لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۱۷

صدها هزار حاجی از سرتاسر دنیا در حال برگزاری مراسم عرفه هستند


مکه مکرمه، عربستان سعودی
مکه مکرمه، عربستان سعودی

صدها هزار حاجی از کشورهای مختلف امروز شنبه، ۱۵جون به‌خاطر ادای مراسم عرفات در میدان عرفات در نزدیکی مکۀ مکرمه جمع شده‌اند.

حجاج، امروز بعد از غروب آفتاب عازم مزدلفه می‌شوند و فردا یک‌شنبه بر اساس اعلام عربستان، روز اول عید قربان است و افغان هایی که به مکه رفته اند، امروز رکن عرفات را به‌جا می‌آورند.

محمد عظیم که از ولایت ننگرهار افغانستان برای ادای فریضۀ حج به مکۀ مکرمه رفته است، می‌گوید، صبح وقت خود را به‌خاطر ادای مراسم عرفه به میدان عرفات رسانده است.

او به رادیو آزادی گفت:

"ما در حال حاضر در میدان عرفات هستیم، امسال برای همه حجاج افغان این‌جا یک جای داده‌اند، مراسم خیلی خوب پیش می‌رود، امسال نسبت به سال‌های دیگر جای بهتری برای ما فراهم کرده‌اند، هوا مناسب است. همه دور هم جمع شده‌اند، هر کس به الله تعالی به‌خاطر کشور، مردم و بخشش گناهان‌اش دعا می‌کند."

حاجیان افغان: مشکلات زیادی برای حاجیان افغان وجود دارد
سالانه بیش از سی هزار حاجی از افغانستان برای شرکت در مراسم حج به عربستان سعودی می‌روند.
سالانه بیش از سی هزار حاجی از افغانستان برای شرکت در مراسم حج به عربستان سعودی می‌روند.

یکی از حجاج دیگر که از کابل برای ادای مراسم حج به عربستان سفر کرده و روز شنبه برای انجام مراسم عرفات شرکت کرده، به شرط نگرفتن نامش در گزارش به رادیو آزادی گفت:

"به عرفات آمده ایم، این‌جا گرمی بسیار زیاد است، بیر و بار هم زیاد است، امکانات درست نیست، مردم افغانستان در جنجال است، در یک خیمه دوصد نفر جمع شده‌اند، اما به هر حال مدیریت در مناء و عرفات خوب است، حالا دراین‌جا به عبادت مصروف استیم تا نماز عصر همین‌جا هستیم، زمانی که آفتاب غروب کرد، بعداً به مزدلفه می‌رویم و بعد به جای که شیطان را می‌زنند حرکت می‌کنیم."

در مراسم حج امسال حدود ۳۰ هزار تن از افغانستان شرکت کرده اند.

عزیز گل صافی، یکی از عالمان دین می‌گوید، عرفات یکی از سه مراسم مهم حج است.

او در بارۀ فلسفۀ این روز به رادیو آزادی گفت:

"عرفات، روز نهم ذی‌الحجه از ماه‌های اسلامی (قمری) است، اهمیت این روز برای حجاج این است که یک فرض از فرایض سه گانه حج است، یعنی اگر حاجی در عرفات حاضر نشد، حج‌اش تکمیل نمی‌شود و باید قضای آن را در همان سال بجا بی‌آورد. در حدیث شریف آمده است که (الحجُ العرفه) یعنی حج عرفه است، در این مراسم حجاج در محدودۀ عرفات توقف کرده و تمام روز را در میدان عرفات به دعا و مناجات می‌گذرانند."

به گفتۀ این عالم دین، عرفه برای تمام مسلمانان جهان به شمول حجاج برای عبادات بیشتر و گرفتن روزه یک روز خوب است تا برای بخشش گناهان خود، و خیر و خوشبختی خانواده و کشورشان دعا کنند.

سردرگمی در افغانستان؛ کدام روز عید است؟
قبل حاکمیت دوبارۀ طالبان بر افغانستان، نماز عید در این کشور همزمان با عربستان سعودی ادا می‌شد.
قبل حاکمیت دوبارۀ طالبان بر افغانستان، نماز عید در این کشور همزمان با عربستان سعودی ادا می‌شد.

این در حالیست که حکومت طالبان فردا یک‌شنبه را عرفه و دوشنبه را روز اول عید قربان اعلام کرده است.

صلاح‌الدین سعیدی، دیگر عالم دینی به رادیو آزادی گفت، طبق شریعت اسلام، امیر یک کشور مطابق به زمان و اقلیم هر کشور می‌تواند فتوای خود را در این باره صادر کند، اما به گفتۀ او، بهتر بود از یک تصمیم اطاعت می‌شد.

"در این باره نظر واحدی وجود ندارد و در طول تاریخ مفتی‌های مختلف فتوا داده‌اند که یک فتوا این است، در جهان اسلام از یک مرجع که مرجع مرکزی خوانده می‌شود، فتوا صادر شود که عید چه وقت است، عرفه، گرفتن روزۀ ثوابی و قربانی و مسایل دیگر. برداشت و نظر من این است که باید به یک فتوای واحد عمل شود."

برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی هم به این خاطر انتقاد کرده و گفته اند، حیران هستند که روزۀ عرفه را که از ثواب زیاد برخوردار است، چه زمانی بگیرند؟

XS
SM
MD
LG