لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۲۹ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۵۳

تلاش زنان افغان برای فرار از کشور از طریق راه‌های غیرقانونی افزایش یافته است


گزارش‌«سی‌ان‌ان» به وضعیت دشوار مهاجرت زنان افغان پرداخته‌ است.
گزارش‌«سی‌ان‌ان» به وضعیت دشوار مهاجرت زنان افغان پرداخته‌ است.

پس از روی کار آمدن دوبارۀ حکومت طالبان در افغانستان، شماری از زنان و دختران این کشور برای دستیابی به «آزادی و حقوق‌شان» راه‌های خطرناک مهاجرت غیرقانونی را پیش می‌گیرند.

شبکه خبری «سی‌ان‌ان» با روایت داستانی از یک عضو پیشین اردوی ملی افغانستان، این موضوع را گزارش کرده‌است.

این گزارش می‌گوید که این زن در سال ۲۰۲۲ در مسیر مهاجرت غیرقانونی از ایران به ترکیه توسط قاچاقبران برای ۲۰ روز به گروگان گرفته شد و قاچاقبران از خانواده‌اش درخواست پول کردند.

بر اساس این گزارش، زنان و دختران افغان برای فرار از تهدیدات طالبان و محدودیت‌های شدید آنان، با وجود خطرات دستگیری و حتی مرگ، مجبور به مهاجرت غیرقانونی می‌شوند.

اما این عضو پیشین اردوی ملی افغانستان تنها زنی نیست که با چنین سرنوشتی مواجه شده، بلکه صدها زن و دختر افغان دیگر نیز به دلیل فشارهای طالبان بر زنان در افغانستان و فرار از آن راه‌های قاچاقی مهاجرت را در پیش گرفته‌اند.

صالحه عینی، یکی از اعضای جنبش‌های اعتراضی زنان، به رادیو آزادی می‌گوید که پس از تسلط طالبان، در اعتراضات زنان شرکت داشت و به‌دلیل تهدیدها و خطر بازداشت، ناگزیر شد به‌طور قاچاقی همراه با برادرش که نظامی پیشین بود، مسیر افغانستان تا ایران را طی کند.

او می‌گوید که به‌خاطر شرایط نتوانسته بود پاسپورت بگیرد و به شکل قانونی از کشور خارج شود.

صالحه افزود که در این مسیر توسط پولیس ایران بازداشت شد: "متأسفانه، از میان صد نفری‌که با ما بودند، همه را رد مرز کردند. کارت خودم و کارت نظامی برادرم را نشان دادیم و ما و چند زن دیگر را در بدل پول رها کردند. در طول سفر نیز با دزدها و مشکلات دیگری روبه‌رو شدیم، این مسافرت برای ما سراسر خاطرات تلخ بود."

شماری از زنان افغان که به عنوان فعال مدنی در این کشور می‌کردند، ادعا دارند که از سوی طالبان تهدید می‌شوند.
شماری از زنان افغان که به عنوان فعال مدنی در این کشور می‌کردند، ادعا دارند که از سوی طالبان تهدید می‌شوند.

یک زن دیگر که به دلیل حساسیت موضوع نخواست نامش در گزارش منتشر شود می‌گوید که او در افغانستان فعالیت‌های مدنی داشت و به همین دلیل چندین بار از سوی طالبان با تهدید روبه‌رو شده‌است: "خانه ما تلاشی آمده بودند، بعد آن روز شوهرم از خانه بیرون شد و دیگر برنگشت و به دلیل تهدیدات من و شوهرم روبه‌رو شدیم و پس از آن من مجبور شدم با دخترم از طریق راه چمن قاچاقی به پاکستان بروم."

او می‌گوید که اکنون در وضعیت بدی در پاکستان به سر می‌برد و هنوز سرنوشت شوهرش نیز معلوم نیست.

زنان و دخترانی‌که اما هنوز در افغانستان‌اند با این چالش‌ها و محدودیت‌ها از سوی طالبان دست و پنجه نرم می‌کنند.

دنیا حمیدی، یکی از باشنده‌گان ولایت نیمروز می‌گوید که زنده‌گی تحت حاکمیت طالبان برای زنان بسیار دشوار است و مهاجرت قانونی از افغانستان نیز به شدت پیچیده شده‌است.

او می‌افزاید: "شرایط فعلی به‌گونه‌ای است که مهاجرت قانونی بسیار سخت شده‌است. پاسپورت و ویزا موجود نیستند. سایت‌های پاسپورت بسته‌اند و ثبت‌نام حضوری هم امکان‌پذیر نیست. سایت ماه یک‌بار باز می‌شود تا ثبت‌نام کنیم و گرفتن پاسپورت شش تا هفت ماه زمان می‌برد."

این در حالی‌ست که پس از روی کار آمدن حکومت طالبان، به دلیل دستورات محدودکننده آن‌ها، نه‌تنها زنان و دختران، بلکه بسیاری از مردان نیز برای کار، تحصیلات و زنده‌گی بهتر به کشورهای همسایه و اروپایی به‌طور قانونی و غیرقانونی مهاجرت کرده‌اند.

سازمان بین‌المللی مهاجرت در آخرین گزارش خود گفته است که از سال ۲۰۲۰ بدین‌سو هشت میلیون افغان به کشورهای همجوار یا اروپایی مهاجرت کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG