لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۲۷ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۳۳

افزایش سرقت‌های مسلحانه در ولایت نیمروز؛ مردم خواهان تامین امنیت اند


تصویر آرشیف: ولایت نیمروز
تصویر آرشیف: ولایت نیمروز

عثمان ۲۵ ساله، باشندۀ ولسوالی چخانسور ولایت نیمروز است. او می‌گوید که حدود یک ماه پیش پدر و برادر کوچکش در مسیر ولسوالی چخانسور نیمروز، در دام سارقین مسلح افتادند، اما جان به سلامت بردند.

او جریان رویداد را به رادیو آزادی این گونه روایت کرد:

"پدر پیر من از اینجا به نیمروز تربوز می‌برد، ما قبلاً یک موتر کهنه داشتیم. یک روز پدرم و برادر ۵ ساله‌ام که بخاطر انتقال تربوز حرکت کرده بود در راه دشت چخانسور چند نفر به بهانۀ تربوز گرفتن راه پدرم را گرفته بودند، از جایی که پدرم دل رحم داشت موتر را ایستاد کرده تا برایشان تربوز بدهد و آنها سلاح را در سر پدرم گذاشته بود و دست و پایش را بسته بود و داخل موتر خوستی انداخته بودند. و پدرم گفته بود برایشان که پسرم را هم بیآورین اما آنها قبول نکرده بود و موتر را حرکت دادند به دشت بکواه."

عثمان می‌گوید که سارقین مسلح برادر کوچکش را پس از نیم ساعت دوباره به پدرش تسلیم کرده بودند، اما از موتر و تربوزهایش تا اکنون خبری نیست.

در گوشه یی از شهر نیمروز مردم با طالبان در حال صحبت کردن اند.
در گوشه یی از شهر نیمروز مردم با طالبان در حال صحبت کردن اند.

او گفت که این موضوع را با مسئولان امنیتی حکومت طالبان در نیمروز در میان گذاشتند.

این جوان نیمروزی می‌گوید که دیگر دوستان و اقارب‌شان نیز با چنین سرقت‌های مواجه شدند و او از مسئولان محلی طالبان در این ولایت می‌خواهد که جلو این گونه سرقت‌ها را بگیرند:

"ما از حکومت می‌خواهیم جلو این دزدی‌ها و نا امنی‌ها را بگیرند و همچنان ناگفته نماند که یکی از دوستانم را موتر سایکل، موبایل و وسایل هایش را نیز دزدیدند و همچنان کاکایم را در مسجد موبایلش را دزدید، امیدارم به این مشکل رسیدگی کنند."

طالبان در نیمروز: ما به همکاری مردم صد ها دزد را از مناطق مختلف بازداشت کرده ایم

نور احمد ۲۷ ساله، یک باشندۀ دیگر شهر زرنج، مرکز نیمروز هم از افزایش سرقت‌های مسلحانه به تنگ آمده و نیز شکایت مشابهی دارد. او گفت که تقریباً دو هفته پیش یک عضو خانواده‌شان در شهر زرنج در دام دزدان افتاد:

"کاکایم از سر کار می‌آمد داخل موترش پیسه بوده، می‌خواست وسایل بخرد که یک موتر سایکل‌سوار دنبالش کرده بود، زمانی که در جای خلوت رسیده بود همراه کاکایم درگیر شده بودند و سه ضربه برچه هم زده بودند و موترش، پیسۀ نقد و موبایل‌اش را برده بودند و در آن وقت یک مرد موی سفید دیده بود و آن را به شفاخانه رسانده بود. در ولایت نیمروز سرقت زیاد شده و نمیتوانیم از طرف شب تا سر کوچه برویم هیچ یک از وسایل های مان در بیرون امن نیست."

او گفت که چندی پیش سارقان وارد خانۀ همسایه‌شان شدند و پیسه، طلا و برخی وسایل خانه‌شان را به سرقت بردند.

گوشه یی از شهر نیمروز
گوشه یی از شهر نیمروز

اما مولوی عطاالله مصطفی، مدیر مبارزه با جرائم جنایی فرماندهی امنیۀ حکومت طالبان در نیمروز بدون ارائۀ جزئیات در بارۀ افزایش و یا کاهش سرقت‌های مسلحانه به رادیو آزادی گفت، نیروهای امنیتی آنان در چند ماه گذشته با کمک مردم صدها فرد متهم به جرایم جنایی را بازداشت کردند:

"اگر همکاری مردم نمی بودند در شش ماه گذشته گرفتاری ۴۰۰ تن از مجرمین تنها کار حکومت نمی‌تواند که باشد، مردم همکار است، شورای علما زیاد با ما همکار استند، مقام ولایت همکار است، نیروهای امنیتی زیاد سعی و کوشش که کرده به همکاری مردم بوده یعنی نهایتاً مردم با ما همکار است و مردم خودشان سارقین را گرفتار کرده و تسلیم ما داده اند."

شکایت‌ها از موجودیت سرقت‌های مسلحانه در نیمروز در زمان نظام جمهوری پیشین نیز وجود داشت.

روایتی که به گفتۀ علی رضا، یکی از باشندگان شهر زرنج، هنوز هم ادامه دارد:

"ما و شما شاهد از این هستیم که موتر سایکل سوارانی هستند که گوشی‌ها را چور و چپاول می‌کنند، باعث بی نظمی در سطح جامعه شده، باعث تشویش مردم در جامعه می‌شود، خواهش ما از حکومت همین که امنیت خوبی در سراسر ولایت ما بگیرد."

XS
SM
MD
LG