لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۱ جوزا ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۴

برخی از خانواده‌ها در افغانستان: هیچ آماده‌گی برای عید نداریم


یک مادر و دختر نیازمند در افغانستان
یک مادر و دختر نیازمند در افغانستان

برخی از خانواده‌های نادار در افغانستان می‌گویند، هیچ آماده‌گی برای عید ندارند و حتی در زندگی روزمره‌شان نیز با مشکلات اقتصادی زیادی روبه‌رو اند. بیشتر آنان مدعی‌اند که طالبان حقوق آن‌ها را نداده ‌اند.

این درحالی‌ست که ملا‌ هبت‌الله آخندزاده، رهبر طالبان در پیام عیدی‌اش ادعا کرده که حکومت آن‌ها متعهد به تأمین حقوق یتیمان، بیوه‌ها و افراد بی‌بضاعت است.

عبدالواسع باشندهٔ ولایت کابل و مامور دولتی متقاعد است. او می‌گوید، هیچ آمادگی به عید ندارد، زیرا دستانش خالیست و او با اشاره به یک ضرب‌المثل می‌گوید، دست خالی دشمن است.

"ما متقاعد هستیم، ما نان خوردن نداریم، اولاد‌های ما با لباس کهنه می‌گردند، ما بسیار زندگی سختی را سپری می‌کنیم، به خدا قسم که اولاد‌هایم گرسنه هستند."

پیش از این نیز برخی دیگر از متقاعدین بارها این مشکل را با رادیو آزادی شریک کرده ‌اند.

در افغانستان طی سه سال گذشته، فقر نیز افزایش یافته است.
در افغانستان طی سه سال گذشته، فقر نیز افزایش یافته است.

نفیسه، مادر شش فرزند که در کابل زندگی می‌کند، می‌گوید، دشوارترین شب و روز‌های زندگی‌شان را سپری می‌کنند.

او به رادیو آزادی گفت:

"شبی نیست که با «اشک و گریه غذا نخوریم»، آن هم اگر کدام همسایه چیزی روان کند، فرزندانم لباس نو می‌خواهند، من می‌گویم صبر اگر کدام کسی لباس کهنه خود را روان کند، آن‌ها را فریب می‌دهم، بسیار وضعیت دشوار است، اما کسی کمک نکرده تا حال."

این درحالی‌ست که ملا هبت‌الله آخندزاده، رهبر طالبان در پیامی به مناسبت عید سعید اضحی که از سوی خبرگزاری دولتی باختر در کنترل حکومت طالبان منتشر شده، ادعا کرده است که حکومت آن‌ها به تأمین حقوق یتیمان، بیوه‌ها، معلولان و افراد بی‌بضاعت متعهد است.

اما برخی از آموزگاران روز جمعه، ۱۴ جون در صحبت با رادیو آزادی ادعا کرده بودند که حکومت طالبان معاش‌ آن‌ها را به پنج‌هزار افغانی کاهش داده است که در این میان زنان بیوه و سرپرست خانواده نیز شامل است.

ولکر ترک، کمیشنر عالی حقوق بشر ملل متحد این تصمیم طالبان را نکوهش کرده است.

اوگی امیل، فعال حقوق زنان در بارۀ پیام عید ملاهبت‌الله به رادیو آزادی گفت:

"طالبان ۵۷ فرمان را در برابر زنان عملی کردند، فرمان‌‌هایی که با عملی شدن آن جامعهٔ بشری تکان خورد، اما آن‌ها می‌گویند که حقوق همه تأمین است، جهان در این مورد قضاوت خواهد کرد."

اشرف‌غنی: راه مشکلات استبداد نیست بلکه مشارکت مردم است
رئیس جمهور پیشین افغانستان: وضعیت شهروندان رنج دیده نمی‌تواند پنهان بماند.
رئیس جمهور پیشین افغانستان: وضعیت شهروندان رنج دیده نمی‌تواند پنهان بماند.

همزمان محمد اشرف غنی، رئیس جمهور پیشین افغانستان نیز در پیام عیدی خود گفته است که وضعیت شهروندان رنج دیده نمی‌تواند پنهان بماند.

او تأکید کرده راه این مشکلات استبداد نه بلکه مشارکت مردم است و به گفتۀ او، استبداد نمی‌تواند به خود مشروعیت بخشد.

حکومت طالبان تاکنون در بارۀ این اظهارات واکنش نشان نداده است.

این درحالیست که برنامهٔ جهانی غذا (دبلیو اف پی) به تاریخ ۹م جون گفته بود که هنوز هم بیش از یک چهارم جمعیت افغانستان برای زنده ماندن به کمک‌هایی غذایی ضرورت دارند.

دبلیو اف پی افزوده بود که پس از حاکمیت دوبارهٔ طالبان بر افغانستان بیشتر مردم وظایف‌شان را از دست داده‌اند و در کنار کاهش پول نقد، بهای مواد خوراکی نیز بلند رفته که به اساس آن بحران بشری در افغانستان بیشتر پیچیده‌تر شده است.

XS
SM
MD
LG