لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱۲ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۳۵

سازمان جهانی صحت : ۱۹۷ نفر درنتیجه ابتلا به بیماری های حاد تنفسی در افغانستان جان باخته اند


تصویر آرشیف: بیماران در داخل یکی از شفاخانه ها
تصویر آرشیف: بیماران در داخل یکی از شفاخانه ها

سازمان جهانی صحت (دبلیو اچ او) می‌گوید که از آغاز ماه جنوری سال روان میلادی ۱۹۷ تن از اثر عفونت حاد تنفسی در ۳۴ ولایت افغانستان جان باخته اند.

این سازمان ناوقت روز پنجشنبه با نشر گزارش در مورد «شیوع بیماری‌های عفونی» گفته که بیش از ۸۳ فیصد کودکان زیر ۵ سال و بیش از ۴۴ درصد زنان شامل این جان باخته‌گان بوده‌اند.

بر اساس آمار اعلام شده از سوی سازمان جهانی صحت، در مجموع نزدیک به ۸۰ هزار مورد عفونت حاد تنفسی در این مدت ثبت شده که بیشتر شان زنان و کودکان زیر پنج سال بوده اند.

این سازمان تأکید کرده که آمار فعلی مبتلایان این بیماری بالاتر از میانگین آمار بوده که در طول سه سال گذشته میلادی یعنی از سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲ گزارش شده‌است.

این درحالی‌ست که شماری از نزدیکان کسانی‌که به دلیل عفونت‌های حاد تنفسی جان باخته اند می‌گویند که نتوانسته اند اعضای خانواده‌های شان را به دلیل چالش‌های اقتصادی به موقع تداوی کنند.

بخش قابل ملاحظه از بیماران عفونت های حاد تنفسی زنان و کودکان بودند که به شفاخانه ها و کلینیک ها مراجعه کرده اند
بخش قابل ملاحظه از بیماران عفونت های حاد تنفسی زنان و کودکان بودند که به شفاخانه ها و کلینیک ها مراجعه کرده اند

مریم به رادیو آزادی می‌گوید پسر مامایش که باشنده شهر کابل و پدر چند طفل خردسال بوده، به دلیل فقر اقتصادی نتوانست به موقع تداوی شود و از اثر ابتلا به بیماری عفونت حاد تنفسی جان باخت:

"زمانی‌که از پیش داکتر به خانه می‌آمد چون فاصله راه بسیار زیاد بوده و امکانات موتر نداشته که تاکسی کرایه بگیرد، با پای پیاده آمده تقریباً ۱۰ یا ۱۵ دقیقه راه را که در جریان همین پیاده‌گردی، جریان تنفسی قطع می‌شود و درست نفس گرفته نمی‌تواند، وقتی‌که به خانه می‌رسد در همین حالت می‌افتد و جان می‌دهد."

فرشته باشنده شهر کابل نیز می‌گوید دختر خاله‌اش که ۱۷ ساله بود به این بیماری مبتلا شده و جان باخته است. فرشته به رادیو آزادی می‌گوید پدر این دختر معتاد بود و خانواده‌اش نتوانستند او را به موقع مداوا کنند:

"وقتی‌که نزد داکتر مراجعه کردند داکترها گفتند که این یک نوع ویروس بوده که باعث این شده سیستم تنفسی این‌ها را مکمل از بین ببرد و خصوصاً بالای شش‌های شان زیاد تأثیر کرده بود و در این اواخر که نزدیک وفات‌شان بود نمی‌توانستند چیزی بخورند."

بیماران و اعضای خانواده های آنان شکایت دارند که در کلینیک ها و شفاخانه ها امکانات تداوی اندک است
بیماران و اعضای خانواده های آنان شکایت دارند که در کلینیک ها و شفاخانه ها امکانات تداوی اندک است

در همین‌حال، داکتر محمدالله هنریار متخصص بخش اطفال نبود بارنده‌گی های موسمی، سردی هوا و عدم دسترسی به موقع مردم به خدمات صحی به خصوص در نقاط دور دست را از دلایل افزایش مرگ‌ومیر مبتلایان به این بیماری عنوان می‌کند:

"مریضانی‌که از اثر این مشکلات به شفاخانه مراجعه می‌کنند بسیاری‌شان مشکلات شدید تنفسی داشته و ضرورت به آکسیجن می‌داشته باشند، همین مریضانی‌که به ما مراجعه می‌کنند بسیاری‌های شان از اثر دوری راه به شفاخانه‌ها ناوقت می‌رسند چون به ما و شما بهتر معلوم است که در قریه و قصبات کشور ما شفاخانه‌های تخصصی کمتر دیده می‌شود."

شرافت زمان سخنگوی وزارت صحت عامه حکومت طالبان تا زمان نشر این گزارش به پرسش‌های رادیو آزادی در این مورد پاسخ نداد.

این درحالی‌ست که پیش از این بارها سازمان‌های حقوق بشری در مورد وضعیت افغان‌ها نگرانی کرده و از نبود امکانات کافی برای گرم کردن خانه‌های شان در فصل زمستان به دلیل شدت ناداری خبر داده بودند.

شماری از مردم نیز پیش از این در گفتگو با رادیو آزادی از شدت فقر و سردی هوا و نبود امکانات در فصل سرما ابراز نگرانی کرده بودند.

XS
SM
MD
LG