لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۳۴

دختران بازمانده از تحصیل در بدخشان، رستورانت ویژهٔ بانوان را تاسیس کرده اند


کافه و رستورانت گونیش که توسط گروهی از دختران در بدخشان تاسیس شده است.
کافه و رستورانت گونیش که توسط گروهی از دختران در بدخشان تاسیس شده است.

زهره گونیش، بانوی ۳۱ ساله، دو ماه پیش رستورانت "گونیش" را با هدف حمایت از زنانی که از کار و تحصیل محروم شده‌اند، باز کرد.

زهره گونیش که خود مالک و مدیر این رستورانت است، می‌گوید:

" در شرایط کنونی تنها زمینه تجارت برای خانم ها مساعد است . دروازه مکاتب و دانشگاه ها به روی ما بسته است . هدف من از ایجاد این رستورانت، فراهم کردن فرصت برای زنانی است که به دلیل شرایط کنونی افغانستان، از کار و تحصیل بازمانده‌اند."

یکی از این زنان، مهناز یزدان‌پرست است که سه سال پیش به دلیل ممانعت طالبان از ادامه تحصیل بازماند. او اکنون به عنوان کارمند در این رستورانت مشغول به کار است.
بانو یزدان پرست به رادیو آزادی می‌گوید:

" اینکه من از ادامه تحصیل بازماندم تصمیم گرفتم که بروم در رستورانت کار کنم. چون خواستم با این کار از مشکلات صحی و روانی رهایی یابم . هدف اصلی من ادامه تحصیل و رسیدن به آرزوهایم است، اما به دلیل شرایط دشوار کنونی، این شغل را انتخاب کرده‌ام تا از مشکلات روانی ناشی از بیکاری و فشارهای روحی در امان باشم."

زنان و دختران در رستورانت گونیش گردهم می آیند غذا میخورند و با هم تبادل نظر می کنند.
زنان و دختران در رستورانت گونیش گردهم می آیند غذا میخورند و با هم تبادل نظر می کنند.

اما فعالیت زنان در بدخشان بدون چالش نیست. برخی از فعالان حقوق زن از جمله شبنم خورشید، از وضعیت زنان جوان بدخشانی که به کارهای سخت و شاقه مشغول شده‌اند، ابراز نگرانی می‌کند. خورشید به رادیو آزادی گفت:

" امروز از بسته شدن مکاتب و از محدودیت های که طالبان بالای زنان وضع کرده است سه سال سپری گردید . اگر حکومت طالبان درب‌های مکاتب و پوهنتون‌ها را به روی دختران باز نکند، این دختران نه تنها با مشکلات جسمی و روانی روبرو خواهند شد، بلکه آینده‌ای تاریک در انتظارشان خواهد بود."

زهره گونیش: هدف من از ایجاد این رستورانت، فراهم کردن فرصت برای زنانی است که از کار و تحصیل بازمانده‌اند.

با وجود این نگرانی‌ها، مقامات طالبان به زنان هشدار می دهد که اگر قوانین حکومت آنان را زیر پا بگذارند، طالبان جلو فعالیت زنان را خواهند گرفت.

مولوی ثمرالدین، مدیر تشبثات ریاست صنعت حکومت طالبان، در این باره می گوید :

"فعالیت زنان در چارچوب شریعت اسلامی و دستورات امارت اسلامی مجاز است اگر مطابق شریعت و پالیسی امارت اسلامی فعالیت کنند ما از کار شان حمایت میکنیم و هرگاه کارشان مخالف شریعت و اصول امارت باشد ما نه تنها که کمک شان نمی کنیم بلکه آماده مسدود کردن کار این زنان می باشیم."

آقای ثمرالدین میگوید که پالیسی حکومت طالبان برای فعالیت زنان در بیرون از خانه ُ‌رعایت حجاب اسلامی، تفکیک جنسیتی در محیط کاری، نیاز به همراهی محرم و محدودیت های ساعت کاری میباشد.

در رستورانت گونیش دختران با سلیقه خاص غذا های محلی و مروج را تهیه می کنند و به مشتریان شان ارائه می کنند.
در رستورانت گونیش دختران با سلیقه خاص غذا های محلی و مروج را تهیه می کنند و به مشتریان شان ارائه می کنند.

در کنار رستورانت گونیش، رستورانت دیگری به نام "کدبانو" نیز که ویژه زنان است، در بدخشان فعالیت دارد.
در سه سال گذشته، تعداد زیادی از دختران جوان بدخشانی به کارهای مانند رستورانت‌داری، خیاطی و قالین‌بافی مشغول شده‌اند.

این بانوان ابراز امید واری میکنند که محدودیت ها بالای کار زنان رفع و دروازۀ مکاتب و پوهتونها به روی آنها باز شود تا بتوانند دوباره به دنبال تحقق آرزوهای خود بروند.

گزارش: نعمت الله احمدی

XS
SM
MD
LG