لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۵

اتحادیهٔ اروپا نگران بد تر شدن وضعیت حقوق بشر، به ویژه حقوق زنان و دختران در افغانستان است


تعدادی از زنان معترض افغانستان
تعدادی از زنان معترض افغانستان

اتحادیهٔ اروپا در واکنش به گزارش سازمان امنیت و همکاری‌های منطقه‌ای در مورد افغانستان با نشر اعلامیه‌ای گفته است که وضعیت بشری رو به وخامت در افغانستان به ویژه زنان و دختران و تخلفات جدی طالبان در این بخش آن‌ها را نگران ساخته است.

در اعلامیه که روز پنج‌شنبه ۲۵‌جولای منتشر شده، آمده است که طالبان به گونهٔ سیستماتیک زنان افغان را که نیمی از نفوس جامعهٔ شان را تشکیل می‌دهند، از همه حقوق ابتدایی و اساسی محروم کرده‌اند.

اتحادیهٔ اروپا هشدار داده است که سطح بلند تبعیض جنسیتی طالبان در برابر زنان شامل خشونت شده می‌تواند که این خود به اساس اصول محکمهٔ بین‌المللی جرایم، جنایت بشری است و افغانستان از کشورهای عضو این محکمه است.

در اعلامیه به گزارش سازمان امنیت و همکاری‌های منطقه‌ای اروپا نیز اشاره شده که در آن آمده است، وضعیت افغانستان بر منطقه و کشورهای دیگر نیز تاثیر دارد.

بیرق اتحادیه اروپا و کشور های عضو آن
بیرق اتحادیه اروپا و کشور های عضو آن

در اعلامیه اتحادیه اروپا و گزارش سازمان اروپا برای امنیت و همکاری منطقه ای، از طالبان به طور جدی خواسته شده است که به تمام تعهدات خود از جمله احترام به حقوق بشر عمل کنند.

وژمه، دانش‌جوی سال دوم پوهنزی فارمسی پوهنتون بلخ در صحبت با رادیو آزادی می‎گوید، آرزو دارد که یک فابریکهٔ دواسازی در افغاسنان بسازد، اما با درنظرداشت وضعیت کنونی در افغانستان، شاید هیچ‌گاه این رویایش برآورده نشود. وی به ادامه افزود:

«تحصیلات حق انسانی و اسلامی ما است، پس چرا این حق از ما گرفته شود، دوسال می‌شود که من و مانند من ختران دیگر به پوهنتون نمی‌رویم، از جامعهٔ جهانی می‌خواهیم که در این بخش خاموش نباشد، تا سرنوشت ما روشن شود.»

وژمه: تحصیلات حق انسانی و اسلامی ما است، پس چرا این حق از ما گرفته شود،

راشده فائق، فعال حقوق زنان می‌گوید که سلب حقوق زنان افغان از سوی طالبان هدف دیگری جز فشار روانی و آزار و اذیت ندارد:

«برای آن‌ها بارها دلایلی ارائه شده که به اساس آن موضوع تحصیل دختران در قران و همه متن‌های دینی روشن شده، اما آن‌ها می‌خواهند که ما را به گونهٔ ذهنی سرکوب کنند.»

در همین حال ایالات متحده امریکا نیز از طالبان خواسته است تا به وضعیت حقوق بشر در افغانستان توجه کنند.

کمیسیون حقوق بشر مجلس نمایندگان ایالات متحده در ویب‌سایت خود نوشت که از اگست ۲۰۲۱ به این‌سو، وضعیت زنان در افغانستان تحت حکومت طالبان به طور قابل توجهی بدتر شده است.

زنان در افغانستان تحت حاکمیت طالبان
زنان در افغانستان تحت حاکمیت طالبان

قرار است که کمیسیون حقوق بشر مجلس نمایندگان امریکا به روز سه‌شنبه ۳۰‌جولای نشستی را برای صحبت در مورد وضعیت زنان و دختران افغان برگزار کند.

هرچند این نخستین بار نیست که کشورها و نهادهای مختلف از جمله امریکا در مورد وضعیت بشری در افغانستان به ویژه زنان و دختران ابراز نگرانی کرده و از طالبان خواسته‌اند که در این زمینه اقدامات جدی انجام دهند، اما طالبان همواره گفته‌اند که متعهد به تامین حقوق به زنان افغان با اصول شریعت و اسلام هستند.

طالبان با حاکمیت دوبارهٔ شان بر افغانستان دختران از تحصیلات متوسطه و عالی منع کرده‌اند و زنان از کار در بسیاری از اداره‌های دولتی و غیردولتی منع شدند.

همچنان برخی از محدودیت‌های دیگر را از جمله رفتن‌ به پارک‌ها، ورزشگاه‌ها، حمام‌های عمومی زنانه و سفر بدون محرم در مسیرهای وضع کرده‌اند.

مرتبط

XS
SM
MD
LG