لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۳۰ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۲۹

افغان‌های مهاجر از کار در بخش زراعت در ولایت کرمانشاه ایران ممنوع شدند


تصویر آرشیف
تصویر آرشیف

پس از ممنوعیت‌ها بر به کارگیری مهاجران افغان در کارخانه‌های تولید مواد غذایی و مراکز صحی ایران، سازمان جهاد کشاورزی ولایت کرمانشاه این کشور به کارگیری افغان‌های "بدون مدرک" را در بخش کشاورزی نیز ممنوع اعلام کرد.

خبرگزاری صدا و سیمای ایران روز چهارشنبه به نقل از علی چاله‌چاله رئیس این سازمان گزارش داده که اگر کسی در ولایت کرمانشاه ایران مهاجران افغان را در بخش کشاورزی به کار استخدام کند، با برخورد قانونی روبه‌رو خواهد شد.

علی چاله‌چاله هشدار داده که متخلفان تنها با برخورد قانونی و جریمه‌های سنگین مواجه نخواهند شد، بلکه از خدمات مشاوره‌ای، تخصیصات مرتبط با کشاورزی و مالداری، قراردادها و فروش محصولات نیز محروم خواهند شد.

او افزود که اخیراً برخی کشاورزان و کارفرمایان در کرمانشاه افغان‌ها را به کار گماشته اند که این عمل "جرم" محسوب می‌شود.

افغانهای مهاجر در ایران در همه بخش ها به کار های شاقه مشغول اند، اما درعین حال با مشکلاتی چون تنخواه یا حقوق پایین و اخراج از آن کشور نیز مواجه اند.
افغانهای مهاجر در ایران در همه بخش ها به کار های شاقه مشغول اند، اما درعین حال با مشکلاتی چون تنخواه یا حقوق پایین و اخراج از آن کشور نیز مواجه اند.

او از شوراهای قریه‌ها خواسته که اگر افغان‌ها را در بخش کشاورزی کرمانشاه مشغول به کار دیدند، به آن‌ها گزارش دهند تا از این‌گونه اقدامات جلوگیری شود.

یکی از مهاجران افغان در کرمانشاه ایران که به دلیل حساسیت موضوع نمی‌خواهد نام‌اش ذکر شود به رادیو آزادی گفت: "ما در کرمانشاه در بخش کشاورزی مشغول به کار بودیم تا حداقل بتوانیم نفقه خود را تأمین کنیم، اما حالا از کار کشاورزی کنار گذاشته شده‌ایم و کسانی‌که کار می‌کنند، شب‌ها مورد هجوم قرار می‌گیرند و از کار اخراج می‌شوند."

یک مهاجر افغان در ایران : در شهر البرز نیز افغانها از کار کردن در بخش زراعت منع شده اند.

او افزود که اکنون به دلیل ترس، کسی دل‌اش نمی‌خواهد در ایران در بخش کشاورزی کار کند.

این موضوع تنها مختص کرمانشاه نیست، یک مهاجر افغان به نام سلیمان در شهر البرز ایران می‌گوید که در این ولایت نیز بر کار افغان‌ها در بخش کشاورزی ممنوعیت وضع شده‌است: "در این‌جا کسی اجازه کار در کشاورزی را ندارد. کسانی‌که مشغول بودند، همه دستگیر شده و با خانواده‌هایشان یکجا بازگردانده شدند."

این درحالی‌ست که دشواری‌ها و مشکلات در برابر افغان‌های بدون اسناد اقامت در ایران روز به روز در حال افزایش است و هر هفته هزاران افغان به افغانستان بازگردانده می‌شوند.

پیش از این، به تاریخ ۱۸ میزان، مقام‌های تهران و البرز نیز ممنوعیت‌های بر استخدام افغان‌ها در کارخانه‌های تولید مواد غذایی و مراکز صحی وضع کرده‌اند.

همچنان اداره تنظیم مشاغل تهران نیز هر گونه فعالیت افغان‌ها در خیابان‌ها و مکان‌های عمومی را ممنوع اعلام کرده‌است.

XS
SM
MD
LG