لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۲۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۵۹

سیلاب‌زدگان افغانستان از نبود کمک‌ها و عدم پیش‌گیری از حوادث شکایت دارند


سازمان بین‌المللی مهاجرت از ویران شدن نزدیک به هزار خانه در پی سیلاب‌های اخیر در افغانستان خبر داده است.
سازمان بین‌المللی مهاجرت از ویران شدن نزدیک به هزار خانه در پی سیلاب‌های اخیر در افغانستان خبر داده است.

برخی از افراد متضرر از سیلاب‌ها در ولایت‌های مختلف افغانستان از نبود کمک‌ها شکایت می‌کنند.

آن‌ها مدعی‌اند که حکومت طالبان و اداره‌های کمک‌رسان تا اکنون هیچ رسیدگی به آن‌ها نکرده و هیچ برنامه‌ای برای پیش‌گیری از آسیب‌های ناشی از سیلاب ندارند.

وید احمد رسولی، باشندهٔ منطقهٔ ده‌بالای ولسوالی کامۀ ننگرهار است که به گفتۀ او، در سیلاب‌های اخیر خسارات مالی هنگفتی به او وارد شده است.

نوید احمد در صحبت با رادیو آزادی ادعا می‌کند که حکومت طالبان هیچ برنامه‌ای برای پیش‌‌گیری از آسیب‌های ناشی از رویدادهای طبیعی ندارد.

«من خودم یک شخص سیلاب‌زده هستم، شب چهارشنبۀ گذشته سیلاب‌هایی که رخ داد، خانۀ ما را هم ویران کرد. مسئله دیگر این است که قرار است در آینده هم این سیلاب‌ها رخ بدهد، باید حکومت اقدامات جدی در این مورد انجام بدهد، باید برای رودخانه‌ها دیوارهای استنادی بسازند به‌خاطر که هیچ راه برای جلوگیری از آب وجود ندارد. هنگام سیل، آب به کوچه و پس‌کوچه‌ها وارد می‌شود که آسیب زیاد می‌رساند. پس حکومت باید دیوارهای استنادی برای ما بسازد.»

صدیق‌الله راجع، یک باشنده ولایت غور مدعی است که حکومت طالبان و نه هم اداره‌های کمک‌رسان، هیچ کمکی به آسیب‌دیدگان سیلاب در این ولایت نکرده‌اند.

او به رادیو آزادی گفت: «سیلاب‌ها به مردم ضرر رسانده، تا حال کدام کمک صورت نگرفته با مردم، باز هم مردم منتظر هستند که امارت اسلامی همرای سیلاب‌زدگان کمک کنند. مردم از امارت می‌خواهند این مردم که بسیار اقتصاد ضعیف دارند حداقل امکان کار را برای‌شان بدهند.»

پیش از این سیلاب‌زدگان در گزارش‌های رادیو آزادی از ولایت‌های مختلف افغانستان از نبود کمک‌ها و عدم ساخت سرپناه از سوی حکومت طالبان شکایت کرده‌اند.

خواستیم در مورد آخرین آمار تلفات جانی و خسارات مالی در ولایت‌های مختلف در نتیجهٔ سیلاب‌ها و ادعاهای سیلاب‌زدگان مبنی بر عدم دریافت کمک‌ها از جانان سایق، سخنگوی وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث حکومت طالبان بپرسیم، اما او به سوالات رادیو آزادی پاسخ نداد.

در سال جاری وقوع سیلاب‌های مدهش در افغانستان تلفات و خسارت کم‌سابقه‌ای را در چند ولایت افغانستان برجای گذاشت.
در سال جاری وقوع سیلاب‌های مدهش در افغانستان تلفات و خسارت کم‌سابقه‌ای را در چند ولایت افغانستان برجای گذاشت.

این در حالی‌ست که ادارۀ هواشناسی وزارت ترانسپورت و هوانوردی حکومت طالبان، روز یک‌شنبه در صفحۀ ایکس (توییتر سابق) خود از باران و جاری شدن سیلاب‌ها در ولایت‌های کابل، بدخشان، نورستان، ننگرهار، لغمان، میدان وردک، لوگر، کنر، غزنی، پکتیکا، پکتیا، خوست، زابل، کندهار و ارزگان خبر داده است.

به گفتۀ این اداره، سطح این باران‌ها بین «۱۵ الی ۳۵» ملی‌متر خواهد بود.

این اداره همچنان از احتمال وزیدن بادهای شدید همراه با گرد و خاک در ولایت‌های غربی، جنوبی، شرقی و مرکزی خبر داده و گفته که سرعت آن در نقاط مختلف بین «۵۰ الی ۸۰» کیلومتر در ساعت خواهد بود.

با این حال، سازمان بین‌المللی مهاجرت (آی او ام) نیز ۲۱ آگست با نشر اعلامیه‌ای در صفحۀ ایکس (توییتر سابق) از ویران شدن نزدیک به هزار خانه در پی سیلاب‌های اخیر خبر داده بود.

بسیاری از ولایت‌های افغانستان در چند ماه گذشته شاهد سرازیر شدن سیلاب‌های شدید بوده‌اند که تلفات جانی و خسارات هنگفت مالی به مردم وارد کرده است.

این در حالی‌ست که کمیشنری عالی سازمان ملل در امور پناهنده‌گان (یو ان اچ سی آر) به تاریخ ۱۱م آگست نیز اعلام کرد که مردم افغانستان که از تغییرات اقلیمی آسیب دیده‌اند، به کمک‌های بیشتری نیاز دارند.

XS
SM
MD
LG