لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۲۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۹

بارک اوباما از تصمیم مداخلهء نظامی در لیبیا حمایت کرد


رییس جمهور بارک اوباما در بیانیه تلویزیونی که به روز دوشنبه در سرتاسر امریکا نشر شد، گفت، چون نمی توانست در انتظار قتل ها و به وجود آمدن قبر های دسته جمعی در لیبیا باشد، از تصمیم مداخلهء نظامی در لیبیا حمایت کرده است.

وی افزود، متحدین واشینگتن نخست به معمر القذافی رهبر لیبیا موقع دادند، از حملات وحشیانه بر مخالفین و افراد ملکی دست بکشد، اما قذافی در پاسخ حملاتش را شدید تر ساخت، همان بود که تصمیم به حملهء نظامی گرفته شد.
رییس جمهور اوباما گفت:
«ما می دانستیم، اگر یک روز دیگر انتظار بکشیم در بنغازی که حدود 700 هزار تن نفوس دارد، چنان یک قتل عام صورت خواهد گرفت که تمام منطقه را تکان داده، احساسات جهان را داغ دار خواهد ساخت.»

رییس جمهور اوباما اظهار داشت، اینک از حملات مرگ آور قذافی جلوگیری شده است.
وی از معمر القذافی به مثابهء دیکتاتوری نام برد که از دادن آزادی به مردمش خودار داری کرده، دارایی مردم را به خواست خودش مصرف کرده، مخالفینش را در داخل و خارج از لیبیا از بین برده و مردم جهان را به شمول امریکایی ها هراسان ساخته بود.
در نتیجهء عملی شدن ساحهء منع پرواز و حملات یک و نیم هفته اخیر امریکا و متحدینش، مخالفین لیبیا که تقریباً شکست خورده بودند، دوباره قوت یافته اند.

بر اساس عنعنه، هنگام اعزام عساکر امریکایی به خارج از کشور، رییس جمهور امریکا در قصر سفید بیانیه می دهد، اما رییس جمهور اوباما دیروز در پوهنتون دفاع ملی امریکا که اهمیت سمبولیک دارد، بیانیه ایراد کرد.

بارک اوباما تاکید کرد که تصمیم در مورد لیبیا براساس پالیسی خارجی حکومت گرفته شده است. وی با اشاره به برخی حوادث تاریخی، اظهار داشت:
«امریکا با متحدینش یک ماه کار کرد تا یک ایتلاف وسیع را به میان آورد، در مورد حفاظت از افراد ملکی یک فیصله نامه صادر شود. از پیشروی اردوی لیبیا و قتل عام جلوگیری کرده و به طور مشترک با متحدین ساحهء منع پرواز را عملی کند. برای روشنایی بیشتر در مورد سرعت این پاسخ دیپلوماتیک و نظامی، از وضعیت بوسنیا در دهء 90 می توان یاد کرد. مردم بوسنیا تحت فشار قرار داشتند، ولی تصمیم جامعهء جهانی در مورد مداخلهء هوایی بیش از یک سال وقت گرفت.»

رییس جهمور امریکا که کشورش که در دو جنگ دیگر، در افغانستان و عراق دخیل می باشد، تاکید کرد که قوای امریکایی به طور محدود در عملیات ها در لیبیا دخیل بوده، سر از روز چهار شنبه ناتو مسوولیت این ماموریت را به عهده می گیرد. امریکا صرف نقش معاونت را به عهده داشته، در زمینهء تدارک معلومات استخباراتی، تلاشی ها و عملیات نجات و کنترول رادار همکاری خواهد کرد.

همزمان با این بیانیه رییس جمهور، وزیر خارجهء امریکا هیلری کلنتن ، برای دریافت راه های دیپلوماتیک برای بر کناری معمر القذافی در یک کنفرانس بین المللی در لندن که نماینده گان حدود 35 کشور که ناتو، ترکیه، کشور های اتحادیهء عرب، اتحادیهء افریقا و اعضای سازمان ملل شامل آن اند، اشتراک می کند.
بیانیهء اوباما در شرایطی ایراد می شود که اعضای هر دو حزب مهم در کانگرس امریکا از اینکه با آن ها در مورد مشورت کافی نشده است، انتقاد دارند.
بر اساس برخی نظر خواهی ها نصف امریکایی ها از این تصمیم حمایت می کنند.
XS
SM
MD
LG