لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۴ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۸

بیماری « عفونت حاد تنفسی» در یک و نیم ماه گذشته جان صد ها تن را در افغانستان گرفته است


بیشترین قربانیان این بیماری زنان و کودکان در افغانستان اند
بیشترین قربانیان این بیماری زنان و کودکان در افغانستان اند

سازمان جهانی صحت (دبلیو اچ او) می‌گوید که در نزدیک به یک‌ونیم ماه گذشته ۵۷۶ تن از اثر بیماری ناشی از عفونت حاد تنفسی در افغانستان جان باخته اند.

این سازمان روز پنجشنبه با نشر یک گزارش ۱۰ صفحه‌ایی خود افزوده که بیشتر این جان باخته‌گان زنان و کودکان زیر پنج سال در ۳۴ ولایت افغانستان بوده‌اند.

«دبلیو اچ او» همچنان می‌گوید که از اول جنوری تا دهم فبروری سال روان ۲۴۴،۲۳۱ هزار واقعه این بیماری در سراسر افغانستان ثبت شده که از این میان نزدیک به ۱۵۴ هزار تن آن کودکان و بیش از ۱۲۰ هزار زنان هستند.

سازمان جهانی صحت گفته که حد میانگین آمار ثبت شدۀ فعلی این بیماری نسبت به زمان مشابه در سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲ بیشتر است. این سازمان علت آن را تغییرات فصلی، سردی و آلودگی هوا عنوان کرده‌است.

خانواده‌های قربانیان این بیماری در افغانستان می‌گویند که وضعیت بسیار بدی را تجربه کرده‌اند.

زهره آرین باشندهٔ کابل به رادیو آزادی می‌گوید، او نیز کودک سه ساله‌اش را در از اثر این بیماری از دست داده‌است:

"من مادر طفلی هستم به نام مسیح جان، سه سال و ‌چهار ماه داشتند و همان طرق تنفسی‌شان بند می‌شد، به‌خاطر سردی و آلودگی هوا بود، در شفاخانه بسترش کردم، هر کار کردم نجات پیدا نکرد."

بسیاری از شفاخانه ها و مراکز ارائه خدمات صحی درافغانستان امکانات لازم را برای تداوی بیماران ندارند
بسیاری از شفاخانه ها و مراکز ارائه خدمات صحی درافغانستان امکانات لازم را برای تداوی بیماران ندارند

متین صافی داکتر داخله عمومی به رادیو آزادی می‌گوید که علت عمدهٔ این بیماری نبود واکسین‌های منظم به خصوص برای کودکان است:

"علت عمدهٔ این بیماری نبود واکسین‌های منظم برای کودکان، سردی شدید هوا و در مجموع ضعیف بودن سیستم دفاعی بدن است که هم مادران کودکان غذا و ویتامین‌های کافی در دسترس ندارند، اگر در این سه بخش توجه شود، میوه و ترکاری استفاده کنند از انتقال سریع آن جلوگیری می‌شود."

بر اساس معلومات داکتران متخصص بیماری عفونت حاد تنفسی یک‌ بیماری شبیه انفلونزا بوده که علائم آن تب، لرزه شدید، سرفه، کاهش اشتها، درد بدن و حالت تهوع است و با آغاز بیماری در بدن خود را نشان می‌دهد.

خواستیم در مورد گزارش سازمان جهانی صحت از افزایش این بیماری در افغانستان و برنامهٔ وزارت صحت عامهٔ حکومت طالبان برای مهار این بیماری بپرسیم، اما شرافت زمان سخنگوی این وزارت به پرسش‌های رادیو آزادی در این مورد پاسخ نداد.

بر اساس آمار سازمان جهانی صحت، شمار وقایع بیماری حاد تنفسی در سال ۲۰۲۳ در افغانستان به بیش از ۱ میلیون و ۳۸۴ مورد می‌رسید که ۶۱،۵ درصد آنان را کودکان زیر پنج سال تشکیل می‌داد.

به‌گفتۀ این سازمان، در این سال همچنان ۲ هزار و ۷۹۸ تن در سراسر افغانستان در نتیجۀ ابتلا به این بیماری‌ جان باخته اند.

پیش از این سازمان‌های مختلف جهانی دیگر نیز از شیوع بیماری‌های تنفسی به علت آلودگی‌ و سردی هوا در افغانستان گزارش داده‌اند.

XS
SM
MD
LG