لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۲۹ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۵۴

وزارت تحصیلات عالی طالبان، پوشیدن چپن و کلاه سیاه در جشن‌های فراغت را ممنوع کرد


وزارت تحصیلات عالی طالبان پوشیدن چپن و کلاه سیاه در جشن‌های فراغت را ممنوع کرد. فارغان باید به جای آن چپن و کلاه سفید بپوشند.
وزارت تحصیلات عالی طالبان پوشیدن چپن و کلاه سیاه در جشن‌های فراغت را ممنوع کرد. فارغان باید به جای آن چپن و کلاه سفید بپوشند.

در حالی که شماری از فارغ‌التحصیلان در برخی ولایت‌های افغانستان مشغول برگزاری جشن‌های فراغت هستند، وزارت تحصیلات عالی طالبان پوشیدن لباس‌های ویژه این جشن، یعنی چپن و کلاه سیاه، را ممنوع کرده است.

شاکرالله وحدت، رئیس دعوت و ارشاد وزارت تحصیلات عالی طالبان، در پیامی صوتی به آمریت‌های این ریاست در پوهنتون‌ها تأکید کرده که مسئولان پوهنتون‌ها باید به این نکته توجه جدی داشته باشند و فارغان به جای چپن و کلاه سیاه، چپن و کلاه سفید بپوشند.

وی گفته است: «جشن‌های فراغت نزدیک است. جداّّ خواست من این است که این موضوع را جدی بگیرند و چپن سفید و کلاه سفید بپوشند. اگر کسی این موضوع را نپذیرفت و عملی نکرد، این خلاف اطاعت خواهد بود و بغاوت از امارت خواهد بود.»

این مقام طالبان دلیل این ممنوعیت را به‌طور مشخص اعلام نکرده است، اما پیش‌تر مقام‌های طالبان بر خودداری از اعمالی که آن‌ها تقلید از فرهنگ غربی خوانده‌اند، تأکید کرده بودند. وحدت همچنین گفته که این دستور را از طریق مکتوب رسمی نمی‌تواند فرستاده و رسانه‌ای شدن آن را دلیل مشکلات ایجاد شده عنوان کرده است.

در بسیاری از کشورهای دنیا، کلاه و چپن سیاه نماد احترام به دانش و سنت‌های تحصیلی به‌شمار می‌روند.
در بسیاری از کشورهای دنیا، کلاه و چپن سیاه نماد احترام به دانش و سنت‌های تحصیلی به‌شمار می‌روند.

میر ظفرالدین انصاری، استاد حقوق و علوم سیاسی در یکی از پوهنتون‌های خصوصی، به رادیو آزادی تأیید کرد که این موضوع در برخی از نشست‌های غیررسمی مطرح شده است. وی گفت:

«ما با برخی از مقام‌ها صحبت کرده‌ایم و آن‌ها گفتند که تا کنون به‌طور رسمی کدام مکتوب صادر نشده و این موضوع از سوی وزارت تحصیلات عالی، ریاست ارشاد، یا معینیت‌ها در نشست‌ها گفته نشده است. اما این‌که در آینده رسمی می‌شود یا نه، مشخص نیست.»

برخی از دانشجویان و جوانانی که به تازگی از پوهنتون‌ها فارغ‌التحصیل شده‌اند به رادیو آزادی گفته‌اند که برای آن‌ها نیز خبرهایی درباره ضرورت پوشیدن چپن و کلاه سفید رسیده، اما هنوز این تغییر به‌طور عملی اجرا نشده است.

صدام، جوان تازه فارغ‌شده از پوهنزی ژورنالیسم ولایت ننگرهار، گفت:

«یک ماه قبل که جشن فراغت ما بود، چنین چیزی وجود نداشت. اما به تازگی به برخی از دانشجویان فارغ‌شده از پوهنتون لغمان گفته شده که باید چپن و کلاه سیاه را استفاده نکنند.»

یک دانشجوی دیگر از پوهنتون کابل که نخواست نامش در گزارش ذکر شود، گفت: «این موضوع باید عملی نشود. هر کسی که تحصیل در بخش‌های علمی و اجتماعی می‌خواهد، پوشیدن چپن سیاه و کلاه سفید، فرهنگ غربی نیست. این هنگام امپراتوری عثمانی رایج شد و بعد به غرب انتقال یافت.»

تلاش‌ها برای کسب دیدگاه مسئولان وزارت تحصیلات عالی طالبان در این مورد به نتیجه نرسید. پیش‌تر نیز طالبان در جشن‌های فراغت مکاتب و پوهنتون‌ها، امضا در لباس، پخش سرود ملی و به اهتزاز درآوردن بیرق ملی سه رنگ را ممنوع کرده بودند و گزارش‌ها حاکی از آن است که برخی دانشجویان در ولایت‌های ننگرهار، خوست و کنر به دلیل نافرمانی از این تصمیم بازداشت شده بودند.

XS
SM
MD
LG