لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۲

افغانستان

طالبان بار دیگر تاکید کردند که «تحریک طالبان پاکستان» در افغانستان جایی ندارد

برخی از اعضای تحریک طالبان پاکستان که عمدتا در مناطق سرحدی میان افغانستان و پاکستان فعالیت می کنند
برخی از اعضای تحریک طالبان پاکستان که عمدتا در مناطق سرحدی میان افغانستان و پاکستان فعالیت می کنند

یک مقام حکومت طالبان می گوید که تحریک طالبان پاکستان (تی تی پی) در افغانستان کدام جائی ندارد و داعش نیز همچون دشمن بشریت سرکوب شده است.

ارگ کابل که در کنترول طالبان است در یک اعلامیه گفته که معاون سیاسی رئیس الوزرای حکومت طالبان مولوی عبدالکبیر در این مورد دیروز در ملاقات با شارژدافیر ناروی پال کلومن بکر صحبت کرد.

پاکستان مکررا بر حاکمان افغانستان اتهام وارد کرده است که بر علیه تحریک طالبان پاکستان که از خاک افغانستان حملات را در پاکستان انجام میدهد، اقدامی جدی نکرده است.

حکومت طالبان این اتهام را رد کرده و می گویند که بهتر است پاکستان موضوعات امنیتی خودرا خودش حل کند و بر دیگران اتهامات بیجا وارد نکند.

تازه‌ترین خبرهای روز را این‌جا دنبال کنید

محکومیت خبرنگار رادیو آزادی به شش‌ونیم سال حبس در روسیه

السو کورماشیووا، خبرنگار رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی، به اتهام نشر خبرهای نادرست در مورد اردوی روسیه به شش و نیم سال حبس محکوم شد.
السو کورماشیووا، خبرنگار رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی، به اتهام نشر خبرهای نادرست در مورد اردوی روسیه به شش و نیم سال حبس محکوم شد.

یک محکمۀ روسیه السو کورماشیووا خبرنگار رادیو اروپای آزاد / رادیو آزادی را که تابعیت امریکا و روسیه دارد را به اتهام نشر خبرهای نادرست در مورد اردوی روسیه به شش‌ونیم سال حبس محکوم کرد.

به نوشتۀ خبرگزاری اسوشیتدپرس در این مورد مقامات محکمه روز دوشنبه معلومات دادند.

حکم حبس خانم کورماشیووا روز جمعه در کازان اعلان شد و همزمان با آن در شهر یکاترین بورگ روسیه خبرنگار روزنامه وال ستریت ژورنال ایوان گریشکوویچ به اتهام جاسوسی به ۱۶ سال حبس محکوم شد.

کورماشیووا برای بخش تاتار – باشکیر رادیو اروپای آزاد - رادیو آزادی کار می‌کرد.

ستیفن کاپوس، رئیس رادیو اروپای آزاد – رادیو آزادی، در صحبت با خبرگزاری اسوشیتد پرس محاکمه و حکم مجازات خانم کورماشیووا را محکوم نموده و آن را «تمسخر عدالت» خواند.

آقای کاپوس در یک اعلامیه که توسط اسوشیتد پرس به نشر رسیده گفته است که این تبعه امریکائی باید خیلی پیش آزاد می‌شد و این همکار عزیز با عزیزان خانواده خود همراه می‌گردید.

روسیه از سرنگونی ده‌ها طیاره بی‌پیلوت اوکراینی در شب و روز گذشته خبر داد

وزارت دفاع روسیه اعلام کرده که سیستم دافع هوای آن در شب و روز گذشته ده‌ها طیاره بی‌پیلوت اوکراینی را از بین برده است.
وزارت دفاع روسیه اعلام کرده که سیستم دافع هوای آن در شب و روز گذشته ده‌ها طیاره بی‌پیلوت اوکراینی را از بین برده است.

وزارت دفاع روسیه می‌گوید سیستم دافع هوای آن در شب و روز گذشته ده‌ها طیاره بی‌پیلوت اوکراینی را از بین برده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز وزارت روز دوشنبه گفته که هشت طیاره بی‌پیلوت را در دامنه شهر تاپسی در ساحل بحیرۀ سیاه در نزدیکی یک تصفیه‌گاه نفت سرنگون ساخته است.

