لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲۶ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۰

صد ها دکان که افغان‌ها و اتباع خارجی در آن کار میکردند در ولایت هرمزگان ایران مسدود شدند


یکی از بازار های مزدحم ایران که افغانها نیز در آنجا فعالیت های تجارتی دارند
یکی از بازار های مزدحم ایران که افغانها نیز در آنجا فعالیت های تجارتی دارند

شماری از رسانه های ایران گزارش داده اند که دکان های برخی اتباع خارجی و دکان های که اتباع خارجی را به کار استخدام کرده بودند در منطقه قشم ولایت هرمزگان ایران، از سوی حکومت آن کشور مسدود شده اند.

خبرگزاری دولتی ایرنا روز پنجشنبه اول آگست به نقل از علی اکبر جاویدان، فرمانده پولیس انتظامی ولایت هرمزگان گزارش داده که ۱۲۳ دکان به دلیل استخدام اتباع خارجی بدون مجوز کار و همچنین دکان‌هایی که توسط این اتباع اداره می‌شدند، بسته شده‌اند.

آقای جاویدان گفته که در قشم نباید امکان تجارت و فعالیت دکان‌ها برای اتباع خارجی بدون" مجوز کار" به کرایه داده شود و در صورت عدم رعایت این موضوع، برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.

این رسانه به نقل از او گفته که از هفته گذشته تا اکنون، ۳۷۸ باب دکان که به گفته مقامات به دلیل این که " جواز کار " نداشته اند، در این منطقه مسدود شده‌اند.

افغانها در ایران کار های شاقه انجام میدهند اما گزارش های زیادی وجود دارد که صاحبان کار در بسیاری از موارد پول مزد آنان را نمی پردازند.
افغانها در ایران کار های شاقه انجام میدهند اما گزارش های زیادی وجود دارد که صاحبان کار در بسیاری از موارد پول مزد آنان را نمی پردازند.

این درحالی است که به گزارش برخی از رسانه های ایرانی اکثر این اتباع خارجی، افغان ها اند.

اقدامات این چنینی مقامات محلی منطقه قشم ولایت هرمزگان ایران تازه گی ندارد در گذشته نیز بارها کرایه دادن خانه و دیگر املاک از جمله دکان ها را در این منطقه برای اتباع خارجی بدون اسناد منع کرده اند.

به دلیل استخدام کارگران خارجی ۱۲۳ دکان در منطقه قشم ولایت هرمزگان ایران مسدود شده اند

قشم یکی از ۹ منطقه آزاد تجاری ایران است که به هدف جذب سرمایه گذاری خارجی و داخلی مالیه و تعرفه گمرکی در آن معاف می باشد.

در این منطقه برخلاف سایر نقاط ایران، خارجی ها به آسانی میتوانند سرمایه گذاری کنند و از همین رو افغانها در این منطقه دهها دکان باز کرده اند.

در این حال برخی از مهاجران افغان به رادیو آزادی می‌گویند که در این اواخر با مشکلات متعددی در کارهایشان مواجه شده‌اند.

یک مهاجر دیگر افغان که نخواست نامش در گزارش منتشر شود به رادیو آزادی می گوید، با وجود اینکه اسناد اقامت نیز دارد اما از سوی صاحب کار اش تهدید شده است که او را از کار اخراج می کند:

"با وجود اینکه من اسناد اقامت هم دارم، اما صاحب کار پول‌های مرا نپرداخته است. هر وقت درخواست پول می‌کنم، می‌گوید که می‌دهد، اما تا کنون هیچ پولی به من نداده و اخیر به من میگه که تو را از کار اخراج می‌کنم چون ما کارمند افغان نمی‌خواهیم. ما بسیار نگران هستیم، بدرفتاری زیاد شده است و در شهر نمی‌توانیم به راحتی گشت و گذار کنیم."

او مدعی است که برخی از دوستانش که با او یکجا کار میکردند واسناد اقامت نداشتند از کار اخراج شده اند.

افغانها از بد رفتاری مقامات ایرانی و برخی اتباع آن کشور به ستوه آمده و این شعار را سر داده اند.
افغانها از بد رفتاری مقامات ایرانی و برخی اتباع آن کشور به ستوه آمده و این شعار را سر داده اند.

ذکیه، یک مهاجر دیگر افغان در ایران نیز به رادیو آزادی می‌گوید که پس از حادثه‌ای که در آن یک افغان به قتل یک ایرانی متهم شد، برخی از دوستان اش شغل‌های خود را از دست داده‌اند:

"یکی از دوستانم کار پیدا کرده بود، اما بعد از حادثه کشته شدن یک ایرانی، وقتی برای امضای قرارداد کاری رفت، به او گفتند که کار نمی‌دهند. با اینکه دوستم اقامت ایران را دارد، اما گفته‌اند که به افغان‌ها کار نمی‌دهند. وقتی چنین وضعیتی رخ می‌دهد، همه افغان‌ها متضرر می‌شوند."

این مهاجران در حالی از وضعیت خود شکایت دارند که اخراج مهاجران افغان بدون پاسپورت یا ویزه از ایران همچنان ادامه دارد.

برخی از این مهاجران به رادیو آزادی گفته‌اند که شب‌ها مأموران پولیس ایران به محل کارشان می‌آیند و آنها را تلاشی و بازداشت می‌کنند.

پیش از این وزیر داخله ایران گفته بود که حدود ۵ میلیون مهاجر افغان در ایران زندگی می کنند.

پس از روی کارآمدن حکومت طالبان بسیاری از افغان ها به دنبال کار و چالش های امنیتی به کشور های ایران وپاکستان مهاجر شده اند.

مرتبط

XS
SM
MD
LG