لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۱۳ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۵۶

گزارش تازهٔ یک نهاد بین المللی: افغان‌ها با نقض سیستماتیک حقوق بشری روبه‌رو هستند


تصویر آرشیف: کابل- طالبان و مردم
تصویر آرشیف: کابل- طالبان و مردم

مرکز بین‌المللی مسئولیت حفاظت می‌گوید، افغان‌ها با نقض سیستماتیک حقوق بشری از سوی طالبان و گروه‌های مسلح دیگر روبه‌رو هستند.

این مرکز در گزارش تازهٔ خود که به تاریخ اول جون منتشر شده، گفته است که مقام‌های طالبان فرمان‌ها و پالیسی‌های محدودت کننده‌ای را عملی می‌کنند که زنان و دختران را از حقوق بشری‌شان محروم می‌کند، به شدیدترین نوع تبعیض به اساس جنسیت ادامه می‌دهند و کنواسیون جلوگیری از هرنوع خشونت علیه زنان را به گونۀ آشکارا نقض می‌کنند.

در ادامهٔ گزارش مرکز بین‌المللی مسئولیت حفاظت آمده است که بیش از ۵۰ فرمان سرکوب کنندۀ حکومت طالبان در برابر زنان و دختران دسترسی آنان را به گشت‌ و گذار آزاد، آزادی دیدگاه و بیان، فرصت‌های کاری و فعالیت در بخش‌های سیاسی، اجتماعی و آموزش و صحت به گونهٔ جدی محدود می‌سازد.

تعدادی از زناان و دختران معترض افغانستان
تعدادی از زناان و دختران معترض افغانستان

یک تن از باشندگان کابل که ادعا می‌کند به خاطر اعتراضات‌اش از سوی حکومت طالبان بازداشت شده بود، به شرط عدم نشر نام و تغییر صدایش به رادیو آزادی گفت:

"شکنجه‌های روحی و فزیکی بر من از سوی طالبان صورت می‌گرفت، من را با پیپ و رابر می‌زدند و مرا مجبور می‌کردند تا اعتراف کنم که عضو یک جنبش هستم و اعضای دیگر جنبش را برایشان معرفی کنم."

طالبان بیش از پنجاه فرمان را صادر کرده اند که حقوق زنان را نقض می کند

یکی دیگر از باشندگان کابل که او نیز نمی‌خواهد نامش در گزارش گرفته شود، ادعا می‌کند که به بهانهٔ عدم رعایت حجاب از سوی طالبان بازداشت شده بود:

"من خودم می‌دانستم که حجابم درست است، اما این فقط یک بهانه بود که می‌خواستند من را بترسانند و این پروسه‌شان را بالای من عملی کنند تا زنان از رفتن به بیرون بترسند. طالبان در هر بخش حق زنان را نقض کرده‌اند، اگر آن تحصیل است، رفتن به بیرون است و یا کار است."

در گزارش مرکز بین‌المللی مسئولیت حفاظت آمده است که طالبان به گونهٔ دوامدار خبرنگاران، ماموران ملکی، مدافعان حقوق بشر و افراد مرتبط با نظام پیشین را هدف قرار می‌دهند که این به گونهٔ گسترده نقض سیستماتیک حقوق آنان به شمار می‌رود.

گزارش می‌افزاید، افغانستان از جملهٔ کشورهای است که جرایم گسترده در آن صورت می‌گیرد و نیاز به اقدام فوری دارد.

محل رویداد یک انفجار در منطقه دشت برچی کابل که عمدتا اقلیت شیعه در ماه اکتوبر سال گذشته در آن هدف قرار گرفت.
محل رویداد یک انفجار در منطقه دشت برچی کابل که عمدتا اقلیت شیعه در ماه اکتوبر سال گذشته در آن هدف قرار گرفت.

در این گزارش به موردهای هدف قرار گرفتن اقلیت‌ها به ویژه اهل تشیع از سوی شاخۀ ولایت خراسان گروه دولت اسلامی (داعش) نیز اشاره شده است.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان به پرسش‌های رادیو آزادی در این باره پاسخ نداد، اما پیش از این گفته است که حقوق همه افغان‌ها به ویژه زنان در چارچوب شریعت اسلام تأمین است.

در گزارش این سازمان همچنان آمده است که دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد (یوناما) موارد نقض حقوق بشری حکومت طالبان را مستند کرده که شامل کشتارهای فراقانونی، بازداشت‌های خودسرانه، شکنجه و بدرفتاری با گروه‌های خاص از جمله کارکنان رسانه‌ها، مدافعان حقوق بشر و افراد مرتبط با حکومت پیشین می‌شود. اما حکومت طالبان پیش از این گزارش‌های یوناما در این مورد را رد کرده‌ است.

مرتبط

XS
SM
MD
LG