لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۲۹ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۵۵

نا امیدی دختران محروم از آموزش در افغانستان؛ « ما نگران حال و آینده هستیم، آیا نهاد های آموزشی باز خواهند شد؟»


یکی از مکاتب دخترانه در غرب افغانستان که در نتیجه محدودیت های وضع شده طالبان مسدود شده است.
یکی از مکاتب دخترانه در غرب افغانستان که در نتیجه محدودیت های وضع شده طالبان مسدود شده است.

در ادامه مسدود ماندن مکاتب به روی دختران بالاتر از صنف ششم در افغانستان، برخی از دختران محروم از آموزش می‌گویند که نسبت به آینده تحصیلی خود ناامید شده‌اند.

مریم یک دخترمحروم از آموزش به رادیو آزادی می گوید که طالبان در اوایل به قدرت رسیدن دوباره شان به افغانستان اعلام کرده بودند که مکاتب تا امر ثانی مسدود خواهد بود، اما آنها هیچگاه امر ثانی را صادر نکردند:

" از وقتی طالبان آمد من صنف دهم مکتب بودم، امتحان چهار و نیم ماهه بود و بعد آن نتوانستیم که مکتب برویم، درسال های اول پوهنتون ها باز بود و ما امیدوار بودیم که ممکن مکاتب را باز کنند اما محدودیت ها روزبروز اضافه شده است، کورس های آموزشی و مراکز آموزشی همه اش بسته شده است."

این درحالی است که در آغاز سال تعلیمی روان، سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی ملل متحد (یونسکو) گفته بود که یک میلیون و ۴۰۰ هزار دختر بالاتر از صنف ششم در افغانستان از رفتن به مکتب محروم هستند.

دخترانی که قرار است تا کمتر از چهار ماه دیگر از صنف ششم فارغ شوند بیشتر نگران اند زیرا پس از آن نمیتوانند دروس خود را دنبال کنند.
دخترانی که قرار است تا کمتر از چهار ماه دیگر از صنف ششم فارغ شوند بیشتر نگران اند زیرا پس از آن نمیتوانند دروس خود را دنبال کنند.

شماری از دخترانی که در حال حاضر در صنف ششم درس می خوانند می گویند قرار است تا چهار ماه دیگر فُرصت ادامه آموزش را از دست بدهند.

یکی از دختران دانش آموز: طالبان در اوایل گفتند که مکاتب تا امر ثانی مسدود است، اما هیچگاهی امرثانی را صادر نکردند

زحل یازده ساله که دانش آموز صنف ششم است به رادیو آزادی گفت که او تا چند ماه دیگر این صنف را به اتمام می رساند و نگران است که پس از آن خانه نشین می شود:

"" امسال سال آخر ما در مکتب است و امتحان چهار و نیم ماهه به خوبی سپری شد. از صنف ششم تنها سه یا چهار ماه دیگر باقی مانده است. من خیلی نگرانم که دیگر نتوانم استادها و دوستانم را ببینم. امیدوارم بتوانم به تحصیل ادامه بدهم و بالاتر از صنف ششم تا صنف دوازدهم درس بخوانم."

این در حالی است که سازمان ملل متحد در جینوا روز شنبه در صفحه ایکس با شریک کردن کمپاین آموزش دختران افغان نوشته که هر دختری بدون استثنا شایسته داشتن امنیت، آموزش و فرصت‌های برابر است.

در همین حال، سازمان دیده‌بان حقوق‌بشر نیز در صفحه ایکس خود اعلام کرده که زندگی سه سال گذشته زنان و دختران تحت حاکمیت طالبان در افغانستان مانند یک "کابوس" بوده است.

این سازمان گفته قرار است که به تاریخ ۱۵ آگست در مورد حقوق زنان و دختران افغانستان اسپیس تویتری «ایکس» را برگزار کند.

فعالان حق آموزش می گویند که ادامه این روند می تواند برجامعه افغانستان تاثیر منفی داشته باشد، زیرا یک نسل از دختران از آموزش محروم می مانند.

تعدادی از دختران و زنان دانش آموز پوهنتون کابل که از ماه دسامبر سال ۲۰۲۲ به این طرف دیگر اجازه نیافته اند به صنوف درسی خود برگردند.
تعدادی از دختران و زنان دانش آموز پوهنتون کابل که از ماه دسامبر سال ۲۰۲۲ به این طرف دیگر اجازه نیافته اند به صنوف درسی خود برگردند.

فضل هادی وزین فعال حق آموزش به رادیو آزادی گفت:

" مسدود ماندن مکاتب و پوهنتون یک فاجعه ملی و جبران ناپذیراست، من فکر میکنم تا زمانیکه در رهبری طالبان مخالفین درس و تعلیم دختران حضور دارند، بازگشایی دروازه های تعلیم بسیار به دشوار به نظر می رسید."

این درحالی است که برعلاوه سازمان ملل متحد، حقوق بشر و صد ها سازمان و نماینده های کشور ها از طالبان خواسته اند که دروازه های آموزش را بروی دختران بالاتر از صنف ششم مکتب و پوهنتون بازکنند.

اما طالبان بارها تاکید که کردند آموزش دختران موضوع داخلی است.

حکومت طالبان در هجدهم سپتامبر ۲۰۲۱ با صدور یک فرمان دروازه های مکاتب را بروی دختران بالاتر از صنف ششم بست و از ماه دسامبر سال ۲۰۲۲ به این طرف به دختران و زنان اجازه نداده است تا دروس خود را در پوهنتون ها دنبال کنند.

مرتبط

XS
SM
MD
LG