لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۰

کمیشنر عالی حقوق بشر سازمان ملل: کشته شدن فلسطینی ها در کرانهٔ غربی غم انگیز است


 ولکر ترک، کمیشنر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد
ولکر ترک، کمیشنر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد

ولکر ترک، کمیشنر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد می گوید که"غیرقابل درک" است که از هفتم اکتوبر تا اکنون، بیش از ۵۰۰ فلسطینی در کرانۀ غربی اشغالی کشته شده اند.

براساس خبرگزاری فرانس پرس، ولکر ترک روز سه شنبه (۴ جون) در اعلامیهٔ که مورد انتقاد اسرائیل قرار گرفت، گفته که از آغاز جنگ در نوار غزه در حدود هشت ماه پیش، حداقل ۵۰۵ فلسطینی توسط اردوی اسرائیل، سایر نیروهای امنیتی آن کشور و شهرک نشینان اسرائیلی در کرانه غربی کشته شده اند.

مقامات فلسطینی تعداد کشته شدگان در کرانۀ غربی را حداقل ۵۲۳ تن اعلام کرده اند.

بیشتر از ۵۰۰ تن در کرانه غربی کشته شده اند

ولکر ترک، کمیشنر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد همچنین گفته که طی همین مدت بیش از بیست اسرائیلی به شمول هشت عسکر آن کشور نیز در نتیجۀ درگیری ها در کرانه غربی و یا حملاتی که فلسطینی ها ادعا کرده اند، کشته شده اند.

به گفتۀ ولکر ترک " گویی که در هشت ماه گذشته، حوادث غم انگیز در اسرائیل و سپس نوار غزه کافی نبود که مردم در کرانه غربی اشغالی نیز هر روز در معرض خونریزی های بی سابقه، قرار دارند."

از ماه اکتوبر به این طرف بخش های وسیعی از غزه و رفح در آتش جنگ می سوزد و هزاران تن نیز در این جریان کشته شده اند
از ماه اکتوبر به این طرف بخش های وسیعی از غزه و رفح در آتش جنگ می سوزد و هزاران تن نیز در این جریان کشته شده اند

براساس خبرگزاری فرانس پرس، اسرائیل به سرعت این اعلامیه ای ولکر ترک، کمیشنر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد را محکوم نموده و به حملۀ گروه حماس در ۷ اکتبر سال گذشتۀ میلادی اشاره کرده که منجر به کشته شدن ۱۱۹۴ تن شد که اکثرا آنها افراد ملکی بودند.

جنگجویان حماس همچنین ۲۵۱ تن را به گروگان گرفتند که از این میان ۱۲۰ تن آنها در نوار غزه باقی مانده و ۴۱ گروگان نیز کشته شده اند.

حماس از سوی ایالات متحدۀ امریکا و اتحادیۀ اروپا به حیث یک سازمان تروریستی شناخته شده است.

بر اساس ارقام ارائه شده از سوی وزارت صحت عامۀ نواز غزه که تحت کنترل حماس قرار دارد، بمباران تلافی جویانه و حملات زمینی نیروهای اسرائیل، تا اکنون منجر به کشته شدن ۳۶۵۵۰ تن در نوار غزه شده که اکثر آنها افراد ملکی، زنان و کودکان هستند.

تشدید خشونت ها در نوار غزه باعث افزایش نا آرامی ها در کرانۀ غربی اشغالی از سوی اسرائیل نیز شده و هر چند گاهی از درگیری ها و تلفات در آن منطقه گزارش داده می شود.

آرش همایون

XS
SM
MD
LG