لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۲۹ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۵

سفر ملا حسن آخند به امارات متحده عربی؛ وی در فهرست تحریم های شورای امنیت قرار دارد


 ملا محمد حسن آخند، رئیس‌الوزرای حکومت طالبان
ملا محمد حسن آخند، رئیس‌الوزرای حکومت طالبان

با آن که نام ملا محمد حسن آخند، رئیس‌الوزرای حکومت طالبان، در لیست تحریم‌های سازمان ملل متحد شامل است، اما او به امارات متحدهٔ عربی سفر کرده است.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان ناوقت روز جمعه ۲۶ اسد در صفحهٔ ایکس خود بدون آن که تاریخ سفر محمد حسن آخند را مشخص بسازد،نوشته که او به هدف تداوی به آن کشور رفته است.

ذبیح‌الله مجاهد، افزوده که محمد حسن آخند در جریان این سفر با محمد بن زید‌ آل نهیان، رئیس دولت امارات متحدهٔ عربی دیدار کرده است.

رئیس دولت امارات متحده عربی گفته که کشور اش در بخش بازسازی افغانستان ،در کنار افغان ها است.

شورای امنیت سازمان ملل متحد دهها تن از افراد بلند پایه طالبان را در فهرست تحریم سفر ها قرار داده است.
شورای امنیت سازمان ملل متحد دهها تن از افراد بلند پایه طالبان را در فهرست تحریم سفر ها قرار داده است.

افراالحمیدی، رئیس روابط ستراتیژیک وزارت خارجهٔ امارات متحدهٔ عربی نیز روز جمعه در صفحهٔ ایکس خود نوشته است که محمد بن زید آل نهیان، رئیس امارات متحده عربی با رئیس‌الوزرای افغانستان که در یکی از شفاخانه‌ها تحت تداوی است، دیدار کرده است.

برای جزییات بیشتر در مورد سفر رئیس‌الوزرای حکومت طالبان از ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان پرسیدیم،‌ اما او به پرسش‌های رادیو آزادی پاسخ نداد.

رئیس دولت امارات متحده عربی دردیدار با ملا حسن آخند گفته است که کشورش در بازسازی افغانستان سهم میگیرد

سفر محمد حسن آخند، رئیس‌الوزرای حکومت طالبان به امارات متحده درحالی صورت گرفته که به شمول او، آن عده از مقام‌های حکومت طالبان که در لیست تحریم‌های شورای امنیت ملل متحد شامل اند حق ندارند بدون اجازهٔ این شورای سفر کنند.

اما این که او اجازهٔ سفر را دریافته کرده بود یا نه، جزییاتی داده نشده است.

گفتنی‌ست که در طول سه سال حاکمیت دوبارهٔ طالبان، این نخستین سفر خارجی رئیس‌الوزرای حکومت طالبان به خارج از افغانستان است.

برخی از آگاهان امور حقوقی می‌گویند، سفر بدون اجازهٔ مقام‌های که در لیست تحریم‌های ملل متحد شامل اند، نقض قوانین بشری است.

اختر راسخ یکی از این آگاهان در این مورد به رادیو آزادی گفت: «سفرهای‌های رهبران بلندپایه به کشورهای مختلف که نام‌های بیشتر شان در لیست سیاه اداره‌های بین‌المللی شامل است، اما با آن هم سفر می‌کنند، من گفته می‌توانم که نقض دیگری در بخش قوانین و حقوق بشری است.»

سراج الدین حقانی وزیر داخله حکومت طالبان نیز که در فهرست تحریم های شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار دارد، به امارات متحده عربی سفر کرده بود.
سراج الدین حقانی وزیر داخله حکومت طالبان نیز که در فهرست تحریم های شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار دارد، به امارات متحده عربی سفر کرده بود.

حکمت‌الله حکمت، یک آگاه دیگر حقوقی می‌گوید، برخی از سفرهای مقام‌های طالبان به شورای امنیت راجع نمی‌شود درحالی که آن‌ها به عنوان مقام‌های فعلی افغانستان نمی‌توانند بدون اجازه سفر کنند:

«برخی از این سفرها به اجازهٔ کمیتهٔ انجام می‌شود که در ملل متحد موجود است، اما بیشتر سفرها به این کمیته راجع نمی‎شود، آن‌ها با حکومت‌ها توافق می‌کنند که سفر می‌کنند.»

این درحالی‌ست که پیش از این نیز برخی از مقام‌های حکومت طالبان که در لیست‌ تحریم‌های شورای امنیت ملل متحد شامل اند سفرهای خارجی داشته اند که بعدا گفته شده آن‌ها از شورای امنیت اجازه گرفته‌اند.

در این لیست کمیتهٔ نظارت بر تحریم‌های ملل متحد به شمول محمد حسن آخند، اسامی ۶۱ مقام‌ حکومت طالبان موجود است که تحت تحریم‌های بین‌المللی قرار دارند.

این مقام‌های حکومت طالبان از سوی شورای امنیت ملل متحد متهم به نقض حقوق بشر، محدودیت بر تحصیل و کار زنان و دست داشتن در قاچاق مواد مخدر هستند.

XS
SM
MD
LG