وزارت دفاع روسیه در صفحۀ تلگرام خود گفته که ۴۷ طیاره بی‌پیلوت دیگر در منطقۀ روستوف در جنوب غرب روسیه، ۱۷ طیاره در فضای اوزوف در بحیرۀ سیاه، هشت طیاره در کراسنادور و چند طیارۀ دیگر را در منطقۀ بیلگورود سرنگون ساخته‌اند.

وزارت دفاع روسیه نگفته که در حملات این طیاره‌ها تلفات و زیان هم رخ داده یا خیر.

روسیه عموماً در مورد تلفات و خساراتی که در نتیجه حملات قوا و طیاره‌های اوکراینی وارد می‌شود چیزی نمی‌گوید.

ادامۀ مسدود ماندن دروازۀ سپین بولدک – چمن

باشنده‌گان چمن و کسانی که در اینجا مصروف کار و بار هستند می‌گویند دروازۀ سپین بولدک – چمن هنوز هم بسته است و برای آنها با تذکره افغانی و شناختی کارت اجازه رفت و آمد داده نمی‌شود.
باشنده‌گان چمن و کسانی که در اینجا مصروف کار و بار هستند می‌گویند دروازۀ سپین بولدک – چمن هنوز هم بسته است و برای آنها با تذکره افغانی و شناختی کارت اجازه رفت و آمد داده نمی‌شود.

باشنده‌گان منطقۀ چمن و کسانی که در این محل مصروف کار و بار هستند می‌گویند دروازۀ سپین بولدک – چمن هنوز هم بسته است و برای آنها با تذکرۀ افغانی و شناختی کارت پاکستانی اجازه رفت‌وآمد داده نمی‌شود.

این در حالیست که دیروز یکشنبه رهبران تحصن در چمن اعلان کرده بودند که نشست اعتراضی ده ماهۀ خود را به این دلیل خاتمه دادند که وزیر داخلۀ پیشین ایالت بلوچستان، ملک عنایت‌الله کاسی به اعتراض کننده‌گان اعلان کرد که حکومت پاکستان در مذاکرات با وی پذیرفته که مردم مانند گذشته می‌توانند با شناختی کارت و تذکرۀ افغانی از دروازۀ سپین بولدک – چمن رفت و آمد کنند.

روز جمعه صدها باشندۀ چمن و باشنده‌گان دو طرف خط به این دروازه رفته و امید داشتند که راه به روی‌شان باز خواهد بود اما حکومت پاکستان به هیچ کس بدون پاسپورت اجازه عبور و مرور را نداد.

از سوی دیگر یک منبع طالبان در سپین بولدک که نخواست نامش ذکر شود به رادیو آزادی گفت که در تصمیم حکومت پاکستان کدام تغییری نیامده است.

به گفتۀ این منبع به مردم اجازه داده نمی‌شود که بدون پاسپورت با تذکره و یا شناختی کارت رفت و آمد کنند. به گفته منبع مردم دیگر به آوازه‌ها باور ندارند و صرف به اعلامیۀ رسمی اعتماد می‌کنند.

فراهم شدن امکانات مخابراتی در ولسوالی مندول نورستان برای نخستین بار

 عکس از ارشیف: شبکۀ "افغان بی سیم" اولین آنتن تلیفونی را در ولسوالی مندول نورستان نصب کرد.
عکس از ارشیف: شبکۀ "افغان بی سیم" اولین آنتن تلیفونی را در ولسوالی مندول نورستان نصب کرد.

برای اولین بار امکانات تلیفونی در ولسوالی "مندول" ولایت نورستان، فراهم شد.

خالد فاتح، رئیس ادارۀ مخابرات طالبان در نورستان به رادیو آزادی گفت که شبکۀ "افغان بی سیم" یک آنتن را برای ارائه خدمات تلیفونی در مندول نصب کرده که با آن حدود هفتاد درصد مردم مندول، از سهولت ارتباط تلیفونی، بهره‌مند شده‌اند.
ساکنان مندول می‌گویند که در گذشته برای تماس با اقوام و دوستان‌شان، ساعت‌ها پیاده‌روی می‌کردند تا به جایی برسند که تلیفون کار می‌کرد.
مندول یک ولسوالی دوردست در غرب نورستان است که حدود ۱۳۵ هزار تن نفوس دارد.

