لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۲۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۰

وزارت خارجه فرانسه: تا زمانی که در برابر زنان در افغانستان خشونت وجود داشته باشد، اوضاع بهبود نمی‌یابد


تعدادی از زنان و دختران معترض افغانستان
تعدادی از زنان و دختران معترض افغانستان

وزارت خارجه فرانسه می‌گوید برای بهبود وضعیت مردم افغانستان از تمامی فشارها در برابر طالبان کار می‌گیرد.

این وزارت روز جمعه ۱۶آگست با نشر اعلامیهء گفته، تا زمانیکه در افغانستان خشونت و تهدیدات در برابر زنان پایان نیابد،اوضاع این کشور به حالت عادی برنخواهد گشت.

در اعلامیه ابراز نگرانی شده که خشونت علیه زنان و حذف نقش آنان از بخش‌های محتلف اجتماع، پیشرفت افغانستان را ناممکن می‌کند.

در ادامه آمده که "طالبان قطعنامه ۲۵۹۳ شورای امنیت ملل متحد را مراعات نکرده است و با عمل نکردن به تعهدات خود پیهم حقوق بشر را زیر پا کرده اند".

وزارت خارجه فرانسه نقض حقوق زنان و دختران در افغانستان را محکوم کرده و گفته که ممنوعیت کار و آموزش زنان بر اساس تصمیم طالبان قابل توجیه و قبول نیست.

وزارت خارجه فرانسه اعلامیه مرتبط با رویداد های افغانستان را به مناسبت سومین سالگرد حکومت طالبان منتشر کرده است.
وزارت خارجه فرانسه اعلامیه مرتبط با رویداد های افغانستان را به مناسبت سومین سالگرد حکومت طالبان منتشر کرده است.

پیش از این وزارت های خارجه کانادا و جرمنی در ۱۵ آگست، در واکنش به تکمیل شدن سه سالگی حکومت طالبان، با نشر اعلامیه ها در مورد وضعیت حقوق بشر در افغانستان ابراز نگرانی کرده اند.

در اعلامیه های جرمنی و کانادا آمده که با حاکمیت دوباره طالبان در افغانستان دستاوردهای دو دهه در بخش مردم سالاری، حقوق بشر و تحصیل از دست رفته است، زنان و دختران در خانه و جامعه خود زندانی شدند و امید شان به آینده روشن کم است".

یک بانوی افغان: دنیا فقط اعلامیه میدهد و هیچ اقدام عملی نمیکند که طالبان وادار به بازگشایی مکاتب دختران شوند

شماری از زنان هم انتقاد می کنند که با آمدن طالبان به تمام معنی از جامعه حذف شده اند. فاطمه اعتمادی فعال حقوق زنان و مهاجر در پاکستان به رادبو آزادی گفت:

" اگر به عنوان یک زن به زنده‌گی خود از آگست ۲۰۲۱ نگاه کنم، بدبختانه در اولین قدم از وظیفه برکنار شدم، به تعقیب آن به عنوان یک ورزشکار از فدراسیون دور شدم و در آخر به عنوان یک زن از جامعه هم حذف شدم، باز که بخاطر بی عدالتی صدا بلند کردم تهدید شدم و مجبور شدم که وطن و همه چیز را رها کنم".

طالبان به نقض گسترده حقوق بشر به ویژه حقوق زنان و دختران در افغانستان متهم اند.
طالبان به نقض گسترده حقوق بشر به ویژه حقوق زنان و دختران در افغانستان متهم اند.

یک دانشجوی محروم از تحصیل پوهنتون ولایت بلخ که نمی خواهد به دلیل حساسیت موضوع در گزارش نام اش گرفته شود به رادیو آزادی گفت، با گذشت هر روز امید او برای رفتن دوباره به پوهنتون در حال از بین رفتن است:

"اینکه مکاتب و پوهنتون‌ها بسته اند، همه در مورد نتیجه نادرست آن می دانند، اما برای ختم آن هیچ اقدام عملی نمی شود، جامعه جهانی هم فقط در این مورد اعلامیه می دهد، تاکنون اینگونه فشاری بر طالبان نیاورده که آنان مجبور شوند و این حق را به ما بدهند".

قابل ذکر است که در داخل و بیرون از کشور از طالبان بارها بخاطر دادن حقوق زنان بخصوص آموزش و کار آنان از طالبان درخواست شده اما طالبان با گذشت سه سال به این خواست‌ها جواب مثبت نداده اند.

مولوی عبدالکبیر معاون رییس الوزرای حکومت طالبان به تازه‌گی در گفتگو با یک رسانه داخلی ادعا کرده که بر کار زنان ممنوعیت وضع نشده و برای تعلیم دختران مدرسه های دینی را باز کرده اند.

این مقام بلند پایه حکومت طالبان ادعا کرده که اکنون ۸۵ هزار زن در بخش‌های مختلف حکومت طالبان مصروف کار اند.

مرتبط

XS
SM
MD
LG