لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۱۳ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۱۸

شورای امنیت سازمان ملل در ارتباط به افغانستان در دوحه نشست برگزار می‌کند


تالار برگزاری جلسات شورای امنیت سازمان ملل در نیویارک
تالار برگزاری جلسات شورای امنیت سازمان ملل در نیویارک

قرار است شورای امنیت ملل متحد در ماه جاری‌ میلادی نشستی را در بارۀ افغانستان در دوحه برگزار کند.

این شورا در اعلامیه‌ای مربوط به آجندای کاری ماه جون خود گفته است که روزا اتونبایوا، نمایندۀ ویژۀ سرمنشی ملل متحد در افغانستان که مسوولیت رهبری دفتر یوناما دارد و همچنان نمایندگان جامعۀ مدنی در این نشست در بارۀ افغانستان بحث خواهند کرد.

اما تاریخ دقیق برگزاری این نشست مشخص نشده است.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان از دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) خواسته است که جنبه‌های مثبت حکومتداری‌ طالبان را در نشست شورای امنیت ملل متحد در دوحه منعکس کند.

او در یک نوار صوتی که در صفحۀ ایکس تلویزیون ملی افغانستان در کنترل حکومت طالبان نشر شده، مدعی شده که تأمین امنیت و عدالت و تلاش برای بازسازی از جنبه‌های مثبت حکومت‌داری‌ طالبان است.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان
ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان

او در بخشی از این صحبت‌ گفته است:

"یوناما باید همین اراده را جدی بگیرد و در بخش تقارب کشورها با افغانستان بخصوص سازمان ملل با افغانستان رول بیشتر و بهتری را ایفا کند."

اما شماری از از زنان افغان از ملل متحد می‌‌خواهند که بجای خواست‌های حکومت طالبان به خواست‌های مردم افغانستان به ویژه زنان برای رسیدن به حقوق از دست رفته‌شان توجه کند.

ژولیا پارسی و کریمه اعظم، دو تن از زنان معترض به رادیو آزادی گفتند:

"درحالی که در افغانستان حقوق بشر وجود ندارد چه برسد به حقوق زن، امیدوار هستم که این مورد توجه این نشست قرار بگیرد."

کریمه اعظم: از این نشست هیچ امیدی نداریم، اگر شرایط طالبان در این نشست قبول شود ممکن است قیودات بیشتری بر زنان وضع کنند

"از این نشست هیچ امیدی نداریم برعلاوه اگر خدای ناخواسته در این نشست شرایط طالبان که هنوز نمی دانیم که چه باشد قبول شود شاید قیودات بیشتر و بیشتر به مردم افغانستان و خصوصا به زنان وضع گردد".

طارق فرهادی، آگاه امور سیاسی هم می‌گوید:

"ملل متحد یک سازمانی است که فقط می‌خواهد که حالت، به یک حالت استندرد برسد از نگاه حقوق بشر یا از نگاه حقوق زنان و این‌ها. پس طالبان می‌توانند که درخواست‌هایی داشته باشند، اما یک قسمت از درخواست‌هایشان توسط ملل متحد شنیده می‌شود همه‌اش شنیده نمی‌شود، بخاطریکه ملل متحد مرکب است از کشورهای جهان."

زنان معترض در افغانستان و بیرون از این کشور میخواهند تا در نشست های پلان شده، نقش و سهم زنان و دختران برجسته باشد تا بتوانند در بحث های اساسی اشنتراک کنند
زنان معترض در افغانستان و بیرون از این کشور میخواهند تا در نشست های پلان شده، نقش و سهم زنان و دختران برجسته باشد تا بتوانند در بحث های اساسی اشنتراک کنند

این درحالیست که ملل متحد از ۳۰ جون تا اول جولای میزبان نشست دوحه در بارۀ افغانستان خواهد بود.

از سوی دیگر قرار است تا ۳ روز دیگر نشست فارمت مسکو در تهران، پایتخت ایران برگزار شود.

خبرگزاری تاس روسیه به نقل از ضمیر کابلوف، نمایندۀ ویژۀ رئیس جمهور روسیه برای افغانستان نوشته که در این نشست با نمایندگان حکومت طالبان در بارۀ مقدمات نشست سوم دوحه گفتگو خواهند کرد.

کابلوف گفته که آنان به روز شنبۀ آینده در تهران جمع خواهند شد و بحث‌ها بیشتر متمرکز بر رایزنی‌ها در بارۀ آمادگی برای نشست دوحه خواهد بود.

در نشست قبلی شورای امنیت سازمان ملل متحد که ۷ مارچ امسال برگزار شده بود، وضعیت بشری، به ویژه حقوق زنان و دختران در افغانستان نگران کننده خوانده شده و گفته شده بود که این مسأله بانوان را از اجتماع خیلی دور کرده است.

XS
SM
MD
LG