لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۴ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۲

وزیر صحت ایران: بیشترین مراجعین بخش صحت ما از افغانستان و عراق است


یکی از شفاخانه های ایران - عکس از آرشیف
یکی از شفاخانه های ایران - عکس از آرشیف

وزارت صحت ایران می‌گوید که امروزه افغان‌ها و عراقی‌ها بیشترین مراجعین بخش صحت این کشور را تشکیل می‌دهند.

خبرگزاری تسنیم ایران روز چهارشنبه به نقل از بهرام عین‌اللهی وزیر صحت ایران افزوده که سالانه یک میلیادر دالر از این درک وارد این کشور می‌شود.

وزیر صحت ایران هرچند رقم دقیق مراجعین افغان بخش صحی این کشور را مشخص نکرده، اما گفته که سال گذشته به شمول مراجعینی از افغانستان، عراق و ۶۴ میلیت دیگر ۱.۲ میلیون تن از مراجعین برای تداوی‌شان به این کشور رفته اند.

عین‌اللهی تأکید کرده که ۲۰ درصد کل گردشگرانی که به ایران می‌روند مراجعین بخش صحی هستند.

بسیاری از افغان‌ها پیش از این نیز همواره برای تداوی به برخی کشورهای همسایه و منطقه از جمله پاکستان و هند رفته و میلیون‌ها دالر برای تداوی‌شان به این کشورها انتقال داده‌اند.

شماری از این بیماران علت رفتن به ایران و کشورهای دیگر برای تداوی امراض‌شان را نبود امکانات درست صحی در افغانستان عنوان کرده و می‌گویند که از نهایت مجبوریت این کار را انجام می‌دهند.

یونس یک باشنده ولایت هرات می‌گوید که یکی از دوستانش که بیماری کم‌خونی دارد، به دلیل نبود امکانات تداوی در داخل کشور مجبور شده که به ایران برود.

یونس به رادیو آزادی می‌گوید: "یکی از دوستان ما مشکل کم‌خونی دارد، در منطقه ما کلینیک صحی وجود دارد، اما تداوی نتیجه نداد، حتی در مرکز هرات هم تداوی کرد، باز هم نتیجه نداد، داکتران گفتند که این‌جا امکانات تداوی‌اش نیست، باید بیرون از کشور به تداوی برود، بعداً به ایران رفت و دوباره بازگشت، اما باز هم مشکل‌اش کاملاً برطرف نشده است."

عزیز گل: پول ویزت چهار برابر شهروندان ایران از اتباع افغان گرفته می‌شود.

عزیزگل افغان بیک یک افغان دیگر که چند بار برای تداوی به شفاخانه‌های ایران مراجعه کرده می‌گوید، مصارف تداوی افغان‌ها در آن‌جا چند برابر بلند است و پرداخت آن هم برای‌شان مشکل تمام شده‌است.

او به رادیو آزادی در این مورد گفت: "یک بار مریض شدم، وقتی پیش داکتر رفتم پول ویزت چهار برابر شهروندان ایران از اتباع افغان گرفته می‌شود. افغان‌ها وقتی مراجعه می‌کنند، همه مصارف‌شان ضرب چهار می‌شود، چشم‌دید خودم همین بود، وقتی مراجعه کردیم گفتند که هزینه اتباع افغان فرق می‌کند."

بیمارداران از حکومت طالبان می‌خواهند که امکانات درست تشخیص و تداوی مریضان را در داخل افغانستان فراهم کند تا مجبور نشوند به کشورهای همسایه مراجعه کرده و با چنین مشکلاتی روبه‌رو شوند.

شرافت زمان سخنگوی وزارت صحت عامه حکومت طالبان تا نشر این گزارش به پرسش‌های رادیو آزادی در مورد مشکلات این افغان‌ها، پاسخ نداد، اما این وزارت پیش از این گفته که در دو سال گذشته بیش از ۳۰۰ کلینیک و شفاخانه در افغانستان تأسیس کرده‌اند و فعالیت‌های‌شان را با نیازهای موجود در افغانستان و فعالیت‌ سازمان‌های جهانی صحی هماهنگ کرده‌است.

این در حالی‌ است که دیدبان حقوق بشر اخیراً در گزارشی اعلام کرده که کاهش کمک‌های خارجی و محدودیت‌های طالبان بر زنان به شدت به سیستم صحی افغانستان ضربه زده و سلامت میلیون‌ها نفر را در این کشور به خطر انداخته است.

سازمان داکتران بدون مرز نیز در ماه قوس امسال گفت که سیستم صحی افغانستان مدت‌هاست که به دلیل کمبود نیرو و بودجه با مشکلات زیادی روبه‌رو شده‌است.

این سازمان در گزارشی گفته بود که به دلیل تخریب زیرساخت‌ها در سیستم صحی افغانستان، کمبود پرسنل صحی، وخامت اوضاع صحی و عدم تأمین نیازهای صحی، خطر مرگ‌ومیر در میان مردم نیز بیشتر شده‌است.

XS
SM
MD
LG