رمضان بشر دوست شایعۀ زندانی شدنش را رد کرد

رمضان بشر دوست
رمضان بشر دوست

آقای بشر دوست، شام یکشنبه (۲۱ جولای) به رادیو آزادی گفت که این شایعه به دلیل نامعلوم از سوی یک چینل یوتیوب پخش شد، پس از آن شماری از رسانه‌ها و میر رحمان رحمانی رئیس پارلمان حکومت مخلوع هم در شبکۀ ایکس (تویتر سابق) ابراز نگرانی کردند.
با این حال، اخیراً خبرهایی در مورد دستگیری روح‌الله رؤوف، رئیس شورای ولایتی سابق ولایت تخار، سید رحیم سعیدی تهیه‌کننده و سینماگر و محمد یار خبرنگار آزاد در قندهار نیز منتشر شده است.
نزدیکان آقای سعیدی و مجروح در صحبت با رادیو آزادی، دستگیری آنها را از سوی حکومت طالبان تأیید کرده‌اند.

اعلام نتایج کانکور ۱۴۰۳؛ «اتل خان رحیم‌زوی از کابل اول نمرۀ عمومی شد»

اتل خان رحیم زوی، باشندۀ ولایت کابل، با ۳۵۹.۶۱ نمره، اول نمرۀ عمومی کانکور سال ۱۴۰۳ شد و به پوهنتون طبی کابل راه یافت.
اتل خان رحیم زوی، باشندۀ ولایت کابل، با ۳۵۹.۶۱ نمره، اول نمرۀ عمومی کانکور سال ۱۴۰۳ شد و به پوهنتون طبی کابل راه یافت.

اتل‌ خان رحیم‌زوی، باشندۀ ولایت کابل، اول نمرۀ عمومی کانکور سال ۱۴۰۳ اعلام شد.

ادارۀ ملی امتحانات حکومت طالبان، امروز یکشنبه ۳۱ سرطان گفت که اتل خان فارغ لیسۀ حبیبیه، ۳۵۹.۶۱ نمره گرفته و به پوهنتون طبی کابل راه یافته است.

نفر دوم کانکور سال ۱۴۰۳، سید حامد هاشمی از ولایت بلخ است که ۳۵۷.۷۱ نمره کسب کرده و نفر سوم، شفیع‌الله نظامی از ولایت فراه است که ۳۵۷.۲۵ نمره به دست آورده است.

امتحان کانکور در افغانستان امسال در چند مرحله بدون حضور دختران اخذ شد.

طالبان به دنبال ممنوعیت آموزش دانش‌آموزان دختر بالاتر از صنف ششم در افغانستان، در دسمبر سال ۲۰۲۲، پوهنتون‌ها را نیز به روی دختران بسته کردند.

این تصمیمات طالبان با واکنش‌های گسترده داخلی و بین‌المللی مواجه شده است.

سازمان‌های حقوق بشری و کشورهای مختلف بارها از طالبان خواسته‌اند که محدودیت‌ها بر آموزش دختران را لغو کنند. آنها معتقدند که محرومیت از آموزش می‌تواند تأثیرات بلندمدتی بر توسعه و پیشرفت جامعه افغانستان داشته باشد.

با این حال، طالبان همچنان بر اجرای سیاست‌های خود پافشاری می‌کنند و تأکید دارند که در حال تغییر دادن قوانینی اند که به دختران در آینده اجازه رفتن به مکاتب را خواهد داد.

کانکور امسال در چندین مرحله در زون‌های مختلف افغانستان برگزار شد.

گفت‌وگوی رادیو آزادی با اتل خان را بشنوید:

please wait

No media source currently available

0:00 0:02:00 0:00
لینک مستقیم

بازداشت ۹۹ پناهجو توسط نیروهای گارد ساحلی ترکیه

ناهجویان اغلب از راه‌های قاچاقی به ترکیه می‌روند تا از آنجا خود را به اروپا برسانند.
ناهجویان اغلب از راه‌های قاچاقی به ترکیه می‌روند تا از آنجا خود را به اروپا برسانند.

رسانه‌های ترکیه روز شنبه ۳۰ سرطان گزارش دادند که نیروهای گارد ساحلی این کشور ۹۹ پناهجو را بازداشت کرده‌اند.

از این افراد به عنوان پناهجویان "غیرقانونی" یاد شده و در گزارش همچنان آمده که آنان بعد از بازداشت به ادارۀ مهاجرت منطقۀ دیدیدم تسلیم داده شدند. دو نفر نیز به اتهام قاچاق پناهجویان بازداشت شده‌اند. هویت این پناهجویان مشخص نشده است؛ اما اکثراً شهروندان افغانستان، عراق و سوریه از راه‌های قاچاقی به ترکیه می‌روند تا از آنجا خود را به اروپا برسانند.

