لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۱ جوزا ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۵

طالبان در هرات نام « چهار راه معارف» را به «اقرأ » تغییر دادند، دختران دانش آموز مایوس اند


چهار راه مرکزی شهر هرات که از معارف به اقرا تغییر نام یافته است
چهار راه مرکزی شهر هرات که از معارف به اقرا تغییر نام یافته است

برای فاضله که نزدیک به یک هزار روز از درس مکتب بازمانده، تغییر نام «چهارراه معارف» در شهر هرات به « اقراء» مایوس کننده است.

اقراء در عربی بخوان معنا می دهد؛ اما فاضله هفده ساله و صدها هزار دانش آموز و دانشجوی زن و دختر در افغانستان تحت حاکمیت طالبان از آموزش های متوسطه و عالی محروم شده اند.

چهارراه نزدیک ریاست معارف ولایت هرات به نام معارف معروف بود. اما طالبان چند هفته قبل آن را به چهارراه اقراء تغییر نام دادند.

فاضله صنف یازده مکتب بود که طالبان به قدرت بازگشتند و پس از چندی او از رفتن به مکتب محروم شد.

یک دانش آموز: طالبان با تغییر نام چهار راه چی را میخواهند ثابت کنند؟

او احساساتش را در مورد اقدام اخیر طالبان اینگونه بیان می کند:

" طالبان با ساخت چوک اقراء می خواهند که چه چیزی را برای جامعه ثابت کنند؟ در حالی که سه سال می شود ما را از مکتب منع کرده و اجازه تحصیل نداریم، با این کارها نمادین می خواهند که چه چیزی را ثابت کنند؟ در حالی به خاطر مکتب نرفتن دل ما خون است، این کارشان باعث جگرخونی بیشتر ما می شود."

تصویر آرشیف: یک صنف درسی مکتب دختران که توسط حکومت طالبان مسدود شده است
تصویر آرشیف: یک صنف درسی مکتب دختران که توسط حکومت طالبان مسدود شده است

فریحه ۲۴ ساله محصل سال سوم فاکولته طب پوهنتون هرات دیدگاه مشابه دارد:

" تقریبا دو سال می شود که ما از تحصیل محروم شدیم و درس خوانده نمی توانیم، ساخت این چوک نمادین است و می خواهند که به چشم مردم خاک بزنند. وقتی که من درس خوانده نتوانم پس این چوک که اقراء نام دارد چه معنایی دارد و من چه بخوانم؟ چنین حرکت ها بیشتر خودنمایی است."

نثار احمد مصدق یک فعال جامعه مدنی و رئیس اتحادیه داکتران هرات است.

او دوشنبه هفته گذشته ( ۳۱ ثور) در مراسم افتتاح آغاز صادرات یک شرکت خصوصی در شهر هرات با انتقاد تند از مسدود ماندن مکتب ها و پوهنتون ها به روی دختران گفت که این عملکرد باعث غم و درد در میان خانواده های افغان شده است:

" تا دیروز مردم به خاطر اختطاف گریه می کردند اما امروز به خاطر مسدود بودن صنف های هفت، هشت، نه، ده، یازده و دوازده و پوهنتون ها به روی دختران افغانستان، داخل خانه های مردم صدای گریه شنیده می شود. پس چه تفاوتی وجود دارد، اگر در گذشته به آن شیوه گریه می کردند حالا به این شیوه گریه می کنند. شما سر چوک نوشته می کنید که بخوان اما به دختران می گویید که نخوان؟ ۹۰ درصد از مجاهدین که همراه شان تماس دارند می خواهند که مکتب ها باز شوند و ده درصد دیگر را باید قناعت بدهیم."

یک مکتب دخترانه در غرب افغانستان که در نتیجه محدودیت های وضع شده طالبان مسدود شده است
یک مکتب دخترانه در غرب افغانستان که در نتیجه محدودیت های وضع شده طالبان مسدود شده است

برخی از مقام های ارشد محلی طالبان از جمله حیات الله مهاجر فراهی معین نشرات وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان و سرپرست معاونیت ولایت هرات در آن برنامه حضور داشتند.

اما با وجود انتقادهای گسترده داخلی و جهانی، تا هنوز طالبان هیچ چراغ سبزی برای بازگشایی مکتب ها و نهادهای تحصیلات عالی به روی دختران و زنان نشان نداده اند.

شاهپورصابر

مرتبط

XS
SM
MD
LG