لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۲۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۳۹

دیدبان حقوق بشر: ممنوعیت سفر ریچارد بنت به افغانستان «شرم‌آور» است


سازمان دیدبان حقوق بشر تصمیم طالبان مبنی بر ممنوعیت سفر ریچارد بنت به افغانستان را "شرم‌آور" توصیف کرده است.
سازمان دیدبان حقوق بشر تصمیم طالبان مبنی بر ممنوعیت سفر ریچارد بنت به افغانستان را "شرم‌آور" توصیف کرده است.

در ادامۀ واکنش‌ها به ممنوعیت سفر ریچارد بنت، گزارش‌گر ویژه سازمان ملل متحد به افغانستان، سازمان دیدبان حقوق بشر این اقدام حکومت طالبان را "شرم‌آور" می‌خواند.

الین پیرسون، رئیس بخش آسیای این سازمان، روز چهارشنبه «اول سنبله» در بیانیه‌ای گفت که ممنوعیت سفر آقای بنت به افغانستان از سوی طالبان باید ارادۀ جامعۀ جهانی را در مستند کردن و پاسخ‌گویی به موارد نقض حقوق بشر در افغانستان تقویت کند.

در بیانیۀ وی آمده که این تصمیم حیران‌کننده نیست، چون طالبان هیچ توجهی به حقوق بشر ندارند.

در همین حال، ممنوعیت سفر آقای بنت به افغانستان موجب نگرانی‌های زیادی میان نهادهای حقوق بشری شده‌است.

مجمع مدافعان حقوق بشر در اعلامیه‌ای، این تصمیم طالبان را محکوم کرده و گزارش‌های ریچارد بنت در مورد افغانستان را مبتنی بر حقیقت دانسته است.

جنبش زنان «شنبه‌های ارغوانی» نیز در اعلامیۀ خود گفته که طالبان تلاش دارند تا جنایات خود را پنهان کنند.

برخی فعالان حقوق زنان اگرچه این تصمیم طالبان را نگران‌کننده می‌دانند، بر این باورند که این تصمیم طالبان هیچ تأثیری بر وضعیت فعلی در افغانستان نخواهد گذاشت، زیرا طالبان به دلیل نقض حقوق بشر از سوی جامعۀ جهانی به رسمیت شناخته نشده‌است.

ترنم سیدی، فعال حقوق زنان، به رادیو آزادی گفت:

"اگر آقای بنت به افغانستان سفر نکند، ماهیت طالبان برای جهانیان، سازمان ملل متحد، سازمان حقوق بشر و مردم ثابت شده‌است. طالبان نمی‌تواند سفیدنمایی کند چرا که جرم و جنایت، جنگ‌های نیابتی، بازداشت‌های خودسرانه و شکنجۀ مردم در سه سال گذشته نشان‌دهندۀ این است که وضعیت حقوق بشری در افغانستان بسیار بحرانی است."

راحل تلاش، یکی دیگر از فعالان حقوق زنان، می‌گوید که محدودیت بر سفر ریچارد بنت به افغانستان، برای آیندۀ زنان افغان خبر نگران‌کنندۀ است و پس از این هیچ‌کس نخواهد بود که صدای زنان افغان را بلند کند:

"متأسفانه این نشان‌دهندۀ این است که افغانستان در یک سیاه‌چال رفته است و هیچ‌کسی نمی‌تواند آن را نجات بدهد و هیچ‌کسی نمی‌تواند صدای مردم را بشنود و اگر هر روز در جاده‌ها مردم را تیرباران کنند، کسی خبر نخواهد شد، زیرا رسانه‌ها را نیز محدود ساخته‌اند."

ریچارد بنت گفته است که ممنوعیت سفر او به افغانستان سیگنال نگران‌کنندۀ برای حقوق بشر در این کشور است و باید لغو شود.
ریچارد بنت گفته است که ممنوعیت سفر او به افغانستان سیگنال نگران‌کنندۀ برای حقوق بشر در این کشور است و باید لغو شود.

این درحالی‌ست که ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان، روز سه‌شنبه هفتۀ روان به یک رسانه خصوصی در افغانستان تأیید کرد که آن‌ها بر سفر آقای بنت ممنوعیت وضع کرده‌اند.

آقای مجاهد افزود که این تصمیم به گفتۀ او به دلیل "تبلیغات ضد افغانستان" آقای بنت گرفته شده‌است.

هرچند سازمان ملل متحد تا اکنون در این مورد رسماً اظهار نظر نکرده، اما ریچارد بنت در واکنش به این تصمیم گفته است که او به مستندسازی نقض حقوق بشر در افغانستان ادامه می‌دهد.

آقای بنت، روز چهارشنبه در اعلامیۀ خود گفت که ممنوعیت سفر او به افغانستان توسط طالبان، یک عقب‌گرد است و سیگنال نگران‌کنندۀ را در رابطه با حقوق بشر به ملل متحد و جامعۀ جهانی می‌رساند.

او تأکید کرد که این تصمیم باید لغو شود.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان، به پرسش‌های رادیو آزادی دربارۀ اظهارات اخیر آقای بنت پاسخ نداده‌است.

XS
SM
MD
LG