ادعای جبهۀ مقاومت: یک فرمانده طالبان و دو محافظش در بادغیس کشته شدند

در خبرنامه آمده که این حمله به یک قرارگاه نیروهای طالبان در ولسوالی غورماچ صورت گرفت.
در خبرنامه آمده که این حمله به یک قرارگاه نیروهای طالبان در ولسوالی غورماچ صورت گرفت.

یک گروه ضد طالبان موسوم به «جبهۀ مقاومت ملی افغانستان» در خبرنامه‌ای ادعا می‌کند که در حملۀ افراد این جبهه در بادغیس، مولوی محمد حسام یک فرماندۀ طالبان و دو محافظش کشته شدند و یک تن دیگر زخم برداشت.

در خبرنامه آمده که حمله شب گذشته ۲۹ سرطان به یک قرارگاه نیروهای طالبان در ولسوالی غورماچ صورت گرفت. طالبان در این مورد هنوز چیزی نگفته‌اند. رادیو آزادی نمی‌تواند که این ادعا را به طور مستقل تأیید کند.

حملات هوایی اسرائیل در غزه ۱۳ کشته بر جای گذاشت

تیم‌های صحی گفته‌اند که سه کودک و یک زن شامل قربانیان اند.
تیم‌های صحی گفته‌اند که سه کودک و یک زن شامل قربانیان اند.

مقام‌های صحی فلسطینی می‌گویند که دست‌کم ۱۳ نفر در سه حملۀ هوایی اسرائیل در غزه کشته شدند.

خبرگزاری اسوشیتدپرس به نقل از این مقام‌ها امروز شنبه ۲۰ جولای گزارش داد که در این حملات، کمپ‌های پناه‌جویان در منطقۀ مرکزی غزه شب گذشته هدف قرار گرفته است. تیم‌های صحی گفته‌اند که سه کودک و یک زن شامل قربانیان اند.

جنگ در غزه پس از آن آغاز شد که در حملۀ گروه تندرو حماس در هفتم ماه اکتوبر به اسرائیل دست‌کم ۱۲۰۰ تن عمدتاً غیرنظامیان کشته و حدود ۲۵۰ تن دیگر گروگان گرفته شدند.

ایالات متحده و اتحادیۀ اروپا، حماس را به عنوان یک سازمان تروریستی می‌شناسند. بر اساس ارقام وزارت صحت در کنترل حماس در غزه، در این جنگ نزدیک به ۳۹ هزار نفر تا اکنون کشته شده‌اند.

در همین حال به نظر می‌رسد که گفت‌وگوها در قاهره در بارۀ آتش‌بس در غزه در حال پیشرفت است.

میانجی‌گران بین‌المللی به شمول ایالات متحده به فشار دادن اسرائیل و حماس برای رسیدن به توافق در زمینۀ توقف درگیری و رهایی گروگان‌های باقی‌مانده ادامه داده‌اند.

سفیر مسکو در کابل احتمال گشایش قنسلگری های بیشتر روسیه را در افغانستان رد نکرد

سفارت روسیه در کابل
سفارت روسیه در کابل

دیمیتری ژیرنوف سفیر روسیه در کابل می گوید که مسکو احتمال گشایش قنسولگری های بیشتر در افغانستان را در آینده، رد نمی کند.

دیمیتری ژیرنوف در مصاحبه با خبرگزاری تاس روسیه که به روز شنبه منتشر شد، همچنین گفته که"در حال حاضر به این کار نیاز نیست، اما هیچ چیز را نمی توان در آینده، رد کرد."

به گفتۀ ژیرنوف، روسیه و افغانستان در سال ۱۹۱۹ میلادی روابط دیپلماتیک برقرار کردند و در آن زمان، روسیه به غیر از سفارت در کابل، در مزار شریف قنسولگری داشت، اما بعد بر اساس نیاز در شماری از شهرهای دیگر افغانستان نیز قنسولگری هایی را ایجاد کرد.

حکومت طالبان را تا هنوز هیچ کشور جهان به شمول روسیه به رسمیت نشناخته، ولی روسیه از جملۀ معدود کشورهایست که پس از تسلط دوبارۀ طالبان بر افغانستان در اگست ۲۰۲۱، سفارت اش را در کابل فعال نگهداشته و سفارت افغانستان را در مسکو، به نمایندۀ طالبان سپرده است.

بیشتر "لود" شود

XS
SM
MD
LG