لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲۶ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۱۹

مقامات ایرانی: در ولایت کرمان نزدیک به شش صد طفل مهاجر افغان به کار های شاقه مصروف هستند


تصویر آرشیف: یک طفل در گوشه یی از تهران به یک کودک کارگر مواد خوراکی کمک می کند.
تصویر آرشیف: یک طفل در گوشه یی از تهران به یک کودک کارگر مواد خوراکی کمک می کند.

برخی از رسانه‌های ایران از جمله «کرمان نو» گزارش داد‌ه‌اند که در حال حاضر ۶۰۲ کودک در ولایت کرمان این کشور مصروف کار اند که هشت تن شان ایرانی و ۵۹۴ تن دیگر شان افغان اند.

این خبرگزاری روز شنبه ۳ اگست گفته که علی‌رضا وحید‌زاده، رئیس عمومی رفاه عامهٔ ولایت کرمان در یک نشست خبری گفته که چندین بار تلاش کرده تا با خانواده‌های این کودکان تماس بگیرد،او ادعا کرده که خانواده‌های این کودکان نسبت به آن‌ها نگران نیستند و آن‌ها را به عنوان نیروی کار می‌دانند.

اما برخی دیگر از رسانه‌های ایران بدون آن که به افغان بودن این کودکان اشاره کنند نوشته ‌اند که این کودکان کارگر اتباع خارجی اند.

تلاش کردیم که درباره این موضوع با خانواده‌های افغان در ولایت کرمان صحبت کنیم اما موفق نشدیم.

اما تعدادی از مهاجران افغان در دیگر ولایت‌ها و مناطق ایران به رادیو آزادی گفتند که به دلیل مشکلات اقتصادی مجبوراند فرزندان خود را به کار بفرستند.

یک بازار مزدحم در تهران که تعدادی از مهاجرین افغان نیز در آن کار و فعالیت می کنند.
یک بازار مزدحم در تهران که تعدادی از مهاجرین افغان نیز در آن کار و فعالیت می کنند.

یک مهاجر افغان در ولایت البرز ایران، که نمی‌خواهد نامش در گزارش ذکر شود می‌گوید، با وجود این که خودش هم کار می‌کند، اما مصارف خانواده‌اش را نمی‌تواند تأمین کند و مجبور است که دو کودک ۱۷ ساله و ۱۲ ساله خود را نیز به کار بفرستد:

«اینجا مشکلات زیاد است، اگر مدرسه«مکتب» باشد درس می‌خوانند اما حالا که مدرسه«مکتب» نیست یکی از آن‌ها در مغازه کار می‌کند و دیگر آن در داش کار می‌کند تا هزینه خانه را تأمین کند، کرایهٔ خانه و هزینه زندگی اینجا زیاد است، اگر کار نکنند هم نمی‌شود.»

یک بانوی مهاجر افغان در ایران: من هم کار میکنم اما مصارف خود را پوره کرده نمیتوانم مجبور هستم طفل خود را نیز به کار بفرستم

یک مهاجر افغان دیگر در تهران پایتخت ایران که او نیز نمی‌خواهد نامش در گزارش ذکر شود، به رادیو آزادی گفت:

«فرزندان من یکی ۱۲ ساله و دیگری ۱۵ ساله است، به دلیل مشکلات اقتصادی و این مهاجرت، خودم که کار می‌کنم نمی‌توانم هزینه‌ها را تأمین کنم بنابراین فرزندانم از مجبوری کارهای شاقهٔ ساختمانی می‌کنند.»

این مهاجران افغان در حالی از وضعیت بد اقتصادی شکایت می‌کنند که در روزهای اخیر موانع بر کار کردن آن‌ها بیشتر شده است.

کودکان و نوجوانان افغان در ایران کار های خیلی شاقه را انجام میدهند اما شکایت دارند که با آنهم مزد کم دریافت می کنند و توهین نیز می شوند.
کودکان و نوجوانان افغان در ایران کار های خیلی شاقه را انجام میدهند اما شکایت دارند که با آنهم مزد کم دریافت می کنند و توهین نیز می شوند.

برخی رسانه‌های ایرانی به تاریخ اول اگست گزارش دادند که در یک هفته گذشته صدها دکان که اداره کنندگان و کارکنان آن در قشم ولایت هرمزگان اتباع خارجی بوده‌اند و جواز کار نداشتند بسته شده که براساس برخی گزارش ها تعداد زیادی از آنها مهاجران افغان بوده اند.

پس از حاکمیت دوبارهٔ طالبان بر افغانستان، بسیاری از افغان‌ها به دلیل بیکاری، مشکلات اقتصادی، امنیتی و دیگر مشکلات مجبور به ترک کشور خود شدند و اکثر آن‌ها در کشورهای همسایه از جمله ایران و پاکستان مهاجر شده‌اند.

به اساس کنواسیون جهانی حقوق کودکان، کودک به فردی گفته می‌شود که هنوز سن ۱۸ سالگی را تکمیل نکرده باشد.

در ماده ۲۳ این کنوانسیون، هر نوع کاری که به کودک آسیب روانی، جسمی، معنوی، اخلاقی یا اجتماعی برساند و در آموزش او تأثیر بگذارد، به رسمیت شناخته نمیشود.

در قانون حمایت از کودکان و نوجوانان ایران نیز به موضوعات مشابه اشاره شده است.

در مادهٔ ۴۹ قانون اساسی افغانستان که قبل از حاکمیت دوبارهٔ طالبان نافذ بود نیز آمده است که کودکان اجازهٔ کار را ندارند

مرتبط

XS
SM
MD
LG