لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۲۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۲۷

مشکل تجارت و تردد لاری های تجارتی میان افغانستان و پاکستان؛ « راه حل فوری به راننده‌ها مشخص نشده است»


لای های اموال تجارتی که در سرحد تورخم متوقف مانده اند.
لای های اموال تجارتی که در سرحد تورخم متوقف مانده اند.

رئیس اتحادیۀ جمع آوری صفایی گمرکی در تورخم می گوید که پاکستان و حکومت طالبان به مشکل رانندگان وسایط باربری تا روز یکشنبه باید رسیدگی کنند.

ایمل شینواری به رادیو آزادی روز جمعه گفت که اگر خواست آنان پذیرفته نشود ، مانع تردد همه موتر های باربری از طریق گذرگاه تورخم خواهند شد.

او افزود که دریافت اسناد ورود موقت زمان گیر است و به این دلیل بسیاری رانندگان این اسناد را هنوز اخذ نکرده اند:

« سند ورود موقت که روی آن در پالیسی تجارتی بین پاکستان و افغانستان توافق شده و گفته شده بود که به رانندگان بین ۵ تا ۷ ماه این سند تهیه می شود اما بدبختانه سه یا چهار ماه می شود که این سند آماده نشده است. اکنون این پالیسی به اجرا گذاشته شده و آنعده موتر های باربری که رانندگان آنان اسناد ورود موقت ندارند واردات و صادرات کرده نمی توانند. از ۵ روز به این طرف ۹۰ درصد موتر ها در گذرگاه تورخم متوقف اند. ما به احتجاج آغاز کردیم و از حکومت های دو طرف می خواهیم که اگر این مسئله را حل نکنند به اعتصابِ بی پایان دست خواهیم زد.»

راننده های لاری ها در انتظار باز شدن دروازه تورخم اند.
راننده های لاری ها در انتظار باز شدن دروازه تورخم اند.

پاکستان از اول آگست داشتن اسناد ورود موقت را برای وسایط باربری هنگام عبور از گذرگاه تورخم الزامی کرد.

اسلام آباد به رانندگان لاری های که از طریق این گذرگاه تردد می کنند تا ۳۱ ماه جولای مهلت داده بود که این اسناد را به دست آورند.

راننده ها میگویند که دریافت سند عبور و مرور وسایط زمان گیر است

عدنان خان یک مقام ادارۀ گمرک پاکستان در تورخم به رادیو مشال رادیو آزادی گفت که موتر های باربری بدون اسناد ورود موقت اجازۀ رفت و آمد ندارند.

وزارت تجارت پاکستان در اواخر ماه مارچ با حکومت طالبان در کنار مسایل دیگر موضوع داشتن این اسناد را برای تردد لاری ها از گذرگاه تورخم نهایی کرده بود.

مخلص احمد مشاور اتاق مشترک تجارت افغانستان و پاکستان نیز می گوید که گرفتن اسناد ورود موقت خیلی زمانگیر است:

«این بسیار زمانگیر است . یک راننده ، کلینر و یا مالکان لاری طی دو یا سه هفته هم نمی توانند که این سند را به دست آورند. شمار لاری ها زیاد اند اما امکانات ، فرصت و سهولت ها کم است و به این لحاظ لاری های که در افغانستان و پاکستان اند مالکان آنان این سند را تا اول آگست دریافت نکرده اند. قیودات از اول آگست به اینطرف در تورخم افزایش یافته و به این دلیل احتجاج آغاز شد.»

تاجران میگویند که همواره در فصل برداشت حاصلات زراعتی افغانستان پاکستان به بهانه های مختلف مسیر های تجارتی را مسدود میکند.
تاجران میگویند که همواره در فصل برداشت حاصلات زراعتی افغانستان پاکستان به بهانه های مختلف مسیر های تجارتی را مسدود میکند.

اسناد ورود موقت از سوی سفارت پاکستان در کابل و نمایندگی های دیپلوماتیک افغانستان در کنترل طالبان در پاکستان در بدل صد دالر صادر می شود.

رانندگان وسایط باربری با این اسناد می توانند که از طریق گذرگاه تورخم رفت و آمد کنند.

گفته شده است که اسناد ورود موقت هر شش ماه باید تمدید شود.

مقام های پاکستانی می گویند که شرط داشتن این اسناد به هدف برقراری امنیت روی دست گرفته شده تا از رفت و آمد تندروان مسلح جلوگیری شود.

وسایط باربری در گذرگاه تورخم در حالی متوقف شده اند که فصل برداشت محصولات زراعتی به ویژه میوۀ تازه در افغانستان است و با این اقدام تاجران ، باغداران ، دهقانان و شرکت های حمل و نقل خیلی متضرر شده اند.

XS
SM
MD
LG