لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۹

افغانستان هنوز هم کشتزار های ماین دارد و قربانیان آن بیشتر کودکان هستند


کودکانی که در نتیجه انفجار ماین ها اعضای بدن خود را از دست داده اند در شفاخانه صلیب سرخ در کابل خدمات صحی دریافت می کنند.
کودکانی که در نتیجه انفجار ماین ها اعضای بدن خود را از دست داده اند در شفاخانه صلیب سرخ در کابل خدمات صحی دریافت می کنند.

سازمان "Save the Children" در گزارشی که روز سه‌شنبه/۲ اپریل نشر کرده، گفته است، در افغانستان ماهانه حدود ۶۰ تن که بیشترشان کودکان اند، طعمۀ ماین می‌شوند که از این میان برخی‌هایشان کشته و برخی دیگر معلول می‌شوند.

این سازمان افغانستان را به دلیل آلوده بودن دو سوم ولسوالی‌های آن با ماین، یکی از آلوده‌ترین کشورها با ماین عنوان کرده است.

ارشد مالک، رئیس "سیف د چلدرین" در افغانستان گفته است، این خبر دلخراش یاد آور خطرات مداوم باقی‌مانده‌های جنگ است.

به گفتۀ او، کودکان بیشتر به دلیلی طعمۀ ماین‌ها و مواد منفجرناشدۀ باقی مانده از جنگ‌ها می‌شوند که به گونۀ طبیعی حس کنجکاوی بیشتری دارند و یا هم به دلیل فشار خانواده‌ها و کمک به اقتصاد خانواده‌هایشان در پی جمع‌آوری فلزات و آهن‌پاره‌ها اند.

رویداد های انفجار ماین در افغانستان بیشتر کودکانی قربانی میشوند که در مناطق پر خطر ماین بازی می کنند و یا هم زباله گرد هستند
رویداد های انفجار ماین در افغانستان بیشتر کودکانی قربانی میشوند که در مناطق پر خطر ماین بازی می کنند و یا هم زباله گرد هستند

اما شهاب حکیمی، مسئول موسسۀ مبارزۀ افغانان علیه ماین، شمار قربانیان ماین در افغانستان را ۷۰ نفر در ماه اعلام می‌کند. او به رادیو آزادی گفت:

"هر ماه فعلاً امسال ۷۰ نفر ما و شما قربانی داریم که اکثریت‌اش را اطفال تشکیل می‌دهند."

شماری از مردم نیز با نگرانی از این موضوع می‌گویند، در این اواخر ماین‌ها و مواد منفجر ناشدۀ باقی مانده از جنگ‌ها قربانی بیشتر از غیرنظامیان می‌گیرد.

عبدالظاهر محمدی، باشندۀ قریه خواجه ‌تلختان ولسوالی کشک رباط سنگی ولایت هرات می‌گوید، به تاریخ ۱۲ ماه حمل امسال یعنی سه روز قبل، ۶ کودک از قریه‌شان طعمۀ انفجار مواد انفجاری بجا مانده از جنگ‌ها شدند.

به گفتۀ او، از این میان ۱ کودک جان باخت و ۵ کودک دیگر زخمی شدند:

"پائین قریه دره‌ای است، زمان قدیم روس‌ها بم انداخته بودند، بم‌های خوشه‌ای بجامانده بودند و به زیر خاک شده بودند، باران کرده آب آمده این‌ها را بیرون کرده، طفلک‌ها همانجا به خود بازی می‌کردند، این را پیدا کردند گذاشتند به روی سنگ از بچه‌گی سنگ دیگر را به رویش زدند و این انفجار کرده، یک طفلک درجا شهید شده و ۵ تن دیگر هم زخمی شدند."

تصویر آرشیف: انفجار ماین
تصویر آرشیف: انفجار ماین

پریسا، باشندۀ ولایت تخار در شمال افغانستان هم گفت، ۴ ماه قبل یکی از اقارب‌شان به اثر ماین جاسازی شدۀ کنار جاده‌ای، یک دست و پایش را از دست داده است:

"محمد علی دوکاندار است، نواسۀ خاله‌ای مادرم، در انفجاری که روبه‌روی قوماندانی ولایت تخار صورت گرفت، ماین جاسازی شده، یک پا و یک دست شان را از دست دادند، چون این ماین نزدیک دوکان‌شان روبه‌روی قوماندانی امنیه جاسازی شده بود."

در ۱۳ حمل نیز ۹ کودک دیگر از جمله ۵ دختر و ۴ پسر در روستای زدران ولسوالی گیروی ولایت غزنی در نتیجۀ انفجار ماین کشته شدند.

با این حال "سیف د چلدرین" از حکومت طالبان و جامعۀ جهانی خواسته است، خنثی کردن مواد منفجر ناشدۀ باقی مانده از جنگ‌ها را در اولویت کاری خود قرار دهند.

XS
SM
MD
LG