لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۲۴ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۵۰

مسدود ماندن تورخم - پشاور به تجارت افغانستان و پاکستان آسیب‌های جدی وارد کرده است


صدها لاری حامل میوه و سبزی در مسیر تورخم-پشاور متوقف شده‌اند.
صدها لاری حامل میوه و سبزی در مسیر تورخم-پشاور متوقف شده‌اند.

مسیر تورخم-پشاور در منطقه بیگیاری که از اثر احتجاج مردم محل بر روی هر گونه رفت‌وآمد مسدود شده بود، هنوز باز نشده‌است.

خان‌جان الکوزی، عضو هیئت مدیره اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان، به رادیو آزادی گفت که به دلیل مسدود شدن این مسیر صدها لاری حامل میوه تازه، ترکاری و اموال تجارتی در دو طرف متوقف مانده که به دلیل آن خسارات هنگفت به بازرگانان وارد شده‌است.

آقای الکوزی افزود:

"۱۰ تا ۲۰ لاری که میوه تازه به شمول انگور و سبزی را بار کرده بودند به گونه کامل از بین رفته و خسارات هنگفت به بازرگانان وارد شده‌است. من فکر می‌کنم که هرگاه این راه باز نشود، نه‌تنها این‌که روزانه برای هر بازرگان بین یک صد تا دو صد هزار دالر زیان می‌رسد، بلکه کار و بار هم ختم می‌شود، صادرات و واردات تمام می‌شود، به همین‌گونه کانتینرهای ترانزیت ما که متوقف مانده است بالای‌شان مالیه می‌آید."

صدها لاری حامل میوه و سبزی در مسیر تورخم-پشاور متوقف شده‌اند.
صدها لاری حامل میوه و سبزی در مسیر تورخم-پشاور متوقف شده‌اند.

در این حال، داکتر مخلص احمد، مشاور اتاق تجارت و صنایع افغانستان و پاکستان در ننگرهار، به رادیو آزادی گفت که در حال حاضر فصل میوه و سبزی افغانستان است و متوقف شدن لاری‌های میوه تازه و سبزی زیان بزرگ را به کشاورزان و بازرگانان وارد می‌کند: "فصل میوه تازه و سبزی ما است، این نه‌تنها برای بازرگان، بلکه برای کشاورزان نیز یک زیان بزرگ است، بخاطری‌که یکی مال به وقت نرسیده و از بین می‌رود، اگر هم برسد مصارف آن بیشتر است. در کنار این، هفته گذشته میوه تازه و سبزی ضایع شد."

شماری از راننده‌گان این موترهای باربری می‌گویند که معترضان در منطقه بیگیاری بر بالای سرک سنگ انداخته‌اند و به هیچ کس اجازه عبور نمی‌دهند.

آنان می‌گویند که با مشکلات سخت روبه‌رو شده‌اند و می‌خواهند که حکومت پاکستان مشکل این مسیر را حل کند.

معصوم افریدی، یکی از راننده‌گان موترهای لاری، در مورد به رادیو آزادی گفت: "راه بند است، موتر ما ایستاد است، انگور بار داشت که همه از بین رفت، صف موترهای لاری تا تورخم و از این طرف تا تخته بیک رسیده است، برای مردم مشکل زیاد ایجاد کرده، تنها کسانی را اجازه می‌دهند که همرایش بیمار باشد و با پای خود رفته نتواند."

تورخم یکی از پر رفت‌وآمدترین بنادر کشور است.
تورخم یکی از پر رفت‌وآمدترین بنادر کشور است.

مسیر تورخم-پشاور در منطقه بیگیاری خیبر پختونخوا نزدیک به ۱۰ روز پیش به اثر احتجاج مردم محل مسدود شد.

احتجاج کننده‌ها که گفته می‌شود بیشتر شان خانواده‌های بیجاه شده منطقه تیرا هستند، از حکومت پاکستان می‌خواهند که آن‌ها را دوباره به مناطق‌شان انتقال کند.

بر اساس گزارش‌ها، در نتیجه عملیات ارتش پاکستان در منطقه راجگل تیرا در سال ۲۰۲۳ میلادی ۲۰ هزار خانواده به منطقه جمرود بی‌جا شده بودند که هنوز هم اجازه دوباره رفتن به منطقه برای‌شان داده نشده است و در مقابل این خانواده‌ها شاهراه تورخم-پشاور را بر روی مردم مسدود کرده‌اند.

سفارت افغانستان تحت کنترول حکومت طالبان در اسلام‌آباد با نشر اعلامیه‌ای خواهان توجه جدی حکومت پاکستان برای باز شدن این شاهراه شده‌است.

این اعلامیه که ناوقت روز چهارشنبه «۰۷ سنبله» منتشر شده در آن آمده است که دروازه تورخم در زمان فصل رسیدن میوه تازه و سبزی افغانستان تا حال چندین بار باز و بسته شده است.

در اعلامیه این هم آمده که در حال حاضر دست کم ۲،۰۰۰ لاری در مسیر تورخم به طرف پشاور از سوی افرادی محدود متوقف شده که از اثر آن میلیون‌ها دالر به بازرگانان آسیب می‌رسد.

تورخم که یک مسیر مهم تجارتی بین افغانستان و پاکستان است، پیش از این هم به دلایل مختلف بر روی هر گونه رفت‌وآمد مسدود شده‌است.

بازرگانان افغان می‌گویند که در حال حاضر تجارت افغانستان به دلیل مشکلات مختلف از طریق بندر کراچی هم کاهش یافته است.

XS
SM
MD
LG