لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۷ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۵۲

دستیار وزارت خارجه ایران: مهاجر ستیزی در این کشور پروژه بیگانه ها است


مهاجرین افغان در ایران
مهاجرین افغان در ایران

به دنبال نشر ویدیوی از شکنجۀ یک نوجوان افغان و گزارش هایی در بارۀ بدرفتاری با سایر مهاجرین افغان در ایران ، سید رسول موسوی دستیار وزیر خارجۀ ایران می گوید که مهاجر ستیزی در این کشور پروژۀ بیگانه ها است.

او در شبکۀ اکس (تویتر سابق) روز جمعه ۱۹ اسد نوشت که هیچ مقام و نهاد در ایران مهاجر ستیزی را قبول ندارد.

آنسو، وزارت خارجۀ طالبان به روز جمعه در بیانیه ای گفت که رویدادهای اخیر در ایران که نشان‌دهندۀ بد رفتاری‌های مأموران امنیتی آن کشور با شماری از مهاجران افغان است، شدیداً قابل نکوهش است.

این وزارت در عین حال گفته که گروه های مغرض تلاش دارند تا با سوء استفاده از چنین وقایع روابطی به گفتۀ این وزارت "مثبت و حسنه" بین دو کشور را تحت تأثیر قرار دهند.

هر دو طرف در بارۀ "پروژۀ خارجی و گروه های مغرض" توضیحی نداده اند.

نیرو های امنیتی ایران به بدرفتاری با مهاجرین متهم اند و رویداد شکنجه مهاجر نوجوان افغان انتقاد های زیادی را به جانب نیروهای امنیتی ایران معطوف ساخته است.
نیرو های امنیتی ایران به بدرفتاری با مهاجرین متهم اند و رویداد شکنجه مهاجر نوجوان افغان انتقاد های زیادی را به جانب نیروهای امنیتی ایران معطوف ساخته است.

لیزا سروش پژوهشگر اداره و حل منازعه در ایالات متحده می گوید که تهران و طالبان با بیان این مسئله می خواهند که بدرفتاری با افغان ها را در ایران بی اهمیت یا کم اهمیت جلوه بدهند.

خانم سروش به رادیو آزادی بیشتر گفت:

«ایران یک رژیم مهاجر ستیز به خصوص در قسمت افغان ها همیشه بوده و این مسئله سرخط خبر ها دائم بوده و کشوری است که در تخطی های حقوق بشری دخیل بوده و همه روزه ما شاهد ده ها جنایت در ایران هستیم که این نه تنها شاهد حال افغان های مهاجر در آنجا بوده بلکه شامل حال ایرانی ها هم است که همه روزه آنها را اعدام ، شکنجه و سرکوب می کنند.طالبان خود یک رژیم ضد مسایل حقوق بشری هستند و ده ها انسان را همه روزه در داخل افغانستان عین رژیم ایران شکنجه و سرکوب می کنند.»

لیزا سروش: ایران حکومت مهاجر ستیز دارد و به ویژه برخورد نادرست با افغانها دارد.

از سوی دیگر محمد اسحاق اتمر کارشناس مسایل سیاسی و استاد پوهنتون در جرمنی نیز نظر خود را در مورد با رادیو آزادی در میان گذاشت و گفت:

«هم طرف ایرانی کوشش می کند که به این { نشر ویدیوی از شکنجۀ یک نوجوان افغان در ایران}یک رنگ و بوی دیگر بدهد و هم طرف طالبان تلاش می کند که در مقابل این عکس العمل های افغان ها فضا را آرام جلوه بدهند و چنین وانمود کنند که بین حکومت های ایران و افغانستان کدام مشکل نیست و چیزی که در رسانه ها و بین افغان ها دست به دست می شود کار یک تعداد افراد مغرض است که البته واقعیت امر چنین نیست.»

محمد اسحاق اتمر کارشناس مسایل سیاسی و استاد پوهنتون در جرمنی
محمد اسحاق اتمر کارشناس مسایل سیاسی و استاد پوهنتون در جرمنی

ویدیوی به تازگی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که نشان می‌دهد ، یک مامور پولیس ایران در منطقه دماوند آن کشور، زانویش را بر سر و گردن سید مهدی موسوی یک پسر ۱۵ سالۀ افغان می‌گذارد و یک پولیس دیگر با لت‌وکوب دیگر بخش‌های بدن این نوجوان ، او را که در کنار موتر پولیس روی زمین افتاده محکم گرفته است.

نشر این ویدیو واکنش های گسترده را در شبکه‌های اجتماعی برانگیخته و در این باره شماری از نهاد های حقوق بشری نیز واکنش نشان داده و بدرفتاری نیروهای امنیتی ایران با افغان ها به خصوص شکنجۀ مهدی را نکوهش کرده اند.

مجمع مدافعان حقوق بشر گفته است که شکنجۀ یک نوجوان افغان توسط نیروهای ایرانی نمایانگر خشونت علیه پناهنده‌گان افغان در ایران است.

به‌گفته این مجمع جامعۀ جهانی چنین بدرفتاری ها را باید نکوهش کند.

ائتلاف مستقل جنبش‌های اعتراضی زنان افغانستان در اعلامیه‌ای این عمل را خلاف قوانین حقوق بشری خوانده است.

پیش از نشر ویدیوی شکنجۀ نوجوان افغان در ملاء عام در ایران ، گزارش های متعددی از بدرفتاری با شهروندان افغانستان در ایران منتشر شده بود.

به دنبال بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان در نزدیک به سه سال گذشته ، شمار مهاجران افغان در ایران افزایش یافته و نیروهای امنیتی آن کشور اقدامات علیه افغان ها را در این اواخر شدت بخشیده اند.

XS
SM
MD
LG