لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۰

ادعای یک مقام پاکستان: ۵ هزار تا ۶ هزار عضو تحریک طالبان پاکستان در افغانستان حضور دارند


آصف درانی، نمایندهٔ ویژهٔ پاکستان برای افغانستان
آصف درانی، نمایندهٔ ویژهٔ پاکستان برای افغانستان

آصف درانی، نمایندهٔ ویژهٔ پاکستان برای افغانستان در یک نشست ادعا کرده که حدود ۵ هزار تا ۶ هزار عضو تحریک طالبان پاکستان (تی تی پی) در افغانستان موجود است.

به اساس گزارش برخی رسانه پاکستانی از جملۀ روزنامۀ داون، درانی این موضوع را به روز شنبه در دوازدهمین دور نشست "صلح و آشتی افغانستان؛ سیاست و اختیار و منافع پاکستان" بیان کرده است.

این نشست از سوی انستیتوت مطالعات صلح پاکستان (پی آی پی اس) برگزار شده است.

آصف درانی همچنان ادعا کرده که به اساس شواهد اسلام‌آباد، گروه "تی تی پی" به وسیلهٔ به گفته او نیابتی های افغان از سوی هند پول به دست‎ می‌آورد. اما درانی شواهدی پیشکش نکرده است.

این نمایندهٔ پاکستان افزود، به نظر می‌رسد که شخص دیگر هزینهٔ محافظت از اعضای "تی تی پی" را پرداخت می‌کند، زیرا حکومت طالبان قادر به تأمین مخارج روزانهٔ این تعداد افراد نیست.

آصف درانی اما در این مورد کدام شواهد یا اسنادی ارائه نکرده است.

این در حالی است که هند و پاکستان هرازگاهی یکدیگر را به حمایت از گروه‌های هراس‌افگن متهم می‌کنند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان به پرسش‌ها در بارۀ ادعاهای آصف درانی پاسخ نداد، اما مقام‌های حکومت طالبان پیش از این در پاسخ به ادعاهای این چنینی مقام‌ها پاکستانی که گویا حکومت طالبان با طالبان پاکستانی روابط دارند، گفته‌اند که ناامنی پاکستان مسئلهٔ داخلی این کشور است و از خاک افغانستان بر ضد هیچ کشوری استفاده نخواهد شد.

بر اساس گزارش روزنامۀ داون، آصف درانی همچنان گفته که گفت‌وگوهای صلح با تحریک طالبان پاکستان در گذشته بخاطری ناکام بوده است که این گروه مسلح نه حاضر به تسلیم شدن بوده‌اند و نه هم سوگند تعهد به قانون اساسی پاکستان را داشتند.

گفتنی‌است که ملا شیرین والی حکومت طالبان در قندهار زمینهٔ مذاکرات میان تحریک طالبان پاکستان و حکومت این کشور را فراهم کرده بود.

او در جنوری سال روان میلادی در سفری به اسلام‌آباد با نخست وزیر و وزیر خارجۀ حکومت سرپرست پیشین پاکستان و دیگر مقام‌های این کشور دیدار کرده بود.

در هنگام حکومت سرپرست پاکستان روابط میان حکومت طالبان و اسلام‌آباد ظاهراً تیره بود، اما هنوز مشخص نیست که روابط میان حکومت جدید پاکستان و حکومت طالبان بهتر خواهد شد یا نه.

این در حالی است که اسحاق دار، وزیر خارجۀ پاکستان به روز شنبه گفته که در تماس تلفنی با امیر خان متقی، سرپرست وزارت خارجۀ حکومت طالبان توافق کردند که به همکاری در ایجاد روابط دوجانبۀ برادرانه ادامه دهند.

اسحاق دار در صفحۀ ایکس (توییتر سابق) خود نوشته است که گسترش روابط در بخش ارتباطات میان مردم، تجارت، امنیت و مبارزه با هراس‌افگنی در اولویت پاکستان قرار دارد.

این در حالی است که پیش از این نیز حکومت پاکستان بارها مدعی موجودیت پناگاه‌های امن طالبان پاکستانی در افغانستان زیر حاکمیت طالبان شده و گفته‌ که حکومت طالبان در مبارزهٔ اسلام‌آباد در برابر تحریک طالبان پاکستانی (تی تی پی) همکاری نکرده‌ است.

اما مقام‌های طالبان در افغانستان این اتهام‌ها را رد کرده و گفته اند که آن‌ها مسئول تامین امنیت پاکستان نیستند.

XS
SM
MD
LG