لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۲۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۲

گذرگاه تورخم برای سومین روز به روی مسافران و وسایط نقلیه مسدود است


ملا محمد نور حبیبی می‌گوید که این گذرگاه از سوی پاکستان مسدود شده و خواست‌های طالبان برای بازگشایی آن تا کنون پذیرفته نشده است.
ملا محمد نور حبیبی می‌گوید که این گذرگاه از سوی پاکستان مسدود شده و خواست‌های طالبان برای بازگشایی آن تا کنون پذیرفته نشده است.

پس از گذشت دو روز از درگیری میان نیروهای حکومت طالبان و نظامیان پاکستانی در منطقۀ غورکی در نزدیکی گذرگاه تورخم، هنوز هم این گذرگاه به روی رفت‌وآمد مسافران و وسایط ترانسپورتی مسدود است.

ملا نور حبیب، آمر ترانسپورت حکومت طالبان در تورخم، روز چهارشنبه ۱۴ اگست به رادیو آزادی گفت که دروازه از سوی پاکستان مسدود شده و تا هنوز خواست آن‌ها برای باز شدن دوبارۀ این گذرگاه پذیرفته نشده‌است:

"این سومین روز است که پاکستان گذرگاه تورخم را بروی مردم و ترانسپورت مسدود کرده‌است، ما هر روز برای‌شان می‌گوئیم که دروازه را باز کنند، اما تا هنوز در این مورد اقدام نکرده‌اند. زیان‌های آن بسیار زیاد است، ما دیروز عصر و شب برای‌شان گفتیم که برای یک ساعت دروازه را باز کنند که مسافرین به جاهای خود بروند، اما حرف ما را قبول نکردند."

تواب، یکی از کسبه‌کاران در منطقۀ تورخم، به رادیو آزادی گفت که وضعیت در تورخم آرام است و هیچ‌کسی در این منطقه دیده نمی‌شود و ساکنان تورخم هم به‌خاطر ترس از آغاز درگیری دوباره مناطق‌شان را ترک کرده‌اند.

تواب به رادیو آزادی گفت:

"دیروز مردم زیاد آمده بودند، اما دروازه باز نشد. امروز که رخصتی است، هیچ‌کسی هم در تورخم نیامده است. باشنده‌های محل هم اموال‌شان را کشیده‌اند و هیچ‌کسی در خانه نیست."

یکی از باشنده‌های لندی کوتل در طرف پاکستان به دلیل حساسیت موضوع بدون گرفتن نام‌اش به رادیو آزادی گفت که بعضی از باشنده‌های تورخم به این منطقه آمده‌اند و کسانی‌که جای بودوباش نداشتند، شب را در بین موتر سپری کردند:

"در وقت جنگ مردم خانه‌های‌شان را ترک کرده و به طرف لندی کوتل فرار کرده‌اند که ۱۸ کیلومتر راه است. بعضی از خانواده‌ها که خویشاوندان‌شان در لندی کوتل نبود، شب را در بین موتر سوزوکی سپری کردند."

تورخم هر از گاهی به محل درگیری میان مرزبانان دو کشور تبدیل می‌شود. این درگیری معمولا به مسدود شدن موقت مرز منجر می‌شود.
تورخم هر از گاهی به محل درگیری میان مرزبانان دو کشور تبدیل می‌شود. این درگیری معمولا به مسدود شدن موقت مرز منجر می‌شود.

دفتر والی حکومت طالبان در ننگرهار روز سه‌شنبه در اعلامیه‌ای گفت که درگیری پس از آن آغاز شد که نیروهای طالبان در منطقۀ غورکی پوستۀ‌شان را توسعه می‌دادند و از سوی نظامیان پاکستانی بر آنان شلیک شد و آنان به پاسخ متقابل پرداختند.

در اعلامیه گفته شده بود که در این درگیری دو تن کشته و سه تن زخمی شده‌اند و همچنان ۷۰۰ خانواده از مناطق‌شان بی‌جا شده‌اند، اما باشنده‌های محل در صحبت با رادیو آزادی گفتند که در این رویداد سه عضو یک خانواده به شمول یک زن و دو کودک کشته و یک عضو دیگر این خانواده زخمی شده‌است.

وزارت داخله حکومت طالبان نیز کشته شدن سه غیرنظامی در این درگیری را تأیید کرده است.

تلاش کردیم نظر مقام‌های پاکستانی در تورخم را بگیریم، ولی موفق نشدیم، اما روز سه‌شنبه یاسر خان، یکی از مقامات وزارت داخله پاکستان، به رادیو مشال/بخش پاکستان رادیو آزادی گفته بود که دستور بازگشایی دروازه تورخم داده شده و آن‌ها دفاتر خود را دوباره گشوده‌اند و رفت‌وآمد مسافران به زودی آغاز خواهد شد.

این بار نخست نیست که نیروهای طالبان با نظامیان پاکستانی در امتداد خط دیورند درگیر می‌شوند، بلکه پیش از این نیز گاه و ناگاه این‌گونه درگیری‌ها رخ داده که در کنار وارد شدن تلفات به مردم عام، باعث مسدود شدن دروازۀ تورخم بروی رفت‌وآمد مسافران و وسایط باربری شده‌است.

XS
SM
MD
LG