماری از زلزله‌زدگانی که خانه‌هایشان به گونۀ کامل تخریب شده و در خیمه زندگی می‌کنند، می‌گویند که شب و روزشان در این هوای سرد به سختی می‌گذرد.

غلام علی، باشندۀ روستای نایب رفیع ولسوالی زنده‌جان ولایت هرات به رادیو آزادی گفت:

"کار خانه‌های ما تمام نشده، ما هنوز در خیمه هستیم. همه اولادهای ما در خیمه مریض هستند. هیچکس به ما توجهی نمی‌کند، ما حتی به چشم کسی نمی‌آییم. همه فرزندان من را یخ زده، ما نه بخاری، نه هیزم، نه زغال سنگ، نه لباس و نه پتو داریم. "

تعداد زیادی از خانواده های زلزله زده در هرات در زیر خیمه ها زنده گی می کنند و شکایت دارند که اطفال شان در هوای سرد بیمار شده اند
تعداد زیادی از خانواده های زلزله زده در هرات در زیر خیمه ها زنده گی می کنند و شکایت دارند که اطفال شان در هوای سرد بیمار شده اند

نثار احمد الیاس، سخنگوی والی حکومت طالبان در هرات به پرسش‌ها در بارۀ ادعای عدم توزیع ۵۰ خانه در روستای سیاه آب به زلزله‌زدگان و زمان تحویل‌دهی خانه به زلزله‌زدگان دیگر روستاها تا زمان نشر این گزارش پاسخ نداد.

ولایت هرات در ماه اکتوبر سال گذشته گواه زلزله‌های شدیدی بود که شدیدترین آن در روزهای ۷ ٫۱۱٫ و ۱۵ اکتوبر رخ داد.

بر اساس گزارش دفتر هماهنگی امور بشردوستانۀ سازمان ملل متحد (اوچا) در این زلزله‌ها بیش از ۴۸ هزار خانه آسیب دیده که از این میان ۱۰ هزار خانه به گونۀ کامل تخریب شده است.

پیش از این هم برخی نهادهای مختلف از ساخت و توزیع سرپناه به برخی زلزله‌زدگان هرات خبر داده اند.

XS
SM
MD
LG