لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۲۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۳۸

سه سالگی بازگشت طالبان؛ «زنان و تلاش بی‌وقفه برای اعادهٔ حقوق‌شان در سه سال اخیر»


زنان افغان در تلاش‌اند تا با وجود محدودیت‌های شدید، به حقوق اساسی خود دست یابند و جامعه بین‌المللی را به حمایت بیشتر دعوت می‌کنند.
زنان افغان در تلاش‌اند تا با وجود محدودیت‌های شدید، به حقوق اساسی خود دست یابند و جامعه بین‌المللی را به حمایت بیشتر دعوت می‌کنند.

در آستانهٔ تکمیل شدن سه سال از تسلط دوبارهٔ طالبان در افغانستان، ادارهٔ برابری جنسیتی و توانمندسازی زنان سازمان متحد (یو ان ومن) می‌گوید که زنان در افغانستان در سه سال گذشته از تلاش برای اعادهٔ حقوق‌شان دست برنداشته‌اند.

«یو ان ومن» به روز دوشنبه ۱۲ اگست با نشر گزارشی گفته که این اداره به همکاری خود با زنان و دختران افغان برای آزادی و اعادهٔ حقوق آنان ادامه می‌دهد.

این اداره تأکید کرده که "زنان افغان می‌خواهند در کنار مردان کار کنند، آن‌ها خواهان حق تصمیم‌گیری نه‌تنها در داخل خانه، بلکه در دولت و فضاهای دیگر هستند و آن‌ها به دنبال آموزش و حقوق خود هستند."

ادارهٔ برابری جنسیتی و توانمندسازی زنان سازمان متحد با اشاره به ممنوعیت دختران بالاتر از صنف ششم، محدودیت کار زنان و منع سفر بدون محرم آنان گفته که دستورات محدودکنندهٔ طالبان منجر به محرومیت ۱،۱ میلیون دختر در سن مکتب از آموزش شده و اشتغال زنان در مقایسه با مردان را به طور نامتناسبی کاهش داده‌است.

بخش زنان سازمان ملل متحد همچنان گفته که هشت درصد از پاسخ‌دهنده‌گان به یک نظرسنجی در سال ۲۰۲۳ گفته‌اند که حداقل یک زن یا دختر را می‌شناسند که از اگست ۲۰۲۱ اقدام به خودکشی کرده‌است.

با اشاره به محدود شدن زنان در خانه، آمده که ۱۸ درصد از زنان گزارش داده‌اند که در سه ماه بین ماه‌های اگست و اکتوبر سال گذشته جز اعضای اصلی خانواده‌شان با سایر زنان ملاقات نکرده بودند.

در این حال یکی از زنان افغان که به دلیل حساسیت موضوع نخواست نام‌اش در گزارش گرفته شود به رادیو آزادی در این مورد گفت: "سه سال می‌گذرد دخترانی که مکتب و پوهنتون می‌رفتند بی‌سرنوشت هستند، حق مسلم همهٔ دختران و زنان افغان است که باید در دولت و در جامعه سهم فعال داشته باشند و از حق و حقوق اساسی خود محروم نشوند، اما باید در این قسمت سازمان ملل متحد، جامعه مدنی و حقوق بشر توجه خاص داشته باشند و آنان را حمایت کنند."

زنان انجینر در افغانستان؛ آنها نیز پس از حاکمیت طالبان در این کشور اجازه فعالیت ندارند.
زنان انجینر در افغانستان؛ آنها نیز پس از حاکمیت طالبان در این کشور اجازه فعالیت ندارند.

از سوی هم حمیرا فرهنگیار از فعالان حقوق بشر و زنان می‌گوید زنان افغانستان در سه سال گذشته با وجود مشکلات فراگیر بدون غفلت به مبارزات‌شان به طریقه‌های مختلف ادامه داده‌اند.

او به رادیو آزادی گفت: "مبارزهٔ ما زنان افغانستان واحد و دارای یک هدف است، هدف واحد ما همان باز شدن دروازه‌های مکاتب به روی همهٔ دختران سرزمین ما و رفتن دوبارهٔ زنان به کار و مدغم ساختن زنان در ساحهٔ سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی در کشور می‌باشد. ما زنان افغانستان الی اعادهٔ حقوق خود از مبارزه دست بر نمی‌داریم و به راه خود ادامه می‌دهیم الی پیروزی!"

حکومت طالبان با آن‌که ادعا می‌کند که حقوق زنان در چهارچوب شریعت اسلام در افغانستان تأمین است، اما در سه سال گذشته از اگست ۲۰۲۱ تا کنون رفتن دختران بالاتر از صنف ششم به مکتب و تحصیل آنان در پوهنتون را منع قرار داده و همچنان کار زنان در بسیاری اداره‌های دولتی، تمامی اداره‌های غیر دولتی و فعالیت آنان در آرایشگاه‌ها را ممنوع قرار داده‌است.

طالبان همچنان زنان را از رفتن به تفریحگاه‌ها، ورزشگاه‌ها، حمام‌های عمومی زنانه و سفر بدون محرم در مسیرهای طولانی منع کرده‌است.

XS
SM
MD
LG