لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۷ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۰

دیدبان حقوق بشر: افغانستان تنها کشور جهان است که در آن «دختران از آموزش منع شده‌اند»


سازمان دیدبان حقوق بشر از فاجعۀ جدی بشری در افغانستان تحت حاکمیت طالبان ابراز نگرانی کرده است.
سازمان دیدبان حقوق بشر از فاجعۀ جدی بشری در افغانستان تحت حاکمیت طالبان ابراز نگرانی کرده است.

سازمان دیدبان حقوق بشر به مناسبت فرا رسیدن سه سالگی حاکمیت دوباره طالبان در افغانستان می‌گوید که حکومت طالبان ‌جدی‌ترین بحران حقوق زنان در جهان را ایجاد کرده‌اند.


این سازمان ناوقت روز یکشنبه ۱۱ اسد با نشر خبرنامۀ ابراز نگرانی کرده که افغانستان در حال حاضر با فاجعهٔ جدی بشری در سطح جهان روبه‌رو است و اخراج هزاران افغان از کشورهای همسایه، مشکلات را در این کشور بیشتر کرده‌ است.

پدیدبان حقوق بشر می‌گوید، افغانستان تنها کشوری در جهان است که در آن دختران از آموزش بالاتر از صنف ششم منع شده‌اند.

در خبرنامه به نقل از فرشته عباسی، محقق بخش افغانستان این سازمان آمده‌ است که زنان افغان در حاکمیت طالبان در افغانستان تحت شرایط «وحشتناک» و دشوار زنده‌گی می‌کنند.

خانم عباسی از همه کشورهای جهان خواسته که باید از تلاش‌ها برای پاسخگو کردن رهبری طالبان و تمامی کسانی‌ که مسئول جنایات جدی در افغانستان هستند، حمایت کنند.

در همین حال برخی از زنان افغان با ابراز ناامیدی می‌گویند، رویکرد طالبان در برابر زنان آن‌ها را با مشکلات روحی و روانی مواجه ساخته است.

راحله تلاش که در حال حاضر در پاکستان مهاجر است به رادیو آزادی می‌گوید:

"من بیشتر زنانی را می‌شناسم که منزوی شده‌اند، و وضعیتی را که یک انسان زنده باید داشته باشد، ندارند، تنها نفس می‌کشند و از دیگر اوضاع زنده‌گی خبری ندارند، این وضعیت به‌ خاطر محیطی ایجاد شده که حاکم فکری آن‌جاست و دیگر چیزی وجود ندارد."

طالبان همچنان مدعی‌اند که حقوق زنان را بر اساس شریعت اسلامی تأمین می‌کنند، اما این ادعا توسط جامعه جهانی رد شده است.
طالبان همچنان مدعی‌اند که حقوق زنان را بر اساس شریعت اسلامی تأمین می‌کنند، اما این ادعا توسط جامعه جهانی رد شده است.

یک فعال دیگر حقوق زنان که به‌ خاطر حساسیت موضوع او نیز خواست نام‌اش را در گزارش ننویسیم به رادیو آزادی گفت:

"با گذشت هر روز حقوق زنان در افغانستان بیشتر نقض می‌شود، سه سال می‌شود که مهم‌ترین حق آن‌ها که تحصیل است ازشان گرفته است و از زمانی‌ که زنان از کار برکنار شده‌اند فقر افزایش یافته است، زنان مجبور شده‌اند با گدایی کردن در جاده‌ها، راندن کراچی و یا پاک کردن و رنگ کردن بوت‌ها نفقۀ خانوادهٔ‌شان را پیدا کنند."

این در حالی‌ست که کمیسیون آزادی‌های مذهبی بین‌المللی امریکا هفتهٔ گذشته در گزارش سالانهٔ خود گفته بود که با حاکمیت دوبارهٔ طالبان آزادی‌های مردم در بخش‌های مختلف محدود شده‌ است.
هرچند پیش از این نهادهای مختلف مدافع حقوق زنان از جمله سازمان ملل متحد با نشر گزارش‌های مختلف در مورد وضعیت نادرست زنان در افغانستان ابراز نگرانی کرده‌اند، اما حکومت طالبان در افغانستان مدعی است که همه حقوق افغان‌ها و به ویژه حقوق زنان به‌ گفتۀ آن‌ها با درنظرداشت شریعت اسلامی تأمین است، ادعایی‌ که جامعه جهانی و نهادهای مختلف حقوق زنان آن را نمی‌پذیرند.

XS
SM
MD
LG