لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۲۰

وزارت معارف حکومت طالبان نصاب درسی مکاتب افغانستان را تغییر می دهد


ساختمان وزارت معارف افغانستان در کابل
ساختمان وزارت معارف افغانستان در کابل

وزارت معارف حکومت طالبان از تغییر نصاب درسی مکاتب پائین‌تر از صنف ششم خبر داده است.

منصور احمد حمزه، سخنگوی این وزارت روز دوشنبه در گفتگو با تلویزیون ملی زیر کنترول حکومت طالبان گفته که این تغییرات شامل حذف مواری می‌شود که خلاف "شریعت و عرف افغانی" بوده اند:

"بعضی کتاب‌هایی که خلاف شریعت و کلتور و فرهنگ افغانی بود، آن کتاب‌ها حذف شده اند. در کنار آن محتویات بعضی کتاب‌ها که با شریعت اسلام و عرف و فرهنگ افغانی در تضاد بودند، از کتاب‌ها برداشته شده است و تا صنف ششم این تغییر تکمیل شده است."

او افزود، کمیتۀ تخنیکی که در این مورد موظف شده است، بالای نصاب درسی صنوف دیگر هم کار می‌کند و در آینده نصاب تعلیمی صنف‌های بالاتر از ششم نیز تغییر خواهد کرد.

پس از تسلط طالبان به قدرت در افغانستان بیشترین آسیب ها را از نگاه آموزش دختران دیده اند.
پس از تسلط طالبان به قدرت در افغانستان بیشترین آسیب ها را از نگاه آموزش دختران دیده اند.

در همین حال شماری از آموزگاران مکاتب می‌گویند، تا هنوز کتاب‌های جدید به دسترس‌شان قرار نگرفته، اما گفته شده که بیشتر باید موضوعات اسلامی برای شاگردان تدریس شود.

یکی از آنان که نخواست نام و صدایش در این گزارش نشر شود، به رادیو آزادی گفت، ممکن برخی مضامینی که خلاف پالیسی حکومت طالبان است حذف شوند و بجایش مضامین دیگری اضافه شود.

یکی دیگر از آموزگان که نخواست نامش در گزارش ذکر شود، به رادیوآزادی گفت، در نصابی که تا به حال تدریس می‌شد، هیچ چیزی خلاف شریعت و عرف افغانی نبوده است:

"اگر در گذشته هم کتاب‌های درسی بود که ما به تدریس آن می پرداختیم آنها هم چه قرآن کریم بود، علوم دینی بود و حتی کتاب‌هایی که هر صفحۀ آن از علم و فرهنگ و اسلام و الله متعال و حمد و ستایش گرفته شده بود و هیچ گونه مشکلی و یا موضوعات افراطی در کتاب‌های گذشته که به شاگردان تدریس می کردیم نبود."

داکتر حمیرا فرهنگیار، یکی از آگاهان بخش آموزش نیز می‌گوید، از سال‌های گذشته به این سو در نصاب تعلیمی افغانستان هیچ نوع موضوعی که در مغایرت با دین مقدس اسلام و فرهنگ افغانستان باشد دیده نشده است:

"ما امیدواریم که این پالیسی‌ها و این نصاب که دست می‌خورد تمام‌شان با معیارها و استندردهای جهانی برابر باشد و تمام این‌ها کاری باشد که آینده و سرنوشت جوانان را بسازد، چون جوانان وقتی فارغ می‌شوند همه در یک بخش تحصیل نمی‌کنند، بنأ هر کس آرزوها و ایده‌های مختلف دارد و در بخش‌های مختلف به شکل مسلکی تدریس کنند."

برخی از کتب درسی مکاتب افغانستان
برخی از کتب درسی مکاتب افغانستان

پیش از حاکمیت طالبان، وزارت معارف جمهوری پیشین یک نصاب درسی داخلی ویژه برای مطالعات دینی تهیه کرده بود و گفته بود که این نصاب شامل تمام مفاهیم آموزش دینی مدرن می‌شود، اما قبل از تطبیق این نصاب، نظام جمهوری سقوط کرد.

طالبان پس از حاکمیت دوباره‌شان بر افغانستان در سال ۲۰۲۱ میلادی مکاتب بالاتر از صنف ششم را به روی دختران بستند و در کنار آن تأکید بیشتر مقام‌های طالبان به ویژه در رهبری وزارت‌های معارف و تحصیلات عالی‌شان بر آموزش دینی بوده و در کنار آن مدرسه‌های دینی بیشتری در چارچوب وزارت معارف ایجاد کرده اند.

مولوی حبیب‌الله آغا، سرپرست وزارت معارف حکومت طالبان در جریان امسال در سخنرانی خود در ولایت نورستان به مسئولان گفت که در هر ولسوالی ده مدرسه بسازند.

از سوی دیگر زرمحمد حقانی، معین مسلکی وزارت ارشاد، حج و اوقاف حکومت طالبان در ماه اسد امسال در برنامه‌ای زیر نام "حسابدهی دولت به ملت" در کابل اعلام کرد که این وزارت در یک سال گذشته به بیشتر از یکصد و بیست مدرسه و دارالحفاظ در مرکز و ولایت‌های افغانستان جواز فعالیت داده است.

XS
SM
MD
LG