لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲۶ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۷

ادامهٔ بحث ها در مورد خروج امریکا از افغانستان؛ کانگرس روند تحقیقات را با جدیت دنبال می‌کند


 عساکر امریکایی در میدان هوایی بین المللی کابل، جای که در ماه اگست سال ۲۰۲۱ انفجار انتحاری صورت گرفت و ۱۳ سرباز امریکایی کشته شدند.
عساکر امریکایی در میدان هوایی بین المللی کابل، جای که در ماه اگست سال ۲۰۲۱ انفجار انتحاری صورت گرفت و ۱۳ سرباز امریکایی کشته شدند.

در حالی که به انتخابات ریاست جمهوری امریکا کمتر از دو ماه باقی مانده، کمیته روابط خارجی مجلس نماینده گان کانگرس امریکا با سه جنرال اردوی این کشور که شاهد خروج قوای امریکا از افغانستان بودند، تماس گرفته تا توضیحات آنها را در تحقیقات خود جا بدهد.

جمهوریخواهان مسوولیت هرج و مرج در جریان خروج قوای امریکا از افغانستان در ماه اگست سال ۲۰۲۱ را به دوش حکومت جو بایدن می اندازند ، اما دموکراتها می گویند که موافقتنامه صلح دوحه با طالبان که خروج قوای امریکائی از افغانستان جز آن بود، از سوی اداره قبلی دونالد ترمپ از حزب جمهوریخواهان، به امضا رسید.

روزنامه واشنگتن پُست به روز شنبه در یک گزارشی از قول منابع آگاه نوشته که گفته اند اعضای حزب جمهوریخواه در مجلس نماینده گان کانگرس می خواهند در مورد خروج قوا از افغانستانن، تحقیقات خود را وسیع تر بسازند و از این رو شاهدان را برای توضیحات دعوت می کنند.

بخشی از ساختمان کانگرس ایالات متحده امریکا
بخشی از ساختمان کانگرس ایالات متحده امریکا

نظر به گزارش، کمیته روابط خارجی مجلس نماینده گان کانگرس که تحت کنترول جمهوریخواهان است با سه جنرال قوای امریکائی که در وقت اخراج در کابل بودند و در عملیات خروج نیز فعالیت داشتند، تماس گرفته است.

دگر جنرال کریستوفر ډوناهو Christopher Donahue ، امیر البحر پیتر واسیلي Peter Vasely که در این اواخر تقاعد کرد و برید جنرال قوای ساحلی فارل سالیوان Farrell Sullivan مقاماتی اند که این کمیته آنها را به دادن توضیحات دعوت کرده است.

اسحاق اتمر: کانگرس در تلاش است تا ابعاد تاریک چگونه گی انفجار در میدان هوایی کابل و کشته شدن ۱۳ سرباز امریکایی را دریابد

این مقامات بر عملیات تخلیه نظارت می کردند . در بین آنها جنرال سالیوان حتی قبل از تخلیه بر طرح تخلیه اداره بایدن انتقاد کرده بود.

مجلس نماینده گان همچنان تلاشها را آغاز کرده است که دو مقام مهم حکومت، انتونی بلینکن وزیر خارجه و مشاور امنیت ملی قصر سفید جیک سالیوان را برای ارائه توضیحات به مجلس نماینده گان دعوت کند. مجلس نماینده گان هفته گذشته آقای بلینکن را برای توضیحات خواسته بود اما او حاضر نشد.

واشنگتن پُست از قول جیمز ادامر سخنگوی وزارت دفاع امریکا خبر داده که گفته است دوناهو، واسیلی و سولیوان، نکته نظرهای خود را به مجلس نماینده گان توضیح داده اند ، اما او اظهار میدارد که وزارت دفاع در مورد کدام جلسه رسمی کانگرس خبری بدست نیاورده است.

اسحاق اتمر کارشناس مسایل سیاسی
اسحاق اتمر کارشناس مسایل سیاسی

کارشناس امور سیاسی اسحاق اتمر به این باور است که در آستانه کمپاین های انتخابات ریاست جمهوری امریکا ، فهمیدن حقایق در مورد خروج بی نظم قوای امریکائی از افغانستان بسیار مهم بشمار میرود :

«با گذشت سه سال هنوز هم کمیته خارجی کانگرس امریکا قانع نیست که خروج عجولانه که امریکايی ها از افغانستان داشت آیا روی سیاست های معقول استوار بود ویا خیر، به همین خاطر اینها خواستند که وزیر خارجه امریکا آقای بلینکن را به کانگرس بخواهند. یک چیزی را هم نباید فراموش بکنیم که در زمان خروج عساکر امریکائی از افغانستان ، در کابل انفجاری صورت گرفت که در آن ۱۳ سرباز امریکائی کشته شد. و این بیشتر میتواند امریکائی ها را به این واداشته باشد که زوایای پنهان این قضیه را جستجو بکنند.»

ماتیو میلر سخنگوی وزارت خارجه امریکا کمیته روابط خارجی کانگرس را متهم میسازد که با این اقدام خود نیت بد دارد.

از سوی دیگر شارون یانگ سخنگوی قصر سفید در یک اعلامیه گفته است که اداره رئیس جمهور بایدن در مسئله تحقیقات همکاری میکند و تدابیر فوق العاده به شمول آماده کردن مقامات بلند رتبه را پیش گرفته است.

XS
SM
MD
LG