لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۳۰ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۱۱

صد‌ها افغان در پاکستان و ایران در انتظار رسیدگی به پرونده‌های مهاجرتی خود هستند؛ « جرمنی بدون دلیل درخواستی مرا رد کرد»


تعدادی از مهاجرین افغان که در اسلام آباد در انتظار رسیده گی به پرونده های مهاجرتی خود هستند.
تعدادی از مهاجرین افغان که در اسلام آباد در انتظار رسیده گی به پرونده های مهاجرتی خود هستند.

به ادامهٔ نگرانی‌ افغان‌های در معرض خاطر از بی‌سرنوشتی پرونده‌های پناهندگی شان به کشورهای پناهجو پذیر، برخی از فعالان و کارکنان نظام جمهوری مخلوع که منتظر دریافت ویزه‌ای کشور جرمنی هستند می‌گویند، هیچ پاسخی تاحال دریافت نکرده‌اند.

یک وکیل مدافع زن افغان که از دو سال به این‌سو با خانواده‌اش در پاکستان زندگی می‌کند و در انتظار دریافت ویزهٔ جرمنی بود، به رادیو آزادی می‌گوید که جرمنی پروندهٔ او را بدون دلیل قانع کنندهٔ رد کرده است. او افرود:

« بعد از سپری شدن یک سال به ما جواب منفی دادند و هیچ دلیل انرا ذکر نکردند که به کدام دلیل در خواست ما رد شده، در افغانستان خطر جانی متوجه ما بود به همین دلیل کشور خود و تمام هست بود خود را رها کرده به پاکستان پناه آوردیم، اینجا در پاکستان نیز با گذشت هر روز اوضاع سیاسی و اقتصادی با گذشت هر روز خراب شده روان است، یک امیدواری ما به کشور جرمنی بود که او هم رد شد.»

پیش از این نیز برخی از مهاجران افغان در صحبت با رادیو آزادی گفته‌اند که پرونده‌های شان از سوی کشور جرمنی رد شده است.

جرمنی در این اواخر سیاست سختگیرانه یی را در برابر مهاجرین در پیش گرفته و دو ماه قبل بیست و هشت تن از افغانهای مهاجر را نیز به افغانستان رد مرز کرد.
جرمنی در این اواخر سیاست سختگیرانه یی را در برابر مهاجرین در پیش گرفته و دو ماه قبل بیست و هشت تن از افغانهای مهاجر را نیز به افغانستان رد مرز کرد.

با این حال، نیلاب شهاب فعال حقوق بشر که او نیز مدت سه سال است پروندهٔ پناهندگی به جرمنی دارد، به رادیو آزادی گفت، هنوز هم به امید اخذ ویزهٔ این کشور در ایران شب و روز خود را سپری می‌کند:

«ما به کشور خود رفته نمی‌توانیم، اگر دوباره به افغانستان بر گردیم، کشته می شویم، جان ما در خطر است، یگانه امید ما همین بود که دولت جرمنی در کنار زنان بی چاره و‌ مظلوم افغان و مدافعین حقوق بسر و‌حقوق زن استاد خواهد شد، از حق و حقوق آنها دفاع می کند، به ما پناهنده گی می دهد، دل ما به همی خوش بود.»

یک بانوی دیگر افغان که خود را از نظامیان پیشین معرفی می‌کند با ابراز نگرانی در این مورد می‌گوید:

« من خودم یک خانم نظامی هستم، فعلا در افغانستان زنده گی می‌کنم، قبلا دوسال پیش به کیس پناهنده گی جرمنی در خواست داده بودم، تا فعلا برای من هیچ پاسخ نیامده، فعلا در افغانستان زنده‌گی ما در خطر است، بسیار نگران هستیم بخاطر ایکه کشورجرمنی تا این دم برای ما هیچ پاسخ مثبت و منفی نداده.»

این فعالان و کارکنان پیشین نظام جمهوری مخلوع درحالی از تاخیر و رد پرونده‎های شان از سوی کشور جرمنی ابراز نگرانی می‌کنند که به تازگی هشت سازمان به شمول «کابل لوفت‌بروکه»، «ماموریت لایفلاین» و «کمیته بین‌المللی نجات» نگرانی خود را در مورد توقف احتمالی این برنامه مطرح کرده‌اند.

بخش دری رسانهٔ دویچه ولهٔ جرمنی ناوقت روز پنج‌شنبه با نشر گزارشی در این مورد گفته است که این سازمان‌ها در اعلامیه مشترک گفته اند که دلیل این نگرانی توقف احتمالی تأمین مالی این برنامه در سال آینده است.

در گزارش آمده است که این سازمان‌ها گفته اند که مذاکرات جاری درباره بودجه فدرال سال ۲۰۲۵ در جرمنی آخرین فرصت برای تضمین ادامه این برنامه است.

نیروهای جرمنی در ماه اگست سال ۲۰۲۱ میلادی صد ها افغان را از میدان هوایی بین المللی کابل به جرمنی و برخی از کشور های دیگر منتقل کردند.
نیروهای جرمنی در ماه اگست سال ۲۰۲۱ میلادی صد ها افغان را از میدان هوایی بین المللی کابل به جرمنی و برخی از کشور های دیگر منتقل کردند.

پس از حاکمیت طالبان در اگست ۲۰۲۱ افغان‌های در معرض خطر واجد شرایط تحت این برنامه به جرمنی انتقال داده می‌شوند.

اکنون مشخص نیست که در آینده این برنامه به کارش ادامه خواهد داد و یا به علت کمبود بودجه متوقف خواهد شد.

هرچند به اساس توافق حکومت فدرال جرمنی حدود ۳۱۰۰ تن که از طریق این برنامهٔ اسکان مجدد اجازه خواهند داشت به جرمنی پناهنده شوند، اما ادامه آن به مسائل مالی بستگی دارد.

به اساس گزارش تا اکنون این برنامه تعداد کمتری را نسبت به آمار یاد شد پذیرفته است.

این طرح برای پذیرایی از ۱۰۰۰ نفر در ماه طراحی شده بود، اما طی دو سال گذشته، تنها ۶۸۲ تن از طریق این طرح وارد جرمنی شده‌اند.

این هشت سازمان هشدار داده‌اند که «توقف پیش از وقت و نامنظم این برنامه اساسی پذیرش سبب خواهد شد که افراد که در افغانستان در معرض خطر قرار دارند به فراموشی سپرده خواهند شد.

این درحالی‌ست که هزاران افغان برای دریافت ویزهٔ ای جرمنی در کشورهای همسایه به ویژه ایران و پاکستان در شرایط بسیار دشواری شب و روز شان را سپری می‌کنند.

مرتبط

XS
SM
MD
LG