لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۴ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۱

جاپان تایمز: برای زنان افغان به دنیا آوردن هر طفل یک خطر است


تصویر آرشیف: اطفال نوزاد در یکی از شفاخانه های ولادی شهر کابل
تصویر آرشیف: اطفال نوزاد در یکی از شفاخانه های ولادی شهر کابل

روزنامه جاپان تایمز

  • روزنامه جاپان تایمز در گزارشی به مشکل مرگ و میر مادران بار دار در افغانستان توجه کرده است. این گزارش زیر عنوان « برای زنان افغان به دنیا آوردن هر طفل یک خطر است» منتشر شده است.

در این گزارش به نقل از نورخانم هماهنگ کننده یک موسسه غیر دولتی نقل شده که گفته است مشکلات اقتصادی اخیر در افغانستان میزان خطرات ناشی از تولد نوزاد را در میان خانم های حامله افزایش داده است.

در ادامه گزارش آمده است که شفاخانه های ولادی تحت چتر وزارت صحت عامه حکومت طالبان٬ جای که ازدحام زیادی نیز در آنجا وجود دارد و بودجه نیز ندارند٬ زنان باید ادویه لازم را به مصرف خود از بازار خریداری کنند.

روزنامه گفته است که حضور در این شفاخانه ها و تولد نوزاد حدود دوهزار افغانی هزینه برمیدارد که پرداخت این مبلغ برای بسیاری ها مشکل است.

روزنامه جاپان تایمز در این گزارش به ادامه از زبان نورخانم نوشته است: « آن عده از زنانی که قبلا از شفاخانه های عامه برای تولد نوزاد خود استفاده می کردند٬ حالا به دلیل مشکلات اقتصادی در خانه وضع حمل می کنند».

به قول روزنامه در حال حاضر چهل درصد از زنان در خانه ها نوزادان خود را به دنیا می آورند. اما در روستا ها این رقم بیشتر از هشتاد درصد است که زنان به کمک زنان مسن خانواده و یا هم خود شان به تنهایی أطفال خود را به دنیا می آورند.

روزنامه گاردین

  • در این میان روزنامه گاردین اظهارات محمد اسلم اسرافیل کوهستانی را به نشر رسانده که گفته است وی را مسوول فدراسیون فوتبال افغانستان و مربی تیم مجبور ساخته بودند تا در بازی دغلکاری کند.

روزنامه در ادامه نوشته است که کوهستانی از جمله هشت تن از بازیکنانی است که فیفا آنان را در سال ۲۰۱۹ به اتهام دغلبازی برای ابد از حضور در بازی های فوتبال محروم کرد.

کوهستانی در ادامه اظهارات خود مدعی شده است که به دستور کرام الدین کریم رئیس پیشین فدراسیون فوتبال و یوسف کارگر مربی تیم مجبور ساخته شده بود تا در تماس با ویلسون راج پیرومال یکی از دغلبازان معروف در روند تورنمنت مردیکا ایمیل بفرستد و نتیجه بازی میان نیپال و سرلایون را رقم بزند.

وی در ادامه به روزنامه گفته است که نمیدانست مقامات فدراسیون فوتبال خواهان درغلی یا خلافکاری در روند بازی اند.

ازسوی دیگر یوسف کارگر که از سال ۲۰۱۹ به این طرف به عنوان مربی تیم فوتبال افغانستان باقی مانده است این اتهامات را رد کرده و گفته است که فیفا در سال ۲۰۰۸ تحقیقات خود را در این مورد تکمیل کرده و به وی برائت داده است.

وی گفته است که برخی از افراد در بیرون از افغانستان در تلاش بدنام ساختن فدراسیون فوتبال اند.

XS
SM
MD
LG