لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۴ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۲۲

ذبیح الله مجاهد: ما با حضور زنان در نشست دوحه مخالفت کردیم


 ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان
ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان

حکومت طالبان می‌گوید، اشتراک نماینده‌گان طالبان در نشست دوحه به معنی دشمنی با هیچ جانبی نیست، بلکه آنان می‌خواهند یک تعامل مثبت با تمام جناح‌ها به میان بیاید.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان که رهبری هیئت ۶ نفری حکومت طالبان برای نشست دوحه را به عهده دارد، روز شنبه در یک نشست خبری گفت، با آمادگی‌ کامل به این نشست می‌روند. وی به ادامه سخنانش افزود:

"ما بخاطر منافع ملی از همه کشورها می‌خواهیم که مردم افغانستان را در شرایط سخت تنها نگذارند و برای بازسازی افغانستان و رشد اقتصادی آن سهم بگیرند و موانع را از میان بردارند."

ذبیح‌الله مجاهد این را هم گفت که حکومت طالبان پس از آن تصمیم به شرکت در نشست سوم دوحه گرفت که ملل متحد برخی شرط‌هایش را پذیرفت، اما او در بارۀ این شرایط حکومت طالبان جزئیات بیشتر نداد، اما افزود که از یک موقف واحد با اشتراک زنان در نشست دوحه مخالفت کردند.

ترنم سعیدی، مسئول شبکۀ زنان افغان
ترنم سعیدی، مسئول شبکۀ زنان افغان

همزمان با این شماری از فعالان حقوق زنان از شرکت کنندگان نشست دوحه می‌خواهند که به دلیل عدم حضور زنان افغان در این نشست، این نشست را تحریم کنند.

ترنم سعیدی، مسئول شبکۀ زنان افغان به رادیو آزادی گفت:

"سازمان ملل اول خواست طالبان در مورد اشتراک نکردن زنان و جامعۀ مدنی در نشست دوحه را پذیرفت و با این کار نه تنها ثابت کرد که به حقوق بشر احترام ندارد، بلکه بخاطر منافع خود حاضر است با طالبان هرگونه تعامل را انجام دهد."

او گفت که نشست دوحه برای آنان بدون اشتراک زنان قابل قبول نیست.

تصمیم عدم اشتراک زنان و نمایند‌گان جامعۀ مدنی در نشست سوم دوحه پیش از این هم در داخل و بیرون از افغانستان انتقادهای تند و نگرانی شماری از سازمان‌های حقوق بشری و فعالان حقوق زنان را به همراه داشت.

هیدربار، معاون بخش زنان دیدبان حقوق بشر
هیدربار، معاون بخش زنان دیدبان حقوق بشر

هیدربار، معاون بخش زنان دیدبان حقوق بشر روز گذشته به رادیو آزادی گفت، بسیار شرم‌آور است که ملل متحد طالبان را به نشست دوحه فرا می‌خواند و از توجه به زنان افغان سر باز می‌زند.

از سوی دیگر کمیتۀ ملل متحد در امور محو تبعیض با زنان به روز جمعه (۲۸جون) گفت که زنان و دختران افغان باید نقش مهم در نشست سوم دوحه داشته باشند.

نشست سوم دوحه فردا با میزبانی ملل متحد آغاز می‌شود. طالبان پیش از این در دو نشست دیگر دوحه اشتراک نکرده بودند.

XS
SM
MD
LG