لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۶ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۳

طالبان می‌گویند که در «نشست سوم دوحه» شرکت خواهند کرد


طالبان
طالبان

حکومت طالبان اعلام کرده که در نشست سوم دوحه که قرار است از ۳۰ ماه جاری میلادی تا اول جولای به میزبانی ملل متحد برگزار شود، شرکت می‌کند.

عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت خارجۀ حکومت طالبان با نشر اعلامیه‌ای در صفحۀ ایکس خود نوشته است که بر اساس آجندا و ترکیبی که در نتیجۀ دو ماه مذاکره با ملل متحد با آنان شریک ساخته شده، در نشست سوم دوحه به گونۀ اصولی شرکت خواهند کرد.

او افزوده که در صورت تغییر آجندا و ترکیب نشست، در تصمیم آنان نیز تغییر خواهد آمد.

طالبان: این نشست به سود افغانستان است
نشست دوحه قرار است در آخرین روز ماه جاری میلادی و نخستین روز ماه آینده «برای دو روز» برگزار شود.
نشست دوحه قرار است در آخرین روز ماه جاری میلادی و نخستین روز ماه آینده «برای دو روز» برگزار شود.

در همین حال ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان روز یک‌شنبه در صحبت با برخی رسانه‌ها گفته است که آنان بعد از بررسی آجندای این نشست تصمیم گرفتند هیئت خود را به این نشست بفرستند.

او در یک کلیپ صوتی که به برخی رسانه‌ها فرستاده، گفته است:

"امارت اسلامی افغانستان انشاالله در نشست آیندۀ دوحه اشتراک دارد، آن‌جا از موقف خود و موضع افغانستان بحث و گفت‌وگو می‌کند و انشاالله این نشست به نفع افغانستان است."

مجاهد گفته است که ترکیب هیئت‌شان برای شرکت در نشست سوم دوحه به زودی اعلام خواهد شد.

فعالان حقوق زن: وضعیت زنان باید اجندای اصلی باشد

شماری از دختران محروم از حق از تحصیل و فعالان حقوق زنانان می‌گویند، هیچ نشستی که در آن حقوق از دست رفتۀ زنان و دختران تأمین نشود، به نفع آنان نخواهد بود.

یک دختر محروم از تحصیل در شهر کابل به شرط افشا نشدن هویت‌اش به رادیو آزادی گفت:

"باید در نشست دوحه بالای این موضوع بحث شود و باید حقوق زنان پس داده شود و این باید مهم‌ترین بحث این نشست باشد، به‌خاطری‌که سال‌ها شد که حق و حقوق تمام دختران گرفته شده است نباید ادامه داده شود. باید نقطۀ پایان به این ظلم و ستم داده شود."

فاطمه، فعال حقوق زنان و مسئول یک مکتب خصوصی آنلاین هم همین خواست را مطرح می‌کند.

"اگر ملل متحد و کشورهایی که در این سازمان، بیشتر تأثیرگذار هستند، این‌ها بیایند واقعاً خواست‌شان را عملی سازند و از گروه حاکم در افغانستان بخواهند که دختران حق تحصیل دارند، حق کار دارند، مطمیناً به نتیجه‌ای دست پیدا می‌کنند."

این درحالیست که پیش از این دعوت رسمی ملل متحد از طالبان برای شرکت در نشست سوم دوحه، واکنش‌های شماری از فعالان حقوق بشر و حقوق زنان را در داخل و بیرون از افغانستان به همراه داشت.

مرتبط:

دیدبان حقوق بشر:«هزار روز فرصت‌ از دست رفتۀ آموزش دختران در افغانستان، جبران نخواهد شد»

آنان تأکید کرده بودند که در این نشست باید زنان افغانستان و نمایند‌گان واقعی آنان اشتراک کنند و به گفت‌وگو در بارۀ نقض حقوق زنان و ممنوعیت‌ها در برابرآنان از سوی حکومت طالبان، اولویت داده شود.

همچنان حدود ۱۰ روز پیش شماری از سازمان‌های حقوق بشری بین‌المللی از جمله دیدبان حقوق بشر و عفو بین‌الملل در یک نامه از شورای امنیت ملل متحد و کشورهای عضو این سازمان خواسته بودند که موضوع حقوق زنان افغان محور بحث‌های نشست سوم دوحه باشد.

نهادهای حقوق بشری: حقوق زنان افغانستان باید موضوع محوری نشست دوحه باشد

این نگرانی‌ها و انتقادها در حالی مطرح می‌شوند که استیفن دوجاریک، سخنگوی سرمنشی ملل متحد اخیراً در یک نشست خبری گفته بود، موضوعات حقوق بشری و حقوق زنان افغان در راس بحث‌های نشست سوم دوحه است.

حکومت طالبان در نشست‌ اول دوحه در ماه می سال گذشته و نشست دوم دوحه که در ماه فبروری سال روان میلادی برگزارشده بود، به دلیل آنچه که پذیرفته نشدن شرط‌هایش عنوان کرد، شرکت نکرده بود.

XS
SM
MD
LG