لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲۶ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۹

عمیق تر شدن بحران بشری در افغانستان؛ میلیون‌ها افغان با فقر و مشکلات روز افزون رو به رو اند


زنان که برای دریافت کمک های بشری صف کشیده اند.
زنان که برای دریافت کمک های بشری صف کشیده اند.

سازمان‌ها و نهاد های کمک‌رسان بین‌المللی می‌گویند که سه سال پس از به قدرت رسیدن دوبارۀ طالبان در افغانستان، میلیون‌ها افغان در یکی از بزرگ‌ترین و پیچیده‌ترین بحران‌های بشری در جهان به مبارزۀ شان ادامه می‌دهند.

به گفته این سازمان ها، افغان‌ها وابسته به کمک‌های بشردوستانۀ بین المللی، در فقر، آوارگی و ناامیدی گیر مانده اند.

سازمان اقدام علیه گرسنگی (ACF)، موسسۀ بین المللی پاملرنه(CARE)، شورای پناهندگان دنمارک (DRC)، کمیتۀ بین المللی نجات (IRC)، موسسۀ امداد اسلامی در سراسر جهان (IRW)، شورای پناهندگان ناروی (NRC)، سازمان بین المللی نجات کودکان(Save the Children International) ، موسسۀ پیپلز ان نید(PiN) سازمان بین المللی لید و ورالد ویژن (WVI) هشدار داده اند که افغانستان بدون حمایت و تعامل دوامدار جامعه جهانی با خطر یک بحران فراموش شده مواجه است.

برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد(WFP) روز سه شنبه(۱۳ اگست) گفت، بین ماه های می تا اکتوبر سال جاری میلادی، تخمین می شود که ۱۲ میلیون و ۴۰۰ هزار افغان با ناامنی غذایی روبرو خواهند شد.

پس از تسلط طالبان به قدرت در افغانستان تعداد زیادی ااز افغانها به کمک های بین المللی متکی شده اند.
پس از تسلط طالبان به قدرت در افغانستان تعداد زیادی ااز افغانها به کمک های بین المللی متکی شده اند.

از جملۀ ۴ میلیون تنی که در افغانستان از سوء تغذیی شدید رنج می برند، ۳.۲ میلیون تن آن را کودکان زیر سن ۵ سال تشکیل می دهند.

براساس موسسات و نهاد های بین المللی در سال ۲۰۲۴ میلادی حدود ۲۳.۷ میلیون تن در افغانستان به کمک های بشردوستانه نیاز دارند.

بیشتر از سه میلیون طفل از سوء تغذی در افغانستان رنج می برند

علی‌رغم کمک‌های موسسات و نهاد های بین المللی با افغانستان، بسیاری از افغان‌ها شکایت دارند که این کمک‌ها به آنها نرسیده است.

به گفتۀ سازمان های امدادرسان بین المللی حدود ۲۳ میلیون و ۷۰۰ هزار افغان به کمک های بشردوستانه جامعۀ جهانی وابسته هستند.

دفتر هماهنگی کمک‌های بشری سازمان ملل متحد(اوچا) روز سه شنبه(۱۳ اگست) در شبکۀ اکس(تویتر سابق) نوشته که ۴۸ درصد مردم افغانستان زیر خط فقر زندگی می‌کنند و ۱۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن آنها با عدم مصونیت غذایی مواجه اند.

اوچا همچنین گفته که فقر اقتصادی در افغانستان در مقایسه با سال های قبل به طور قابل توجهی افزایش یافته و برای سال جاری ۲۰۲۴ میلادی ۳ میلیارد دالر بودجه برای افغانستان درخواست کرده که تا حال صرف ۲۵ درصد آن را دریافت کرده است.

XS
SM
MD
LG