لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۷ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۵۵

انستیتیوت صلح امریکا: "فعالیت‌های شاخه خراسان داعش در افغانستان گسترش یافته است"


داعش خراسان، شاخه از این گروه است که در افغانستان و برخی از کشورهای آسیای میانه فعالیت‌های تروریستی انجام می‌دهد.
داعش خراسان، شاخه از این گروه است که در افغانستان و برخی از کشورهای آسیای میانه فعالیت‌های تروریستی انجام می‌دهد.

انستیتیوت صلح امریکا از رشد و گسترش فعالیت شاخۀ ولایت خراسان گروه دولت اسلامی (داعش) در افغانستان خبر داده است.

این انستیتیوت در گزارش تازه‌اش گفته است که پس از خروج امریکا از افغانستان، بستر رشد به گروه‌های تروریستی در افغانستان و بخش‌هایی از پاکستان فراهم شده که برای منطقه و جهان یک تهدید است.

این درحالیست که مقام‌های حکومت طالبان بارها مدعی شدند که شاخۀ خراسان داعش در افغانستان شکست خورده است. اما شماری از آگاهان امور امنیتی می‌گویند، این گروه تهدیدات جدی را برای منطقه و جهان ایجاد کرده است.

در این گزارش همچنان گفته شده است که باتوجه به حملات اخیر داعش در برخی شهرها مانند شهر کرمان ایران و مسکو، پایتخت روسیه، نگرانی‌ها در مورد خطر هدف قرار گرفتن امریکا و متحدانش از سوی شاخۀ ولایت خراسان گروه داعش افزایش یافته است.

حمله داش به یک مراسم در کرمان ایران، انستیتوت صلح امریکا می‌گوید حوادثی از این دست نشان‌دهنده رشد داعش در افغانستان و منطقه است
حمله داش به یک مراسم در کرمان ایران، انستیتوت صلح امریکا می‌گوید حوادثی از این دست نشان‌دهنده رشد داعش در افغانستان و منطقه است

اما مقام‌های حکومت طالبان بارها مدعی شده اند که شاخۀ خراسان داعش در افغانستان شکست خورده و هیچ تهدیدی از این کشور متوجه هیچ نخواهد بود.

انستیتوت صلح امریکا افزوده است که افزایش رقابت استراتیژیک امریکا با چین و روسیه از اهمیت مبارزه با تروریزم کاسته است.

در این گزارش همچنان آمده است، طالبان با پناه دادن به ایمن‌الظواهری، رهبر گروه القاعده در کابل پس از حاکمیت دوباره‌شان که در حملۀ امریکا کشته شد و فراهم کردن پناهگاه و حمایت مالی به این گروه، احتمال حفظ روابط طالبان با گروه‌های تروریستی را افزایش می‌دهد.

انستیتیوت صلح امریکا افزوده است، در کنار این مشخص نیست که سرکوب شاخۀ ولایت خراسان گروه داعش از سوی طالبان مانع گسترش و رشد فعالیت‌های این گروه در برابر کشورهای منطقه و همچنان منافع امریکا خواهد شد یا نه.

اسفندیار میر، کارشناس ارشد بخش آسیای جنوبی این انستیتوت در میز گردی که که در همین باره برگزار شده بود، گفت:

"می‌توانیم خلاصه کنیم که در افغانستان و بخش‌های از پاکستان فرصت مطمئناً برای بسیاری از این گروه‌ها زیاد مساعد است، محیط ساختاری بسیار توانمند است، شاخۀ ولایت خراسان گروه دولت اسلامی به عنوان یک تهدید هم قصد دارد و هم اکنون بسیار زیاد به نظر می‌رسد که توانایی ضربه زدن به منافع ایالات متحده را دارد."

در گزارش انستیتیوت صلح امریکا گفته شده است، اگر تروریستان موفق به اجرای اهداف‌شان شوند نه تنها تلفات غم‌انگیزی بجا خواهد گذاشت که بر برنامۀ رقابت استراتیژیک امریکا به گونۀ قابل توجهی تاثیر منفی بجا خواهد گذاشت.

مساعد بودن فضا در افغانستان برای سربازگیری از نیروه‌های نظامی آموزش دیدۀ افغانستان و افزایش مدارس دینی که به ادعای انستیتیوت صلح امریکا در آنها افراطیت با اصلاح مواد درسی ترویج داده می‌شود، مبارزه با تروریزم را در افغانستان و منطقه باچالش مواجه می‌کند.

در این گزارش به جنگ احتمالی هند و پاکستان، دو کشور مسلح با سلاح هسته‌ای در منطقه، در پی آنچه حملات احتمالی از خاک پاکستان و افغانستان در برابر هند خوانده شده، و عواقب آن در منطقه و روابط هند و امریکا نیز اشاره شده است.

با وجود ادعا حکومت طالبان بر شکست شاخۀ خراسان داعش، اجمل سهیل، آگاه امور امنیتی باور دارد که این گروه به یک تهدید جدی برای منطقه و جهان مبدل شده است و به دلیل نداشتن جغرافیای مشخص، مبارزه با آن دشوار است.

" داعش خراسان اصلاً جغرافیای مشخصی را تحت کنترل خود ندارد، وقتی یک گروه تروریستی و یک گروهی که امنیت منطقه و دنیا را به چالش بکشد و این حضور فزیکی و می‌توانیم بگویم جغرافیای مشخص نداشته باشد، مبارزه با او کار بسیار زیاد دشوار است."

این نگرانی‌ها در حالی مطرح می‌شود که جو بایدن، رئیس جمهور امریکا هنگام خروج نیروهایش در سال ۲۰۲۱ از افغانستان، به شرکا و متحدان خود اطمینان داده بود که امریکا پس از خروج هم توانایی از بین بردن تهدیدات تروریستی از افغانستان را حفظ خواهد کرد.

پیش از این برخی کشورهای منطقه هم از تهدیدات احتمالی از سوی گروه‌های تروریستی از افغانستان ابراز نگرانی کرده بودند، اما حکومت طالبان بارها گفته که از خاک افغانستان علیه هیچ کشوری استفاده نخواهد شد.

XS
SM
MD
LG