لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱ عقرب ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۱۱

افزایش چشمگیر موارد سوء تغذیه اطفال و مادران در افغانستان؛ ولایت‌های قندهار و پکتیکا بیشترین ارقام را دارند


یکی از زنان مبتلا به سوء تغذی که با طفل خود یکجا در شفاخانه مرکزی ولایت قندهار بستر است.
یکی از زنان مبتلا به سوء تغذی که با طفل خود یکجا در شفاخانه مرکزی ولایت قندهار بستر است.

فدراسیون بین المللی صلیب سرخ وجمعیت هلال احمر با ابراز نگرانی می گوید که درحال حاضر در افغانستان ۳.۲ ملیون طفل زیر پنج سال و۸۴۰ هزار زن باردار وشیرده به سوء تغذیه شدید دچار اند.

این فدراسیون با نشر گزارش مشترک خود، روز دوشنبه در شبکه اجتماعی ایکس (تویتر سابق) نوشت که ازاین جمله ۱.۷ ملیون کودک با سوء تغذیه شدید، وبا حالت فعالیت ادراکی ضعیف و خطر مرگ روبرو اند.

گزارش می افزاید که بیشترین تعداد این اطفال ومادران در ولایت های قندهار و پکتیکا شناسایی شده اند.

به اساس گزارش، درقندهار بیش از ۱۰۳ هزار طفل و تقریبا ۴۲ هزار زن حامله وشیرده و در پکتیکا، تقریبا ۴۸ هزار طفل و بیش از ۱۷ هزار زن حامله وشیرده به سوء تغذیه مبتلا اند.

این درحالیست که خانواده های برخی اطفال و زنان دچار به سوء تغذیه می گویند که بدلیل وضعیت اقتصادی ناگوار با این بیماری مبتلا شده اند.

تعدادی از اطفال داخل بستر درشفاخانه اندراگاندی کابل
تعدادی از اطفال داخل بستر درشفاخانه اندراگاندی کابل

شیرمحمد ، باشنده ولسوالی اچین ننگرهار که اتل پسر سه ساله وی به سوء تغذیه دچار شده است به رادیو آزادی گفت :

" من دو پسردارم که وضعیت یکی آنها خیلی بد است و به سوء تغذیه شدید دچار شده است، ما چیزی نداریم و وضعیت ما طوری نیست که به وی غذا بیاوریم ، کارو روزگار نیست و خشکسالی هم است ، حالت ما خیلی زار است ."

سخنگوی وزارت صحت عامه طالبان: ما تلاش می کنیم خدمات لازم را به کلینیک ها و شفاخانه ها برسانیم.

اما شرافت زمان سخنگوی وزارت صحت عامه حکومت طالبان روز دوشنبه به رسانه ها گفت که آنها تلاش می کنند تا به اطفال ومادران دچار به سوء تغذیه خدمات صحی رسانیده شود:

" وزارت صحت عامه تلاش میکند که با افزایش مراکز ، و با افزایش IPD یا خدمات داخل بستر در ولایات و مناطق دور دست وهمچنین در مرکز ، به اطفال ومادران دچار به سوء تغذیه خدمات معیاری فراهم کند."

فدراسیون بین المللی صلیب سرخ و هلال احمرنیز گفته اند که برای اقدامات عاجل جهت کمک با مراکز صحی دراین بخش تلاش می کنند.

برخی از داکتران افغان می گویند که توجه به صحت مادر هنگام حاملگی و توجه به صحت طفل ومادر بعد اززایمان، بهترین راه جلوگیری از سوء تغذیه است.

داکتران در حال معاینه اطفال مبتلا به سوء تغذیه در ولایت هلمند
داکتران در حال معاینه اطفال مبتلا به سوء تغذیه در ولایت هلمند

داکتر سونیتا بهرام متخصص نسایی ولادی به رادیو آزادی گفت :

" توصیه ما به خانواده ها وبخصوص آنهای که درخانه زنان حامله دارند این است که هنگام حاملگی به وضعیت روحی وروانی زنان توجه جدی داشته باشند ، چون اگر وضعیت مادران از نگاه روانی خوب باشد آنها از هر غذای که برایشان قابل دسترسی باشد می توانند خوب انرژی می بگیرند وازاین طریق از سوء تغذیه مادر و طفل جلوگیری میشود."

فدراسیون بین المللی صلیب سرخ وهلال احمر درگزارش خود می گوید که سطح سوء تغذیه درافغانستان درمیان ماه های می تا سپتمبر سال جاری ۲۰۲۴ به علت ادامه خشکسالی ، حوادث طبیعی ، بیجا شدن مردم از مناطق اصلی ، نا امنی غذایی ، بیکاری وناگواری وضعیت اقتصادی به گونه بی سابقه وخطرناک بلند رفته است.

قابل تذکر است که برعلاوه مشکلات اقتصادی، خشکسالی و سیلاب های شدیدی از اوایل سال جاری میلادی مناطق وسیع افغانستان را متاثر ساخت وهزاران خانواده را مجبور کرد که منازل خود را ترک کنند.

مرتبط

XS
SM
MD
LG