لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۱۱ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۸

پاسخ سخنگوی ملل متحد به انتقادها؛ روزماری دیکارلو با نماینده‌گان زنان افغان در ۲ جولای می‌بیند


ملل متحد می‌گوید که نشست سوم دوحه با هدف دستیابی به افغانستانی باثبات و پایبندی حکومت طالبان به حقوق زنان و حقوق بشر برگزار می‌شود.
ملل متحد می‌گوید که نشست سوم دوحه با هدف دستیابی به افغانستانی باثبات و پایبندی حکومت طالبان به حقوق زنان و حقوق بشر برگزار می‌شود.

ملل متحد می‌گوید که نشست جداگانۀ روزماری دیکارلو معاون سیاسی این سازمان، با فعالان و نماینده‌گان زنان افغان در ۲ ماه جولای برگزار خواهد شد. به نظر می‌رسد که این تصمیم از سوی ملل متحد در پی افزایش انتقادها به‌خاطر «عدم حضور زنان در سومین نشست دوحه» گرفته شده است.

استیفن دوجاریک، سخنگوی سرمنشی ملل متحد، روز سه‌شنبه در یک نشست خبری گفت که این دیدار روز دوم ماه جولای، یک روز پس از برگزاری نشست سوم دوحه انجام خواهد شد.

سومین نشست دوحه دربارۀ افغانستان تا چهار روز دیگر به میزبانی ملل متحد و با اشتراک نماینده‌گان طالبان، برخی از سازمان‌ها و ۳۰ کشور آغاز می‌شود.

ملل متحد در هفته‌های اخیر به‌دلیل «عدم حضور زنان و فعالان حقوق زن» در این نشست، مورد انتقاد گستردۀ سایر نهادهای بین‌المللی به‌ویژه دیدبان حقوق بشر قرار گرفته است.

ملل متحد هدف این نشست را دست‌یابی به افغانستان با ثبات عنوان کرده است که به گفتۀ این سازمان، روابط خوبی با همسایگان و جامعه جهانی داشته باشد و به تعهدات خود در تأمین حقوق بشر و حقوق زنان عمل کند.

استیفن دوجاریک افزود:

"این نشست به بررسی چگونه‌گی پیش‌بُرد روند تعامل بین‌المللی با افغانستان به شکلی منسجم، هماهنگ و سازمان‌یافته خواهد پرداخت.این نشست پس از نشست دوحه در ماه می ۲۰۲۳ و فبروری امسال برگزار می‌شود و زمینه را برای بحث‌های مستقیم بین نماینده‌گان ویژۀ کشورهای منطقه و سراسر جهان با مقامات کنونی افغانستان فراهم می‌کند. حدود ۳۰ کشور و نهاد بین‌المللی برای شرکت در این نشست دعوت شده‌اند.""

سخنگوی ملل متحد: نشست دوحه، زمینه را برای بحث‌های مستقیم بین نماینده‌گان ویژۀ کشورهای منطقه و سراسر جهان با مقامات کنونی افغانستان فراهم می‌کند.
سخنگوی ملل متحد: نشست دوحه، زمینه را برای بحث‌های مستقیم بین نماینده‌گان ویژۀ کشورهای منطقه و سراسر جهان با مقامات کنونی افغانستان فراهم می‌کند.

فعالان مدنی: ملل متحد در تلاش به رسمیت شناختن طالبان است

این در حالی است که چگونه‌گی برگزاری این نشست به دلیل گزارش ها در مورد ندادن فرصت اشتراک به نماینده‌گان جامعۀ مدنی و زنان افغان، مورد انتقاد دیدبان حقوق بشر، عفو بین‌الملل، فعالان حقوق بشر و حقوق زنان و برخی نهادهای دیگر قرار گرفته است. برخی از آنها مدعی شدند که ملل متحد در پی به رسمیت شناختن طالبان است.

دوجاریک گفت که هیچ یک از این نشست‌ها نباید به عنوان رسمیت‌شناسی طالبان به عنوان دولت یا مشروعیت‌بخشی به آنان تلقی شود، زیرا به گفته اش این نشست‌ها تنها به منظور حل چالش‌های کنونی افغانستان است.

فعالان مدنی و حقوق زنان: نشست جداگانه قابل قبول ما نیست

با این حال، برخی فعالان حقوق زنان از برگزاری نشست جداگانه با نماینده‌گان زنان و جامعه مدنی انتقاد می‌کنند و می‌گویند، هنگامی که زنان در نشست اصلی حضور نداشته باشند، نشست جداگانه هیچ تاثیری ندارد. رمزیه سعیدی، یکی از فعالان حقوق زنان، به رادیو آزادی می‌گوید:

"فعالینی که در نشست قرار است شرکت کنند نباید نشست جداگانه را قبول کنند، باید با هر کسی که از گروه مخالف در این نشست شرکت می‌کنند، رو‌به‌رو صحبت شود. ما در سه سال اخیر «مجرم‌های» بی‌گناهی هستیم که شلاق خوردیم، ظلم و ستم را متحمل شدیم و به همین اساس نشست جداگانه قابل پذیرش نیست."

ساجده میلاد: باید در هر دو نشست زنان حضور داشته باشند و قبل از این نشست‌ها با زنانی که از آموزش و کار محروم شدند، تماس گرفته شود و خواست‌های‌شان شنیده شود

ساجده میلاد، یکی دیگر از فعالان حقوق زنان، به رادیو آزادی گفت که خواست آنان حضور معنادار زنان در نشست دوحه است:

"باید در هر دو نشست زنان حضور داشته باشند و قبل از این نشست‌ها با زنانی که از آموزش و کار محروم شدند، تماس گرفته شود و خواست‌های‌شان شنیده شود. اما در کل نشست دوم برگزار می‌شود و برنامه‌های از قبل ساخته شده وجود دارد."

این در حالی است که پیش از این دو دور نشست دوحه در می ۲۰۲۳ و فبروری همین سال بدون حضور نماینده‌گان حکومت طالبان برگزار شد، اما بسیاری از فعالان گفته بودند که این دو نشست نتایج موثری را برای زنان افغان نداشته است.

با این حال، حکومت طالبان اعلام کرده است که هیئت‌اش به رهبری ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان، در نشست دوحه شرکت خواهد کرد.

سومین نشست دوحه در حالی برگزار می‌شود که بسیاری از سازمان‌های حقوق بشری وضعیت حقوق بشر و به ویژه حقوق زنان را در افغانستان نگران‌کننده و وخیم خوانده و اعلام کرده‌اند که در پی فرمان‌های محدودکنندۀ طالبان، زنان از بیشتر حقوق خود محروم شده‌اند.

XS
SM
MD
LG