لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۵ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۰۲

ملل متحد: کار روی تعیین نمایندۀ ویژه جدید برای افغانستان به گونه جدی جریان دارد


استفان دوجاریک، سخنگوی سرمنشی سازمان ملل متحد
استفان دوجاریک، سخنگوی سرمنشی سازمان ملل متحد

سازمان ملل متحد اطمینان می‌دهد که نمایندۀ ویژه جدید این سازمان برای افغانستان هرچه زودتر تعیین خواهد شد.

استفان دوجاریک، سخنگوی سرمنشی سازمان ملل متحد به روز دوشنبه به رسانه‌ها گفت که برنامۀ زمانی مشخصی برای این تصمیم تعیین نشده است، اما افزود که این موضوع تحت نظارت جدی است و کار روی آن جریان دارد و به محض تعیین نماینده، نام او را اعلام می‌کنند:
"از سرمنشی ملل متحد خواسته شده که این کار را انجام دهد، اما این روند ادامه دارد، سال‌ها تجربۀ من در اینجا به من نشان داده است که نباید برنامۀ زمانی تعیین کنم، اما می‌دانم که این موضوع به گونۀ جدی و سریع بررسی می‌شود و همه چیز باید سریع انجام شود. به محض اینکه بتوانیم کسی را معرفی کنیم، این کار را انجام خواهیم داد."

انتظار می‌رفت که پس از بحث و بررسی در مورد تعیین نمایندۀ جدید سازمان ملل متحد برای افغانستان در نشست روز دوشنبه شورای امنیت تصمیم گیری شود، اما به نظر می‌رسد که کشورهای عضو شورای امنیت هنوز در این مورد توافق نظر ندارند.

یکی از موضوعات مورد بحث در نشست دوحه که هفته گذشته برگزار شد، تعیین نمایندۀ ویژه جدید ملل متحد برای افغانستان بود. با آنکه آنتونیو گوترش، سرمنشی سازمان ملل متحد در پایان این نشست از توافق نظر کشورهای شرکت کننده در بارۀ برخی موضوعات مربوط به افغانستان سخن زد، اما سفارت روسیه در کابل از موضع حکومت طالبان در مورد تعیین نمایندۀ جدید حمایت کرد.

بر اساس گزارش‌ها، در نشست دوحه، ایران و چین نیز توافق خود را در مورد تعیین نمایندۀ جدید برای افغانستان با موافقت طالبان وابسته کردند.

حکومت طالبان با تعیین نمایندۀ جدید سازمان ملل متحد برای افغانستان مخالفت کرده و می‌گوید، با توجه به وضعیت کنونی افغانستان و حضور نمایندگی سازمان ملل متحد یا یوناما در این کشور، هیچ دلیل و نیازی برای تعیین نماینده ویژۀ دیگر وجود ندارد.

با این حال در دسامبر ۲۰۲۳، بیشتر کشورهای عضو شورای امنیت، از جمله ایالات متحدۀ امریکا به یک قطعنامه در مورد چگونگی تعامل با حکومت طالبان رای مثبت دادند که در آن تعیین یک نمایندۀ ویژه برای افغانستان پیشنهاد شده بود.

گفتنی است که شورای امنیت ناوقت روز دوشنبه نشستی را در بارۀ افغانستان پشت درهای بسته برگزار کرد و به گفته سخنگوی سرمنشی سازمان ملل متحد، معاون سرمنشی این سازمان در امور سیاسی و صلح در این نشست اطلاعاتی را در بارۀ افغانستان ارائه کرد.

اما پس از این نشست، ۱۱ کشور به شمول گایان، کشوری که ریاست دوره‌ای شورای امنیت را برعهده دارد، در بیانیۀ مشترکی تأکید کردند که صلح و توسعۀ پایدار در افغانستان تنها از طریق اجرای یک روند سیاسی امکان پذیر است که به حقوق بشر افغان‌ها و حاکمیت قانون احترام بگذارد.

حکومت طالبان تاکنون واکنشی به نشست اخیر شورای امنیت سازمان ملل نشان نداده است، اما اعلامیه روز دوشنبۀ شورای امنیت، تبعیض سیستماتیک طالبان علیه دختران و زنان در افغانستان را محکوم کرده است.

همچنان در این اعلامیه از حکومت طالبان خواسته شده که تمامی فرمان‌هایی را که دختران و زنان را از تحصیل، کار، مشارکت سیاسی و اجتماعی و آزادی بیان باز می‌دارد، لغو کند.

مرتبط

XS
SM
MD
LG